Jak jeździć samochodem z turbosprężarką?

Andrzej Bartoszak
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Udostępnij:
Popularność samochodów wyposażonych w silniki z turbosprężarką nie maleje, a w przypadku jednostek wysokoprężnych jest po prostu olbrzymia. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę jeżdżąc autem z silnikiem Diesla czy benzynowym z turbo, aby uniknąć wydatków.

Wielu właścicieli samochodów z turbosprężarkami przekonało się, że korzyść z uzyskanych dodatkowych osiągów bywa kosztowna: urządzenia te czasami się psują i wtedy właściciela auta czeka niemały wydatek. O turbosprężarkę trzeba więc dbać. Czy istnieje sposób, by zabezpieczyć się przed uszkodzeniem turbosprężarki? Oczywiście tak! Trzeba jednak najpierw zdać sobie sprawę czym ona jest i jak działa. Otóż jest to urządzenie pompujące do kolektora dolotowego silnika powietrze, po to, by w cylindrach można było spalić więcej paliwa. W efekcie otrzymujemy większy moment obrotowy i większą moc, niż gdyby silnik był bez turbosprężarki.

Ale owa „pompa powietrza” nie jest połączona mechanicznie z wałem korbowym silnika. Wirnik turbosprężarki napędzany jest gazami wylotowymi tegoż silnika. Na osi pierwszego wirnika znajduje się drugi, który zasysa powietrze atmosferyczne i kieruje je do kolektora dolotowego. A więc turbosprężarka jest urządzeniem bardzo prostym!

Problemy ze smarowaniem

Kłopot z turbosprężarką polega na tym, że owe wirniki kręcą się czasami z olbrzymią prędkością, a ich oś wymaga idealnego łożyskowania, a zatem i smarowania. Tymczasem wszystko dzieje się w wysokich temperaturach. Zapewnimy pełną trwałość turbosprężarce, jeżeli będzie ona dobrze smarowana, ale ten warunek nie bywa dotrzymany.

Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena

Turbosprężarka niszczy się najczęściej wtedy, gdy zostaje „rozpędzona” szybką jazdą, a potem silnik zostaje nagle wyłączony. Wał korbowy się nie obraca, pompa oleju też, a wirnik turbosprężarki – przeciwnie. Wtedy następuje zniszczenie łożysk i uszczelnień.

Zdarza się też, że olej pozostały w łożyskach gorącej turbosprężarki zapieka się i zatyka kanały, którymi dopływa od pompy. Wtedy łożyskowanie – a zatem i cała turbosprężarka – doznaje uszkodzenia po ponownym uruchomieniu silnika. Jak temu zaradzić?

Proste zalecenia

Po pierwsze, silnika z turbosprężarką nie należy wyłączać nagle, szczególnie po szybkiej jeździe. Zatrzymując się, należy odczekać. Zwykle kilkanaście sekund wystarczy, by wyhamować obracający się wirnik, ale gdy jest to sportowe auto z silnikiem benzynowym, lepiej, żeby to była minuta lub więcej  - dla ochłodzenia urządzenia.

Druga sprawa to wymiany oleju i gatunek oleju silnikowego. Powinien on być najlepszej jakości, zazwyczaj producenci takich silników preferują oleje syntetyczne. I nie wolno zwlekać z jego wymianami – zanieczyszczony olej łatwiej się „zapieka”, a więc należy go wymieniać (wraz z filtrem) co najmniej zgodnie z zleceniami producenta auta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Yato

Yato Zestaw narzędziowy 1/4 1/2 kpl 122 szt YT-38901

720,09 zł451,99 zł-37%
miejsce #2

Bosch

Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394

380,95 zł245,70 zł-36%
miejsce #3

Jonnesway

Jonnesway Kpl.narzędzi ręcznych 127szt S04H524127S

1 889,00 zł1 649,90 zł-13%
miejsce #4

Makita

Makita Zestaw narzędzi P-90532

659,00 zł595,99 zł-10%
Materiały promocyjne partnera

Akcja policji w Bydgoszczy. Bezpieczeństwo pieszych

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie