Nissan Primera 1.8 Wagon

Witold Blady
Czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1,8 litra i mocy 114 KM to nowy napęd Nissana Primery...

 | 
 | 
 | 
 |
 
 | 

Nissan Primera 1.8 Wagon

Porównanie z konkurentami**Porówanie wyposażenia (S - standard, O - opcja, N - niedostępne)**

ModelNissan Primera 1.8Opel Vectra 1.8Peugeot 406 1.8
Airbag kierowca/pasażerSSS
Poduszki boczneSOO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSOS
RadioSSO
KlimatyzacjaSSO
Aluminiowe felgiOSN

Porównanie parametrów technicznych (hamulce: T - tarczowe, B - bębnowe)

ModelNissan Primera 1.8Opel Vectra 1.8Peugeot 406 1.8
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów na cylinder444
Pojemność skokowa (cm sześc.)176919971761
Moc maks. (KM)114115112
Maks. moment obrotowy (Nm)158170155
Skrzynia biegówmanualna, pięciobiegowamanualna, pięciobiegowamanualna, pięciobiegowa
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/B
Objętość bagażnika (dm sześc.) 430460525
Długość (mm)457944904740
Masa własna (kg)131012851310
Ładowność (kg)470540650
Prędkość maksymalna (km/h)191195185

Porównanie zużycia paliwa

ModelNissan Primera 1.8Opel Vectra 1.8Peugeot 406 1.8
Miasto9,910,712,4
Poza miastem6,66,17
Średnie7,4-9

» Silnik
Czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1,8 litra i mocy 114 KM trafiła najpierw pod maskę Primery, by później znaleźć się w gamie silników oferowanych do nowego modelu Almery.
Do testu wybraliśmy Primerę z tym właśnie silnikiem i nadwoziem kombi. Zacznijmy od silnika: to zupełnie nowa konstrukcja - mimo czterech zaworów na cylinder jest bardzo elastyczny. Krzywa momentu obrotowego, który jest odpowiedzialny za zdolność do przyspieszeń w warunkach drogowych ma korzystny przebieg - maksimum osiąga już przy 2800 obr./min. Dzięki temu nie ma potrzeby zbyt częstego sięgania po dźwignię zmiany biegów. Skrzynia pracuje bardzo precyzyjnie, drogi włączania poszczególnych biegów są bardzo krótkie, niczym w aucie sportowym. Za zespół napędowy konstruktorom należy się piątka.
Nadwozie i wnętrze
Tu w porównaniu z poprzednim modelem także zmieniło się sporo - inna jest przede wszystkim przednia część auta. Primera wygląda teraz dużo nowocześniej od poprzedniego modelu, który krytykowany był często właśnie za nudne kształty. Nowe są także lampy przednie, w kształcie migdałów, za dopłatą mogą być one ksenonowe. Tak właśnie było w testowym modelu. Nieco mniej widać różnice z boku nadwozia, a z tyłu oba modele - stary i nowy trudno odróżnić.
Wewnątrz zmiany są znacznie mniejsze, i choć objęły deskę rozdzielczą, trzeba dobrze się przyjrzeć by je zauważyć. Kształt tablicy wskaźników jest taki sam jak w poprzednim modelu, inne są właściwie tylko tarcze wskaźników. Uważny obserwator zauważy także nietypowy kształt radia, nie pasuje ono do innych aut, więc nie powinno być atrakcyjne dla złodziei. Nieco inaczej rozwiązano także sterowanie nawiewu i ogrzewania, testowy model wyposażony był w automatyczną klimatyzację, dostępną za dopłatą. Od niedawna ten bardzo przydatny w upały dodatek stanowi wyposażenie standardowe każdej Primery.
Fotele Primery są dość wygodne, choć na dłuższej trasie zdarzało nam się odczuwać ból kręgosłupa. Przydatny jest podłokietnik między fotelami, który pełni jednocześnie rolę uchwytu na puszki z napojami, a także schowka. Warto odnotować także występujące tylko w odmianie kombi gniazdko 12V w bagażniku czy ukryta w podłodze bagażnika kuweta. Wystarczy odwrócić dno bagażnika i już jest miejsce np. na kalosze czy przemoczone lub brudne ubranie.
Wyposażenie
Jak przystało na dość drogie auto segmentu D Primera jest bardzo dobrze wyposażona, lepiej niż większość konkurentów. Do standardu w modelu 1.8 Wagon należą ABS, alarm, centralne ryglowanie zamków, elektrycznie opuszczane szyby w przednich i tylnych drzwiach, immobiliser, klimatyzacja, komputer, cztery poduszki gazowe, halogeny, wskaźnik temperatury zewnętrznej, wspomaganie układu kierowniczego, spryskiwacze reflektorów i radioodtwarzacz z systemem RDS. Lista opcji jest bardzo krótka, obejmuje m.in. ksenonowe reflektory, elektrycznie odsuwany dach, lakier metalizowany i wyższej klasy radioodtwarzacz ze zmieniaczem płyt CD. W autach z ksenonowymi reflektorami do standardu należy także samoczynne poziomowanie nachylenia świateł.
Jazda
Już poprzednia generacja Primery charakteryzowała się doskonale zestrojonym zawieszeniem. Nie inaczej jest wprzypadku nowego modelu. Auto dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu świetnie trzyma się drogi, niczym przyklejone. Nawet podczas jazdy z prędkościami zdecydowanie przekraczającymi dozwolone w naszym kraju nie można zmusić Primery do pod- czy nadsterowności, choć skłonność do zarzucania tyłem na zakrętach jest w autach z nadwoziem kombi dość częsta. Primera znosi niewzruszenie także poziome, krótkie nierówności, choć oczywiście odczuwa się je na kierownicy. Nawet dynamiczna jazda nie powoduje zbyt dużego zużycia paliwa, średnio w czasie testu Primera spaliła poniżej 10 l benzyny na 100 km, przy stale włączonej klimatyzacji.
Podsumowanie
Primera Wagon to z pewnością dobra propozycja dla kogoś, kto szuka sporego, rodzinnego auta z nadwoziem kombi. Zwłaszcza wersja z silnikiem 1.8 jest godna polecenia, gdyż łączy niezłe osiągi z niskim zużyciem paliwa. Auto jest doskonale wyposażone, niestety pociąga to za sobą wysoką cenę zakupu: około 79 tysięcy złotych. A to niestety dla wielu klientów o wiele za drogo.

od 12 lat
Wideo

Inauguracja metro roweru

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty