System składa się z czterech czujników w kołach, elektronicznego sterownika i kolorowego wyświetlacza. Czujniki nieprzerwanie kontrolują ciśnienie w oponach i temperaturę we wnętrzu opon i przekazują te dane do elektronicznego sterownika drogą radiową.
Tylko w warsztacie
Aby zainstalować urządzenie, trzeba zastąpić konwencjonalne zaworki (wentyle) czujnikami ze zintegrowanymi zaworkami Helli. Jest to możliwe tylko w specjalistycznym warsztacie lub punkcie serwisującym opony. Czujniki mierzą ciśnienie maksymalnie do 5,3 bara. Jako źródło zasilania służą zintegrowane, długowieczne bateryjki o trwałości do 10 lat. Przesyłanie danych do elektronicznego sterownika odbywa się radiowo, sygnałem o częstotliwości 433,92 MHz. Sterownik jest wielkości mniej więcej paczki papierosów i może być ukryty w dowolnym miejscu deski rozdzielczej. Sterownik nieprzerwanie ocenia dane przesyłane z czujników i jeśli trzeba, ostrzega poprzez ekran.
W przypadku nagłej utraty ciśnienia wszczyna akustyczny i wizualny alarm (czerwone światło), a koło, którego alarm dotyczy, jest pokazywane na wyświetlaczu. Jeśli ciśnienie spadnie poniżej 75 proc. wartości referencyjnej wprowadzonej wcześniej, pojawi się alarm akustyczny i pomarańczowy optyczny. Jeśli w oponie jest 50 proc. lub mniej powietrza, pojawia się alarm czerwony, a kierowca powinien natychmiast zatrzymać pojazd i sprawdzić oponę. Alarm pojawia się również po przekroczeniu maksymalnej wartości 5,3 bara.
Standardy ECE i SAE
System ten jest wyjątkowo istotny w przypadku tzw. opon run-flat, ponieważ opony te nawet po przebiciu wyglądają tak samo. Unikatową cechą wyświetlacza jest możliwość doboru barwy jego
podświetlenia, by dopasować ją do kolorystyki danego samochodu. 7 kolorów zdefiniowano wstępnie: niebieski, zielony, biały i różne czerwone.
Inna cecha, wyłączna dla wyświetlacza Helli to możliwość przełączania pomiędzy wartościami europejskimi, amerykańskimi, brytyjskimi. System ma homologację wg standardów europejskich ECE oraz amerykańskich SAE, spełnia też specyficzne i wyśrubowane wymogi amerykańskiego standardu FMVSS 138, zgodnie z którym systemy takie są obowiązkowe dla nowych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 4,5 tony.
Hella dostarcza kompletny system kontrolny z 4 czujnikami, sterownikiem i wyświetlaczem. Ponadto można do niego dołączyć maksymalnie trzy czujniki (np. do kół zapasowych), oferowane oddzielnie.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?