Fabia trzeciej generacji została zaprezentowana podczas paryskich targów motoryzacyjnych jesienią 2014 roku. Nadwozie zaprojektował Jozef Kaban, a było ono wzorowane na prototypie VisionC. Konstrukcja w większości bazuje na modularnej platformie MQB, ale wykorzystano także elementy z płyty PQ25 i PQ26. Co ciekawe, odmiennie jak w przypadku I i II generacji, obecna wytwarzana jest jedynie w czeskich zakładach Skody w miejscowości Mlada Boleslav.
Skoda Fabia III generacji została przetestowana przez Euro NCAP w 2015 roku. Ogólny wynik tego modelu to 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 81%, a za ochronę pieszych 69%. Poziom bezpieczeństwa dzieci został oceniony na 81%, a obecne w tamtym czasie w aucie systemy bezpieczeństwa na 69%.
W 2018 roku Fabia doczekała się liftingu, obejmującego m.in. grill, zderzaki, lampy przednie i tylne, a także wzory felg.
Używana Skoda Fabia III (2014- ). Nadwozie/wnętrze
Nie ma co ukrywać, że wygląd nadwozia pierwszych generacji Fabii nie wzbudzał jakichś ogromnych emocji. Pudełkowaty kształt nadwozia był niemal ascetyczny, bez stylistycznych efektów, do granic wręcz praktyczny i nic więcej. Nie dziwi zatem, że nikt nie oglądał się za tym autem na ulicy, a jeśli nie wszyscy, to większość nabywców i użytkowników traktowała go na drodze przede wszystkim jako "wół roboczy", a nie element motoryzacyjnego szyku.
Trzecia generacja nie odbiega specjalnie od poprzedniczek, ale dla miłośników modelu, to nie jest chyba jakiś problem. Obecna generacja dostępna jest w dwóch wersjach nadwozia - hatchback oraz kombi.
Mimo, że wynoszący 2470 mm rozstaw osi nie jest największy w tej klasie, to jednak konstruktorom udało się wygospodarować relatywnie sporo miejsca w środku.
Osoby o przeciętnej budowie ciała będą mieli na przednich fotelach wystarczająco dużo miejsca, nawet ci wyżsi. Choć na tylnej kanapie może przepisowo jechać nawet i 3 pasażerów, to jedynie na krótkim dystansie nie będzie to dla nich męczące.
Deskę rozdzielczą zaprojektowano wg standardów koncernu - wszystko jest przejrzyste, pokrętła i włączniki ustawione funkcjonalnie, a obsługa intuicyjna. Niestety, ponieważ Fabia to auto budżetowe, to we wnętrzu znalazło się sporo średniej jakości plastików.
I mimo, że fabrycznie są one dobrze spasowane, to jednak po latach potrafią one znacząco zaskrzypieć. Również samo wytłumienie wnętrza Fabii należy uznać za przeciętne.
Na pochwałę zasługuje za to pojemność i ustawność bagażnika, która w hatchbacku wynosi 330 litrów (1150 l po złożeniu oparcia tylnej kanapy), a wersji kombi 530 litrów (1395 l po złożeniu oparcia). Oparcie tylnej kanapy jest dzielone w rozsądnych proporcjach 1/3, 2/3.
Używana Skoda Fabia III (2014- ). Wersje silnikowe
Silniki benzynowe
Podstawowym silnikiem benzynowym Fabii III była jednostka o pojemności 1 litra (999 ccm) z pośrednim wtryskiem paliwa (MPI). Generowała ona moc 60 (występowała jedynie w wersji hatchback) lub 75 KM z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 95 Nm. Ten prosty motor w przeciwieństwie do silnika TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa chętnie współpracuje z instalacją LPG. Nie dziwi zatem, że w salonach była dostępna także wersja 1.0 LPG. Instalacja była wprawdzie montowana przez dilerów (a nie fabrycznie), w oparciu o komponenty Landi Renzo, ale z pełną gwarancją Skody.
Silnik 1.2 TSI dysponował mocą od 90 do 110 KM i momentem obrotowym odpowiednio: 160 i 175 Nm. Od 2017 roku wprowadzono także litrowe turbodoładowane silniki TSI o mocy 95 i 110 KM, z momentem obrotowym 160 i 200 Nm. W 2018 roku pojawiła się także limitowana do zaledwie 1300 sztuk wersja R5 z silnikiem TSI o pojemności 1.4 litra (1395 ccm) z mocą 125 KM/200 Nm. Miała ona uhonorować sukcesy modelu w startach rajdowych serii WRC2.
Największą zmianą w porównaniu do poprzednich jednostek benzynowych typoszeregu EA111, w Skodzie Fabii III i jednostkach typu EA211 zamiast sprawiającego spore problemy łańcucha rozrządu zastosowano wzmocniony pasek, który wg producenta miał wytrzymać przebiegi nawet 240 tys. km.
Silnik wysokoprężny
W ofercie silników Diesla dostępna była tylko jednostka 1.4 TDI (aż do liftingu w 2018 roku). Występowała ona w dwóch
wariantach mocy - 90 oraz 105 KM z momentem obrotowym wynoszącym 230 lub 250 Nm. Silnik ten był zmodyfikowaną wersją wcześniejszej jednostki z pompowtryskiwaczami w której występowały m.in. problemy z luzem osiowym na wale korbowym. W silnikach Diesla stosowanych w Fabii III zastosowano wtrysk common rail, jednak jednostka ta także nie obyła się od kłopotów - Skoda ogłosiła m.in. akcję przywoławczą związaną z wymianą płynu chłodniczego i zacinającą się pompą wody. Wiele problemów zgłaszano także z powodu niskiej trwałości turbosprężarek.
