Opel Grandland X wszedł na rynek jesienią 2017 roku. To największy model z rodziny X, czyli gamy SUV-ów i crossoverów Opla, do której należy również Mokka X i Crossland X. Auto pojawiło się w dwóch wersjach silnikowych: z trzycylindrową turbodoładowaną jednostką benzynową 1.2 o mocy 130 KM oraz czterocylindrowym turbodieslem 1.6 o mocy 120 KM. Teraz dołącza do nich Grandland X Ultimate, który jest topową wersją tego modelu - charakteryzuje się bogatym wyposażeniem oraz 2-litrowym turbodieslem o mocy 177 KM skonfigurowanym z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. W ten sposób Opel chce przyciągnąć bardziej wymagających klientów, którzy poszukują SUV-a z mocnym silnikiem i bogatym wyposażeniem.
Zewnętrznie Grandland X Ultimate wyróżnia się 19-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich z wzorem zarezerwowanym tylko dla tej wersji oraz srebrne relingi dachowe. W opcji nabywca może zamówić auto z dwukolorowym nadwoziem. Natomiast standardowymi elementami są diodowe lampy do jazdy dziennej z adaptacyjnymi reflektorami AFL oraz diodowe światła pozycyjne z tyłu.
W kabinie auta znajdziemy szereg elementów wpływających na większy komfort jazdy. W standardowym wyposażeniu jest fotel kierowcy z atestem AGR, czyli niemieckiej Akcji na Rzecz Zdrowym Pleców. Ponadto podgrzewane są nie tylko przednie fotele, ale również dwa skrajne siedzenia na tylnej kanapie.
Standardowym wyposażeniem jest multimedialny system Navi 5.0 IntelliLink z ośmiocalowym kolorowym ekranem dotykowym, kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. W standardzie jest również tuner radia cyfrowego DAB+ oraz system nagłośnienia klasy premium marki Denon. Jest też indukcyjna ładowarka telefonów umożliwiająca bezprzewodowe ładowanie smartfonów obsługujących ten standard.
Grandland X Ultimate otrzymał też bogate wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo oraz wspomagające kierowcę. Np. adaptacyjny tempomat, którego zadaniem jest pilnowanie zaprogramowanej prędkości i odległości od pojazdu poprzedzającego. Jeśli to auto zacznie hamować, wówczas Grandland samoczynnie również rozpocznie hamowanie aż do całkowitego zatrzymania, zaś jeśli zacznie przyspieszać, system Opla automatycznie zrobi to samo.
W wyposażeniu jest także alarm przedkolizyjny z funkcjami automatycznego hamowania awaryjnego i wykrywania pieszych, funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy oraz asystent parkowania oraz system kamer 360°. Są też lusterka z wykrywaniem martwego pola.
[page_break]
Jednym z najważniejszych elementów wersji Ultimate jest 2-litrowy wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem, który osiąga moc 177 KM. Jednostka jest standardowo skonfigurowana z nową, 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Według danych fabrycznych silnik ten pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 214 km/h. Średnie zużycie paliwa ma wynosić od 4,8 do 4,9 l na 100 km.
Podobnie jak inne wersje Grandlanda X, także Ultimate jest dostępny tylko z napędem na przednią oś. W opcji oferowany jest system IntelliGrip. To elektroniczny układ wspomagający przyczepność kół na różnych nawierzchniach - od mokrego asfaltu, poprzez nawierzchnie zaśnieżone, błotniste czy piaszczyste. System koryguje też punkty zmiany przełożenia i reakcję przepustnicy. Zespół napędowy Grandlanda X Ultimate pozwala również na holowanie przyczepy o masie do 2 ton.
Jak zachowuje się ten samochód na trasie? Moc prawie 180 KM i moment obrotowy o wartości 400 Nm zapewniają na tyle odpowiednią dynamikę, aby np. wyprzedzanie długich zestawów ciężarówek było czynnością bezstresową. Silnik szybko reaguje na mocniejsze nadepnięcie pedału gazu. Na autostradzie auto przyspiesza dość żwawo i po zaprogramowaniu tempomatu utrzymuje zadaną prędkość bez problemu. Podobała nam się także praca skrzyni biegów, w której poszczególne przełożenia są dyskretnie załączane. Mieliśmy okazję poruszać się w górzystym terenie i o tym, że przekładnia zmienia biegi można się w zasadzie przekonać tylko po zmianie cyferek na wyświetlaczu, bo silnik pracuje tak cicho, że zmianę jego obrotów trudno wychwycić. Wyjątkiem są naprawdę strome podjazdy.
Zaletą tego auta jest również stabilność. Duże koła i sprężyście zestrojone zawieszenie dziarsko stawiają czoła nierównościom, jazda jest komfortowa, bez przykrych odgłosów pracującego zawieszenia. Duże koła i spory prześwit pod podwoziem przydają się również w mieście, kiedy trzeba np. podjechać pod krawężnik.
Pewne zastrzeżenia mamy do funkcjonalności tego auta. Np. kieszenie w przednich drzwiach są co prawda podzielone na dwie części, ale obie są zbyt płytkie. Z kolei maska silnika podnosi się bez wspomagania siłowników, trzeba ją zablokować tradycyjnym pałąkiem. W takim aucie producent mógłby jednak nie oszczędzać na takim wyposażeniu.
Opel Grandlanda X Ultimate jest już w sprzedaży. Ceny rozpoczynają się od kwoty 153 600 zł.
Opel Grandland X Ultimate 2.0 CDTI 177 KM i konkurenci
Marka/model | Opel Grandland X Ultimate 2.0 CDTi 177 KM | Ford Kuga 2.0 TDCi Ecoboost 180 KM ST-Line | Mazda CX-5 2.2 Sky-D 175 KM SkyPASSION | |||
Cena (zł) | 153 600 | 155 010 | 166 900 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4477/1856/1609 | 4541/1856/1744 | 4550/1840/1675 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1595/1610 | 1563/1565 | b.d. | |||
Rozstaw osi (mm) | 2675 | 2690 | 2700 | |||
Masa własna (kg) | 1575 | 1641 | 1535 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 514 | 456 | 477 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 | 60 | 56 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy | |||
Pojemność (cm3) | 1997 | 1997 | 2191 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | 4x4 | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/8 | automatyczna/6 | automatyczna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 177 przy 3750 | 180 przy 3750 | 175 przy 4500 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 400 przy 2000 | 400 przy 2000 | 420 przy 2000 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,1 | 10,0 | 9,5 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 214 | 200 | 206 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,9 | 5,4 | 5,8 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 128 | 144 | 152 | |||
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?