Jazda próbna Dziennika Bałtyckiego
|
|
|
|
Porównanie z konkurentami**Porównanie danych technicznych**
Model | Peugeot 306 | Opel Astra | Renault Megane |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1587 | 1389 | 1390 |
Moc maks. (KM) | 90 | 90 | 95 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 135 | 125 | 127 |
Średnica zawracania (m) | 11 | 10,8 | 11,4 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 465 | 480 | 510 |
Długość (mm) | 4265 | 4250 | 4440 |
Szerokość (mm) | 1690 | 1710 | 1700 |
Wysokość (mm) | 1380 | 1430 | 1420 |
Rozstaw osi (mm) | 2580 | 2615 | 2580 |
Masa własna (kg) | 1090 | 1090 | 1150 |
Ładowność (kg) | 490 | 520 | 535 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 180 | 184 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 13,9 | 12,5 | 11,8 |
Porównanie zużycia paliwa (l/100 km)
Model | Peugeot 306 | Opel Astra | Renault Megane |
Miasto | 10,4 | 9,6 | 9,2 |
Poza miastem | 6,2 | 5,7 | 5,2 |
Średnie | 8,3 | 7,7 | 7,2 |
Porównanie wyposażenia
Poza manualną klimatyzacją Peugeot 306 Saint Tropez wyposażony jest we wspomaganie układu kierowniczego, dwie poduszki gazowe, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, centralne ryglowanie zamków i halogeny. Na liście opcji znajdziemy lakier metalik, boczne poduszki gazowe, aluminiowe felgi i radioodtwarzacz. W porównaniu z modelem XR, wyposażenie wersji Saint Tropez jest bogatsze tylko o klimatyzację.
Model | 306 Saint Tropez | Astra 1.4 GL | Megane 1.4 RN |
ABS | O | O | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | O | O | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby przód/tył | S/O | O/O | S/O |
Centralne ryglowanie zamków | S | O | S |
Radio | O | O | O |
Klimatyzacja | S | O | O |
Aluminiowe felgi | O | O | O |
S - standard, O - opcja
» Wnętrze
Kanciasta konsola środkowa wygląda u progu XXI wieku nieco archaicznie. Zbyt nisko umieszczone są włączniki świateł awaryjnych i zegara czy klaksonu, uparcie umieszczanego w dźwigni kierunkowskazów. Na szczęście w innych modelach tej francuskiej marki zrezygnowano z tego dziwacznego pomysłu.
Silnik
Pod maską testowego egzemplarza znalazł się silnik doskonale znany z innych aut Peugeota. 1,6-litrowa jednostka benzynowa nie jest najnowocześniejsza, ma dwa zawory na cylinder i moc zaledwie 90 KM (większość konkurentów - Opel Astra, Ford Focus czy VW Golf ma 10 KM więcej, a Renault Megane nawet 20 KM więcej niż 306 przy tej samej pojemności). Jest też dość głośna. Na szczęście wady rekompensuje niskie zużycie paliwa, rzadko przekraczając 8-8,5 l benzyny na 100 km, nawet przy niemal stale włączonej klimatyzacji.
Wrażenia z jazdy
Peugeot 306 w wersji sedan jest wyposażony, podobnie jak wersja hatchback, w tylną oś skrętną. Trzeba przyznać, że auto dzięki niej zachowuje się bardzo pewnie, nie ma śladu częstej w samochodach z przednim napędem podsterowności. Bardzo rzadko zdarza się też, by nierówności drogi były przenoszone na kierownicę. Przydałoby się nieco lepsze wygłuszenie wnętrza, przy prędkości 120-130 km/h jest w kabinie dość głośno.
Podsumowanie
Choć coraz więcej mówi się o następcy modelu 306 - oznaczonym 307, nie wpływa to specjalnie na zainteresowanie autem w naszym kraju. Paradoksalnie, trzystaszóstka sprzedaje się dziś lepiej niż w niektórych miesiącach ubiegłego roku. Kto wie, może to właśnie zasługa modeli specjalnych, jak wprowadzany latem Saint Tropez czy Husky, pojawiający się w salonach przed zimą.