Używana Skoda Fabia III (2014- ). Na co zwrócić uwagę?
Relatywnie dużo aut z ciekawymi, benzynowymi silnikami 1.2 TS pochodziło z importu. Niestety sporo samochodów to auta z dużymi przebiegami i cofniętymi licznikami lub wręcz auta powypadkowe. W początkowym okresie eksploatacji tych jednostek występowały problemy m.in. z wadliwą uszczelką przy przepustnicy, układem zapłonowym czy za krótkim kablu przy rozruszniku, który po prostu pękał.
Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu
Przed zakupem używanego egzemplarza z silnikiem wysokoprężnym, zwłaszcza jeśli nie mamy pewności co do oryginalnego przebiegu, warto sprawdzić wtryskiwacze. Trzeba też zwrócić też uwagę na zużycie sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym oraz na poziom zapełnienia filtra cząstek stałych.
Wielu nabywców skarżyło się na uszkodzenie kompresora klimatyzacji. Warto sprawdzić przed zakupem, czy po włączeniu AC z kratek wentylacyjnych wieje zimne powietrze. Na drugim biegunie są skargi co do powolnego nagrzewania się wnętrza auta w zimie.
Kierowcy skarżyli się także na głośną pracę skrzyni biegów/sprzęgła i problemów z wrzucaniem wstecznego biegu (głównie benzynowa wersja 1.0 MPI, choć zdarzają się także w wersji 1.2 TSI), którego źródłem jest zazwyczaj uszkodzona poduszka przekładni. W przypadku dwusprzęgłowej skrzyni DSG szwankowała w niej mechatronika oraz dwumasowe koło zamachowe. Przy większych przebiegach trzeba w niej wymienić zestaw sprzęgieł.
Użytkownicy zgłaszali również problemy z trzeszczącymi stabilizatorami oraz odgłosami dochodzącymi z układu hamulcowego w których z tyłu występują hamulce bębnowe.
Użytkownicy zgłaszali również problemy z niedziałającym radiem, które ustawały po aktualizacji oprogramowania systemu multimedialnego.
Używana Skoda Fabia III (2014- ). Podsumowanie
Skoda Fabia III generacji to auto, które mimo pewnym mankamentów pełne jest także zalet.
Mankamentem jest dość uboga oferta silnikowa, w tym jednostek wysokoprężnych. Można to jednak zrozumieć, biorąc pod uwagę fakt, że mocniejsze jednostki podnosiły od razu końcową cenę auta, a przez to cieszyły się małym zainteresowaniem.
Do zalet należy przede wszystkim zaliczyć tanią eksploatację i dostępność części. Niski promień skrętu i kompaktowa konstrukcja ułatwią nam jazdę w mieście. Relatywnie duża jest pojemność bagażnika i możliwość aranżacji przestrzeni bagażowej, zwłaszcza w przypadku wersji kombi.
Na podkreślenie wymaga także dość bogate wyposażenie dodatkowe, które było oferowane w tym modelu.
Ze względu na eksploatację jako auto firmowe, przebiegi i stan niektórych aut może wymagać sporego wkładu finansowego.
ZALETY:
- duża popularność modelu i niskie ceny;
- łatwa dostępność części;
- tani serwis.
WADY:
- przeciętna jakość materiałów użytych we wnętrzu pojazdu;
- uboga oferta silnikowa;
- sporo aut z dużymi przebiegami.
Podstawowe dane techniczne Skody Fabii III (2014- )
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Typ silnika | Moc maksymalna [KM] (kW) przy obr/min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min | Prędkość maksymalna [km/h] | Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] | Lata produkcji | |
Silniki benzynowe: | ||||||||
1.0 MPI | 999 | R3 | 60 (44)/5000-6000 | 95/3000-4300 | 160 | 15,7 | od 2014 | |
1.0 MPI | 999 | R3 | 75 (55)/6200 | 95/3000-4300 | 172 | 14,7 | od 2014 | |
1.2 TSI | 1197 | R4 | 90 (66)/4400-5400 | 160/1400-3500 | 182 | 10,9 | 2014 - 2017 | |
1.2 TSI | 1197 | R4 | 110 (81)/4600-5600 | 175/1400-4000 | 196 | 9,4 | 2014 - 2017 | |
1.0 TSI | 999 | R3 | 95 (70)/5000-5500 | 160/1500-3500 | 185 | 10,6 | od 2017 | |
1.0 TSI | 999 | R3 | 110 (81)/5000-5500 | 200/2000-3500 | 196 | 9,5 | od 2017 | |
1.4 TSI (Drogowa ŠKODA FABIA R5) | 1395 | R4 | 125 (92)/5000 | 200/1400-4000 | 203 | 8,8 | od 2018 | |
Silniki wysokoprężne: | ||||||||
1.4 TDI | 1422 | R3 | 90 (66)/3000-3250 | 230/1750-2500 | 182 | 11,1 | 2014 - 2018 | |
1.4 TDI | 1422 | R3 | 105 (77)/3500-3750 | 250/1750-2500 | 193 | 10,1 | 2014 - 2018 |
Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?