Nissan Note kontra Renault Grand Modus

Jarosław Zgirski
Renault i Nissan ściśle ze sobą współpracują, ale i konkurują mając w gamie samochody z tych samych segmentów. Który z miejskich minivanów jest lepszy - Note, czy Grand Modus?

Nissan Note kontra Renault Grand Modus

 

Grand Modus i Note bazują na tej samej płycie podłogowej, opracowanej przez francusko-japoński zespół inżynierów. W gamie Renault stanowi ona podwozie dla Clio III, Modusa i jego wersji wydłużonej - Grand. Nissan na tej samej płycie podłogowej montuje modele Micra i Note. Oba należą do tej samego segmentu aut wielofunkcyjnych, ale mimo wielu podobieństw można dostrzec różnice. I właśnie one są ich siłą w walce z najgroźniejszymi konkurentami, którymi są obecnie Ford Fusion i Skoda Roomster.

Nissan Note kontra Renault Grand Modus

 

Wprowadzeniu modelu Grand jesienią 2007 r. towarzyszył lifting krótszej wersji. Grand Modus ma zwiększony o prawie 10 cm rozstaw osi, zyskał też na długość - o blisko 6 cm. To pozwoliło powiększyć bagażnik, który po przesunięciu tylnej kanapy z 305 litrów zwiększa się do godnej kompaktów przestrzeni 410 litrów. Krótka wersja Modusa pozwalała zwiększyć pojemność do 295 litrów, ale z tyłu mogły usiąść już tylko małe dzieci.

 

Na tylnym siedzeniu Nissana Note będzie podobnie po przesunięciu kanapy, jednak wtedy do dyspozycji będzie jeszcze więcej miejsca na bagaże - 437 litrów. Różnice wielkości bagażników w obu pojazdach są minimalne, ale podczas dłuższej podróży z pewnością odczuwalne. Przy czym nie są to wyniki rekordowe w tej klasie aut.

Nissan Note kontra Renault Grand Modus

 

Za to pod względem ilości skrytek i schowków na drobiazgi Note i Grand Modus mogą iść w zawody ze znacznie większymi konkurentami. Zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca na kubki, napoje, atlasy, monety, czy zabawki wystarczy z naddatkiem.

 

Pewnym mankamentem małego Nissana może być tylko nieco gorsza, niż u francuskiego kuzyna, jakość plastików we wnętrzu i ponura czerń kokpitu. Francuzi dobrze odrobili lekcje z dziedziny wzornictwa przemysłowego i ich desce rozdzielczej nie można odmówić finezji i polotu oraz prostoty i łatwości obsługi.

Nissan Note kontra Renault Grand Modus

 

Oba testowane samochody są przestronne, ale ze względu na lepsze parametry wysokości i szerokości nie tylko optycznie lepszy jest Grand Modus, który dopiero w wydłużonej wersji stanowi prawdziwą alternatywę dla japońskiego mikrovana. Same linie nadwozia obu aut mogą się podobać, choć z pewnością bardziej spodobają się kobietom. Za kierownicą siedzi się wysoko, mając dobrą widoczność w każdą stronę, co płeć piękna także doceni. 

 

Rodzinne koneksje zmusiły japońskiego producenta do sięgnięcia po jeden silnik diesla, pochodzący z paryskiej półki Renault.  Dieslowski motor z

Nissan Note kontra Renault Grand Modus

bezpośrednim wtryskiem o pojemności 1,5 l jest tylko o 1 KM mocniejszy, niż jego francuski odpowiednik. Różnice są minimalne, ale zaskakujące: Note jest zrywniejszy, za to Modus szybszy. Francuski mikrovan jest jednak o kilkadziesiąt kilogramów lżejszy od auta z Kraju Kwitnącej Wiśni, czym można wytłumaczyć choćby drobne różnice w spalaniu.

 

Wrażenia z jazdy

 

W mieście testowane pojazdy prowadzi się dobrze. Wysoka pozycja za kierownicą daje poczucie bezpieczeństwa, podobnie jak dość dynamiczny silnik, który na zatłoczonych ulicach sprawdza się znakomicie. Dopiero w trasie, szczególnie przy większych obciążeniach, doskwiera brak mocy i trzeba często zmieniać biegi, by względnie bezpiecznie wykonywać manewry wyprzedzania.

Nissan Note kontra Renault Grand Modus

 

Spokojna, stonowana jazda pozytywnie odbija się za to na zużyciu paliwa - w obu przypadkach poniżej 5 l na 100 km, choć Grand Modus ma ogólnie mniejszy apetyt na olej napędowy.  Zawieszenie rywali jest miękkie, w starszej wersji francuskie auto prowadziło się jednak znacznie gorzej. Teraz pod względem trakcji samochody są porównywalne, zatem wciąż nieco bujają w ostrych zakrętach, ale dość neutralnie zachowują się przy tłumieniu dziur.

 

Różnice w cenach wynikają z nieco innego wyposażenia, jednak biorąc pod uwagę ceny opcji Renault i upust 4400 zł w salonach Nissana różnice zanikają, a jedynym kryterium wyboru pozostanie gust nabywcy, no i być może kwestia gwarancji mechanicznej, o rok dłuższej w Nissanie.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Nissan Note

Renault Modus

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Remis

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Nissan Note

Renault Grand Modus

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/diesel

4/8/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1461

1461

Moc maksymalna (KM/obr/min)

86/3750

85/3750

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

200/1900

200/1900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13

13,4

Prędkość maksymalna (km/h)

168

171

Pojemność bagażnika (l)

280/1332

305/1454

Pojemność zbiornika paliwa (l)

46

51

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,1/6,3

4,5/5,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

408/169/155

403/171/159

Rozstaw osi (cm)

260

257,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena (zł)

63 300

58 600

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Nissan Note Acenta

Renault Grand Modus Alize

Poduszki powietrzne

4

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

4200*

1200

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/550

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/1200

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/-

S/500

S- wyposażenie standardowe

- - opcja niedostępna

* - pakiet Security: ESP oraz kurtyny powietrzne i aktywne zagłówki

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie