Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Honda Legend 3.5 V6

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: W przedniej części Hondy rzucają się w oczy potężne reflektory i pochylona maska.
Fot. Tomasz Szmandra: W przedniej części Hondy rzucają się w oczy potężne reflektory i pochylona maska.
Legend zawsze był mieszanką wyrafinowanego stylu i nowoczesnych rozwiązań. Trzecia generacja flagowego modelu Hondy pod tym względem także nie jest wyjątkiem.

 

Historia tego auta sięga 1985 roku, kiedy w Japonii pojawiła się pierwsza Honda Legend. Do

Fot. Tomasz Szmandra: W przedniej części Hondy rzucają się w oczy potężne reflektory i pochylona maska.
Fot. Tomasz Szmandra: W przedniej części Hondy rzucają się w oczy potężne reflektory i pochylona maska.

Europy model ten trafił nieco później niż do USA, gdzie do dzisiaj jest sprzedawany pod markę Acura.

 

Nową generację Legenda cechuje nowatorstwo rozwiązań, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa podróżnych, ale tym razem auto ma więcej od poprzedników sportowego charakteru, który nie ogranicza się wyłącznie do dynamicznej linii nadwozia.

 

Cechy szczególne

 

Elegancka linia nadwozia jest bardziej klasyczna niż ekstrawagancka. Patrząc na Hondę z boku  uwagę przykuwa  rozciągnięta linia okien i krótka pokrywa bagażnika - wszystko to tworzy charakterystyczny kształt klina.

 

W porównaniu do poprzedniego modelu, nowy Legend jest o 2 cm wyższy i 2,5 cm szerszy.

Fot. Tomasz Szmandra: Z boku uwagę przykuwa rozciągnięta linia okien i krótka pokrywa bagażnika.
Fot. Tomasz Szmandra: Z boku uwagę przykuwa rozciągnięta linia okien i krótka pokrywa bagażnika.

Długość całkowita została jednak zmniejszona o 3,8 cm, a rozstaw osi o 11 cm. Mimo to, w kabinie wygospodarowano dodatkowe 3 cm długości przedziału pasażerskiego i 4 cm wysokości.

 

Nowy model może się także poszczycić większą sztywnością nadwozia, przy czym masa pojazdu została znacząco  zredukowana. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu aluminium z którego wykonano pokrywę silnika i bagażnika oraz błotniki, a także włókna węglowego zastosowanego przy produkcji wału napędowego.

 

Wnętrze Hondy zostało luksusowo wykończone. Dominuje skóra, drewno oraz chrom. Konstrukcja nadwozia ma zapewniać lepszą ochronę pasażerom, rozkładając siły uderzenia na większe płaszczyzny nadwozia i zmniejszając w ten sposób skutki  kolizji.

Fot. Tomasz Szmandra: Duża ilość przycisków na kierownicy i tablicy przyrządów wymaga przyzwyczajenia.
Fot. Tomasz Szmandra: Duża ilość przycisków na kierownicy i tablicy przyrządów wymaga przyzwyczajenia.

 

Ponadto w modelach przeznaczonych na rynek europejski  wprowadzono system “pop-up hood", który zwiększa bezpieczeństwo pieszych w chwili kolizji. Pirotechniczne siłowniki podnoszą pokrywę silnika o 10 cm, co zmniejsza ryzyko groźnych urazów u pieszego.

 

Inną nowinką jest aktywny tempomat ACC, który utrzymuje odległość do poprzedzającego samochodu, a w przypadku jej niebezpiecznego zmniejszenia ostrzega kierowcę dźwiękiem. W razie konieczności automatycznie uruchamiany jest układ hamulcowy zmniejszający ryzyko kolizji (CMBS).

 

Na wyposażeniu Hondy znalazły ponadto: ABS, EBD, Brake Assist, VSA ( odpowiednik ESP), TCS, komplet poduszek powietrznych, aktywne reflektory ksenonowe, automatyczna klimatyzacja, wysokiej klasy zestaw audio Bose, system nawigacji satelitarnej oraz klimatyzowane fotele.

