
Grand Modus i Note bazują na tej samej płycie podłogowej, opracowanej przez francusko-japoński zespół inżynierów. W gamie Renault stanowi ona podwozie dla Clio III, Modusa i jego wersji wydłużonej - Grand. Nissan na tej samej płycie podłogowej montuje modele Micra i Note. Oba należą do tej samego segmentu aut wielofunkcyjnych, ale mimo wielu podobieństw można dostrzec różnice. I właśnie one są ich siłą w walce z najgroźniejszymi konkurentami, którymi są obecnie Ford Fusion i Skoda Roomster.

Wprowadzeniu modelu Grand jesienią 2007 r. towarzyszył lifting krótszej wersji. Grand Modus ma zwiększony o prawie 10 cm rozstaw osi, zyskał też na długość - o blisko 6 cm. To pozwoliło powiększyć bagażnik, który po przesunięciu tylnej kanapy z 305 litrów zwiększa się do godnej kompaktów przestrzeni 410 litrów. Krótka wersja Modusa pozwalała zwiększyć pojemność do 295 litrów, ale z tyłu mogły usiąść już tylko małe dzieci.
Na tylnym siedzeniu Nissana Note będzie podobnie po przesunięciu kanapy, jednak wtedy do dyspozycji będzie jeszcze więcej miejsca na bagaże - 437 litrów. Różnice wielkości bagażników w obu pojazdach są minimalne, ale podczas dłuższej podróży z pewnością odczuwalne. Przy czym nie są to wyniki rekordowe w tej klasie aut.

Za to pod względem ilości skrytek i schowków na drobiazgi Note i Grand Modus mogą iść w zawody ze znacznie większymi konkurentami. Zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca na kubki, napoje, atlasy, monety, czy zabawki wystarczy z naddatkiem.
Pewnym mankamentem małego Nissana może być tylko nieco gorsza, niż u francuskiego kuzyna, jakość plastików we wnętrzu i ponura czerń kokpitu. Francuzi dobrze odrobili lekcje z dziedziny wzornictwa przemysłowego i ich desce rozdzielczej nie można odmówić finezji i polotu oraz prostoty i łatwości obsługi.

Oba testowane samochody są przestronne, ale ze względu na lepsze parametry wysokości i szerokości nie tylko optycznie lepszy jest Grand Modus, który dopiero w wydłużonej wersji stanowi prawdziwą alternatywę dla japońskiego mikrovana. Same linie nadwozia obu aut mogą się podobać, choć z pewnością bardziej spodobają się kobietom. Za kierownicą siedzi się wysoko, mając dobrą widoczność w każdą stronę, co płeć piękna także doceni.
Rodzinne koneksje zmusiły japońskiego producenta do sięgnięcia po jeden silnik diesla, pochodzący z paryskiej półki Renault. Dieslowski motor z

bezpośrednim wtryskiem o pojemności 1,5 l jest tylko o 1 KM mocniejszy, niż jego francuski odpowiednik. Różnice są minimalne, ale zaskakujące: Note jest zrywniejszy, za to Modus szybszy. Francuski mikrovan jest jednak o kilkadziesiąt kilogramów lżejszy od auta z Kraju Kwitnącej Wiśni, czym można wytłumaczyć choćby drobne różnice w spalaniu.
Wrażenia z jazdy
W mieście testowane pojazdy prowadzi się dobrze. Wysoka pozycja za kierownicą daje poczucie bezpieczeństwa, podobnie jak dość dynamiczny silnik, który na zatłoczonych ulicach sprawdza się znakomicie. Dopiero w trasie, szczególnie przy większych obciążeniach, doskwiera brak mocy i trzeba często zmieniać biegi, by względnie bezpiecznie wykonywać manewry wyprzedzania.

Spokojna, stonowana jazda pozytywnie odbija się za to na zużyciu paliwa - w obu przypadkach poniżej 5 l na 100 km, choć Grand Modus ma ogólnie mniejszy apetyt na olej napędowy. Zawieszenie rywali jest miękkie, w starszej wersji francuskie auto prowadziło się jednak znacznie gorzej. Teraz pod względem trakcji samochody są porównywalne, zatem wciąż nieco bujają w ostrych zakrętach, ale dość neutralnie zachowują się przy tłumieniu dziur.
Różnice w cenach wynikają z nieco innego wyposażenia, jednak biorąc pod uwagę ceny opcji Renault i upust 4400 zł w salonach Nissana różnice zanikają, a jedynym kryterium wyboru pozostanie gust nabywcy, no i być może kwestia gwarancji mechanicznej, o rok dłuższej w Nissanie.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Nissan Note | Renault Modus |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | Remis | Remis |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | Remis |
Zużycie paliwa | | + |
Wyposażenie | + | |
Cena | | + |
Wybrane dane techniczne
| Nissan Note | Renault Grand Modus |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/diesel | 4/8/diesel |
Pojemność skokowa (cm3 | 1461 | 1461 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 86/3750 | 85/3750 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 200/1900 | 200/1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13 | 13,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 | 171 |
Pojemność bagażnika (l) | 280/1332 | 305/1454 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 46 | 51 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,1/6,3 | 4,5/5,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 408/169/155 | 403/171/159 |
Rozstaw osi (cm) | 260 | 257,5 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 63 300 | 58 600 |
Utrata wartości po 3 latach (%) | | |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Nissan Note Acenta | Renault Grand Modus Alize |
Poduszki powietrzne | 4 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | 4200* | 1200 |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/550 |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | S/1200 |
Radioodtwarzacz z CD/z MP3 | S/- | S/500 |
S- wyposażenie standardowe
- - opcja niedostępna
* - pakiet Security: ESP oraz kurtyny powietrzne i aktywne zagłówki
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?