Za projekt Ibizy odpowiedzialny jest belgijski projektant Luc Donckerwolke

(znany z takich projektów jak Lamborghini Diablo, Murciélago oraz Gallardo). Ibiza zbudowana na tej samej płycie podłogowej co Skoda Fabia i Volkswagen Polo wygląda dynamicznie i nowocześnie. Minęły już czasy kiedy do produkowanego hatchbacka „doklejano” większy bagażnik. Obecnie kombi mimo, że budowane na bazie krótszego nadwozia, musi mieć swoją indywidualną linię i charakter. Nadwozie Sport Tourer to ostre linie i wyraziste krawędzie, które mają podkreślić sportowe aspiracje marki. Tył auta to ta część nadwozia, która najbardziej zmieniła się w stosunku do pierwowzoru. Dzięki dzielonym światłom tylnym oraz spoilerowi dachowemu z wbudowanym światłem stop, tył Ibizy ST wygląda równie oryginalnie jak reszta nadwozia.
Wydłużenie nadwozia pięciodrzwiowego hatchbacka o 175 mm pozwoliło powiększyć przestrzeń ładunkową o 138 l. Dostęp do bagażnika o pojemności 430 litrów (po złożeniu oparcia tylnej kanapy – 1164 l) ułatwia niski próg załadunku oraz wysoko otwierana duża pokrywa bagażnika.

Przestrzeń pasażerska została zapożyczona z wersji hatchback. Wnętrze wykonane jest z plastików dobrej jakości i o przyjemnej w dotyku fakturze. Czytelne zegary i ergonomiczne rozmieszczenie wszystkich przycisków na konsoli centralnej sprawiają, że korzystanie z klimatyzacji lub radioodtwarzacza jest intuicyjne.
Już w podstawowej wersji wyposażenia oprócz elementów odpowiadających za bezpieczeństwo (ABS, EBV, MSR, cztery poduszki powietrzne) znajdziemy również elektrycznie sterowane szyby przednie oraz manualną klimatyzację. W bogatszej wersji Style lista wyposażenia powiększy się o elektryczne sterowanie szyb tylnych, komputer pokładowy, tempomat, radioodtwarzacz, światła przeciwmgielne oraz lusterka podgrzewane, regulowane i składane elektrycznie.
Fotele przednie z dużym zakresem regulacji pozwalają na zajęcie wygodnej

pozycji. Ich twardość oraz dobre trzymanie boczne zapewniają wysoki komfort jazdy. Z tyłu wygodnie będą podróżowały dwie osoby.
Testową Ibizę napędzała jednostka benzynowa dobrze znana ze Skody i Volkswagena o pojemności 1390 cm³ i mocy 85 KM. Silnik dysponujący momentem obrotowym 132 Nm przyspiesza w 12,4 sekundy do 100km/h i osiąga prędkość maksymalną 177 km/h. Ważący 1130 kg Seat Ibiza ST według danych producenta powinien zużywać w mieście 8 l, w trasie 4,7 l, a w cyklu mieszanym 5,9 litra benzyny na 100 kilometrów.
Oprócz silnika 1.4 MPI w ofercie Seata znajdziemy silnik 1.2 MPI o mocy 70 KM i nowoczesną konstrukcję 1.2 TSI dysponującą mocą 105 KM. Gamę silnikową uzupełniają jednostki wysokoprężne o pojemnościach 1.2 i 1.6 litra o mocach od 75 i 90 KM.
Przednie zawieszenie to kolumny McPhersona z trójkątnymi wahaczami, stabilizatorem oraz sprężynami śrubowymi, natomiast z tyłu znajdziemy belkę skrętną, wahacze wzdłużne, stabilizator i sprężyny śrubowe. Wszystko zestrojone dosyć twardo tak, aby połączyć przyjemność prowadzenia z komfortem i bezpieczeństwem jazdy.
Ibiza ST jest droższa od pięciodrzwiowego hatchbacka o 2600 zł. W zamian otrzymamy o 175 mm dłuższe nadwozie i o 135 litrów większy bagażnik. Model ten jest jednym z nielicznych przypadków, kiedy projektantom udało się zwiększyć funkcjonalność pojazdu nie pomniejszając tym samym jego walorów stylistycznych. Hiszpański producent oferuje efektowne kombi z dopracowanym układem jezdnym i przemyślanym wnętrzem.
Wybrane dane techniczne Seata Ibizy ST i konkurentów:
Marka / model | Seat Ibiza ST | Peugeot 207 SW | Renault Clio Grandtour |
Wersja | Style | Active | SL Alize |
Cena (zł) | 51 412 | 54 490 | 45 200 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (l) | 1.4 | 1.4 | 1.2 |
Moc (KM) | 85 | 95 | 105 |
Moment obrotowy (Nm) | 132 | 136 | 155 |
Przyśpieszenie 0 - 100 km/h (s) | 12,4 | 13,1 | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 177 | 185 | 184 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,9 | 5,9 | 5,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 139 | 137 | 125 |
Skrzynia biegów | manualna, 5 biegów | manualna, 5 biegów | manualna, 5 biegów |
Pojemność bagażnika (l) | 430 | 337 | 439 |
Tekst: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
**więcej zdjęć Seata Ibizy w
naszej galerii**
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?