Ogumienie. czy wiesz co oznacza termin „Run flat" czy „Rim protector"? Oto leksykon terminów oponiarskich

Paweł Piątek
Dlaczego opony „all-season” to nie opony „wielosezonowe”? Czym się różni rzeźba bieżnika od wzoru bieżnika? Dlaczego minimalna głębokość bieżnika to najczęściej wcale nie 1,6 mm? Co to jest TPMS, Tradewear, Rim protector czy Run flat? Po czym poznać opony asymetryczne lub kierunkowe? Na te i wiele innych pytań odpowiada najnowszy „Angielsko-Polski Leksykon Terminów Oponiarskich", który można znaleźć na stonach Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
Dlaczego opony „all-season” to nie opony „wielosezonowe”? Czym się różni rzeźba bieżnika od wzoru bieżnika? Dlaczego minimalna głębokość bieżnika to najczęściej wcale nie 1,6 mm? Co to jest TPMS, Tradewear, Rim protector czy Run flat? Po czym poznać opony asymetryczne lub kierunkowe? Na te i wiele innych pytań odpowiada najnowszy „Angielsko-Polski Leksykon Terminów Oponiarskich", który można znaleźć na stonach Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Archiwum
Dlaczego opony „all-season” to nie opony „wielosezonowe”? Czym się różni rzeźba bieżnika od wzoru bieżnika? Dlaczego minimalna głębokość bieżnika to najczęściej wcale nie 1,6 mm? Co to jest TPMS, Tradewear, Rim protector czy Run flat? Po czym poznać opony asymetryczne lub kierunkowe? Na te i wiele innych pytań odpowiada najnowszy „Angielsko-Polski Leksykon Terminów Oponiarskich", który można znaleźć na stonach Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

– Nasz leksykon ma przede wszystkim pomagać kierowcom, serwisom i wszystkim użytkownikom opon. Chcemy powoli obalać mity lub nieporozumienia, które często są powielane. Przykładem mogą być opony całoroczne – a nie wielosezonowe, czy całosezonowe. Season w tym przypadku tłumaczymy jako pora roku, więc są to opony na wszystkie pory roku. Nazywamy je całoroczne, gdyż to oddaje ich sens jako produktu i angielskie tłumaczenie. Sezonów może być dużo, bo to jest dowolna pojemność znaczeniowa, raczej literacko-sportowa. Poza tym wielosezonowa oznaczałaby, że jest na wiele sezonów? Leksykalnie „wiele” to nie „wszystko” więc tłumaczenie „wielosezonowe” jest mylące i nie oddaje istoty produktu. Polski „sezon” to też nie pora roku, tylko część roku – pora jesienno-zimowa lub wiosenno-letnia. Nie są to też opony „uniwersalne” bo to mylnie wskazywałoby, że są to idealne opony dla każdego i na każde warunki choć tak nie jest – komentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Przykładowo rzeźba bieżnika to nie to samo co wzór bieżnika. Rzeźba jest pojęciem przestrzennym, trójwymiarowym – więc oznacza wzór bieżnika wraz z jego wysokością. A jak wiadomo, na tej samej osi pojazdu opony muszą być o tej samej konstrukcji i rzeźbie bieżnika. Z kolei system Run Flat umożliwia jazdę po przebiciu opon przez określoną liczbę kilometrów i z określoną prędkością. Auto homologowane przez producenta na oponach typu run-flat powinno być w nie wyposażone ze względu na zmienioną charakterystykę zawieszenia. Założenie konwencjonalnych opon pogorszy kierowalność i zachowanie na nierównościach, a objawia się szczególnie niebezpiecznie w zakrętach. Może stanowić powód do obniżenia odszkodowania, jeśli ubezpieczyciel uzna, że auto było wyposażone niezgodnie z homologacją producenta i tym samym kierowca przyczynił się tym do wystąpienia szkody.

– To opracowanie wpisuje się w naszą misję – jaką jest większa świadomość i wiedza o oponach. Niezależnie od leksykonu staramy się przypominać kierowcom o Zasadzie „3xP” – Porządne opony, Profesjonalny serwis oraz Prawidłowe ciśnienie – to jedna z najważniejszych reguł każdego kierowcy. Dlaczego? Ponieważ zły wybór ogumienia, jego złe założenie lub obsługa, albo zbyt niskie czy wysokie ciśnienie wpływają nie tylko na nadmierne zużycie paliwa – a tym samym wyższe koszty eksploatacji. Przede wszystkim mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy – dodaje Sarnecki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Dębica

Dębica Frigo Hp2 205/55R16 91H

361,00 zł273,18 zł-24%
miejsce #2

Hankook

Hankook Wi-Cept Rs3 W462 195/65R15 91T

304,00 zł233,00 zł-23%
miejsce #3

Continental

Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 91H

550,00 zł459,00 zł-17%
miejsce #4

Kormoran

KORMORAN SNOW 205/55R16 91H

296,00 zł256,00 zł-14%
miejsce #5

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 235/55R17 103V

829,00 zł735,54 zł-11%
miejsce #6

Sava

Sava Eskimo S3+ 185/65R15 88T

296,00 zł273,23 zł-8%
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie