Legendy nie można kupić, a jednak BMW przejęło Mini i dobrze na tym wyszło. Pierwszy Mini z 1959 roku był odpowiedzią na kryzys paliwowy związany z nacjonalizacją Kanału Sueskiego. Jego następca z satysfakcją dyskontuje sukces poprzednika.

Trudno jest skonstruować następcę kultowego Morrisa Mini. BMW się to udało. Nowy Mini zachował nie tylko podobieństwo zewnętrzne, lecz także świetne własności jezdne i .... ciasne wnętrze. Jeździliśmy Mini napędzane silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,4 l.
Cechy szczególne
Współczesny Mini nie jest tak nowatorski technicznie jak jego poprzednik, ale też wcale się tego od niego nie oczekuje. Starsi ludzie, pamiętający czasy Morrisa Mini, są zachwyceni przypominającą pierwowzór sylwetką nadwozia. Dla młodych Mini jest autem o niecodziennym wyglądzie. Także we wnętrzu udało się stylistom zachować charakter poprzednika. Obsługa

przycisków i przełączników jest łatwa, nawet jeżeli w pierwszej chwili nie wiadomo, który z nich służy do elektrycznego opuszczania szyby w drzwiach. Również wskaźnik poziomu paliwa umieszczono w nietypowym miejscu, ale Mini nie jest typowym autem.
Cechą charakterystyczną nowego Mini jest także wielowahaczowa oś tylna, dzięki której bez obawy można mocniej przycisnąć pedał "gazu" - jak za dawnych czasów. Ilość miejsca na tylnej kanapie nie jest duża i podróżowanie w 4 dorosłe osoby może być męczące. Zajęcie miejsca na tylnej kanapie wymaga zręczności, ale tak jest w większości 3-drzwiowych aut. W Mini to nie razi, gdyż już po gabarytach pojazdu widać, czego się można spodziewać. Bagażnik pojazdu ma symboliczną objętość 150 l, co również należy do tradycji tego modelu.

Silnik
Wysokoprężny silnik o pojemności 1,4 l osiąga moc 75 KM i zasilany jest układem common rail. Ta niewielka jednostka napędowa jest doładowana turbosprężarką i ma chłodnicę powietrza. Wbrew pozorom, kultura pracy tego silnika jest całkiem dobra, chociaż nie zapewnia on oszałamiających osiągów. Czas rozpędzania do prędkości 100 km/h wynosi prawie 14 sekund, ale za to w mieście Mini zużywa tylko 5,8 l paliwa na 100 km. Konkurenci o równie małych gabarytach potrafią być bardziej zachłanni. Amatorzy szybkiej jazdy mogą wybrać wersję Cooper, napędzaną mocnymi, benzynowymi silnikami.
Wrażenia z jazdy

Pełnię przyjemności z jazdy Mini można odczuć na równej i krętej drodze. Niestety takowych w Polsce jest jak na lekarstwo, dlatego jazda Mini nie jest luksusowa, a sztywne zawieszenie nie obiecuje komfortu. Za to własności jezdne są bardzo dobre, na co mają wpływ spory rozstaw kół i wielowahaczowe zawieszenie tylne. W tej sytuacji można nawet zapomnieć o prostych kolumnach McPhersona montowanych z przodu. W razie potrzeby kierowcy pomaga układ kontroli trakcji montowany seryjnie. Znakomite jest wyciszenie pojazdu. Hałas przy prędkości 100 km/h wynosi zaledwie 67 dB, co biorąc pod uwagę opory aerodynamiczne nadwozia i

głośny z natury silnik diesla, można uznać za wynik bardzo dobry. Skuteczny jest także układ hamulcowy - pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze krótszej niż 40 m.
Podsumowanie
Współczesny Mini znakomicie godzi nostalgiczne cechy poprzednika ze współczesnymi wymaganiami i oczekiwaniami. Wyposażenie standardowe skonfigurowane jest na zapewnienie bezpieczeństwa - m.in. 4 poduszki powietrzne i układ kontroli trakcji. Można ubolewać, że w aucie kosztującym blisko 80 tys. zł za klimatyzację trzeba zapłacić ekstra. Ale do imagu Mini nie pasują luksus i dekadencja, a raczej asceza i przywiązanie do tradycji. A tradycja zawsze jest w cenie.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1364 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 180/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,8 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 9,9 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 165 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | 67* |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 39,7 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 150/670 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,3/5,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 363 x 169 x 141 |
Rozstaw osi (cm): | 247 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł): | 77 500 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | *** | Wnętrze dość ciasne, utrudniony dostęp do tylnej kanapy. |
Silnik | **** | Silnik jest dość oszczędny i ma przyzwoitą kulturę pracy. |
Poziom hałasu | **** | Jak na pojazd tej wielkości, w środku jest cicho. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Mini jest zbliżona do drogi hamowania Opla Corsy 1.3 CDTI. |
Dynamika | *** | Po Mini oczekiwać można większego wigoru, ale i tak Opel Corsa 1.3 CDTI/70 KM jest wolniejsza. |
Zużycie paliwa | **** | Mini D jest oszczędne, ale Corsa 1.3 CDTI- bardziej |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. |
Wyposażenie | *** | Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa - dobre, z zakresu komfortu - nieco gorsze. |
Wyposażenie seryjne:
Mini One D
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Układ kontroli trakcji ASC+T | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S/- |
Klimatyzacja manualna | O |
Radioodtwarzacz CD | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?