Wprawdzie zwracamy uwagę przy zakupie auta, ile poduszek powietrznych ma na wyposażeniu nasz samochód, ale w trakcie eksploatacji zupełnie o nich zapominamy. Czy słusznie? Czy poduszki mają przewidzianą przez producenta trwałość? Czy wymagają one okresowej kontroli? Jak sprawdzić obecność poduszek powietrznych w kupowanym, używanym samochodzie? Do jakich oszustw posuwają się handlarze samochodów, żeby zamaskować fakt niesprawnej lub zdemontowanej poduszki powietrznej?
W poniższym artykule postaram się przybliżyć eksploatacyjną wiedzę na temat popularnych „airbagów”.
Poduszka powietrzna. Jak to się zaczęło?

Fot. Jacek Wasilewski
Historia samochodowej poduszki powietrznej sięga lat pięćdziesiątych, kiedy to były technik inżynierii przemysłowej John W. Hetrick opatentował „zespół poduszki bezpieczeństwa dla pojazdów samochodowych”. Co ciekawe inspiracją Johna był przeżyty wcześniej wypadek drogowy. W Niemczech, niemal w tym samym czasie, wynalazca Walter Linderer patentuje podobny system. Idea samego działania opatentowanych urządzeń była podobna do dzisiejszej. W razie kontaktu pojazdu z przeszkodą, sprężone powietrze miało napełniać worek chroniący kierowcę przed obrażeniami.