 

Silnik

 

W ofercie Hondy widnieje tylko jedna wersja silnikowa. Ze względu na wymagania japońskiego i amerykańskiego rynku, do napędu Legenda użyto wykonaną z aluminium 3,5-litrową benzynową jednostkę V6.

Fot. Tomasz Szmandra: 452 l pojemności bagażnika to przeciętny wynik jak na limuzynę tej klasy.
Fot. Tomasz Szmandra: 452 l pojemności bagażnika to przeciętny wynik jak na limuzynę tej klasy.

Silnik ten wykorzystuje technologię zmiennych faz rozrządu VTEC i posiada moc 295 KM oraz moment obrotowy - 353 Nm przy 5000 obr/min. Zapewnia to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy i prędkość maksymalną 250 km/h. Jednocześnie motor Hondy cechuje niska emisja szkodliwych spalin, dzięki czemu spełnione są m.in. rygorystyczne normy obowiązujące m.in. na terenie USA.

 

Jednostka napędowa Hondy współpracuje z 5-stopniową sekwencyjną skrzynią biegów z trybem pracy automatycznej. Manualna zmiana przełożeń może się odbywać za pośrednictwem drążka umieszczonego w konsoli centralnej lub poprzez dźwigienki pod kierownicą. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Masywne przednie fotele dysponujące szerokim stopniem regulacji pozwalają na szybki dobór optymalnej pozycji przed podróżą.

 

Auto waży ponad 1800 kg, jednak prawie 300-konny silnik z łatwością radzi sobie podczas jazdy, zapewniając odpowiednią dynamikę podczas wyprzedzania. Skrzynia biegów przełączona w tryb “Auto" płynnie zmienia przełożenia, a dzięki dobremu wyciszeniu kabiny, z zewnątrz nie dochodzą żadne irytujące odgłosy.

Fot. Tomasz Szmandra: Masywne i wygodne fotele są elektrycznie regulowane.
Fot. Tomasz Szmandra: Masywne i wygodne fotele są elektrycznie regulowane.

 

Jedną z najciekawszych nowinek technicznych zastosowanych w Hondzie jest napęd na wszystkie koła zintegrowany z systemem Super Handling All-Whell Drive (SH-AWD), który zapewnia stabilną jazdę na zakrętach. W miejscu mechanizmu różnicowego tylnej osi wmontowano trzy przekładnie planetarne i dwa sprzęgła wielopłytkowe sterowane elektromagnetycznie.

 

Zadaniem tego zespołu urządzeń jest nie tylko płynna zmiana rozdziału napędu silnika na przednia i tylnią oś (od 30 do 70 proc.), ale także pomiędzy tylnymi kołami. W momencie przyspieszania na zakrętach, system SH-AWD może przekazać nawet do 100 proc. momentu obrotowego na koło, które ma lepszą przyczepność. To znakomicie polepsza zachowanie się Hondy na drodze, zwłaszcza przy większych prędkościach.

 

Mimo swoich gabarytów i ciężaru auto zachowuje się stabilnie i bardzo dobrze trzyma się drogi. Dość twarde zawieszenie składa się z podwójnych wahaczy poprzecznych z przodu i zespołu drążków reakcyjnych z tyłu.

Fot. Tomasz Szmandra:Nocą przydaje się podświetlenie klamek Hondy
Fot. Tomasz Szmandra:Nocą przydaje się podświetlenie klamek Hondy

Przy wszystkich kołach zamontowano wentylowane tarcze hamulcowe o dużej średnicy z czterema zaciskami, co zapewnia skuteczne działanie tego układu nawet przy znacznie rozgrzanych hamulcach.

 

Podsumowanie

 

Na pierwszy rzut oka Legend nie zachwyca wyglądem, ale imponuje nowoczesną technologią i komfortem podczas podróży. Atutem Hondy jest także bardzo bogate wyposażenie i znakomity silnik.

 

W polskich salonach Legend w podstawowej wersji kosztuje 230 tys. zł, a z pakietem opcjonalnym o 14 tys. więcej.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

Benzynowy, V6

Ilość cylindrów/zaworów

6/24

Pojemność skokowa (cm3)

3471

Moc maksymalna (KM) przy obr/min

295/6200

Maksymalny moment obrotowy

(Nm) przy obr/min

351/5000

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

7,3

Prędkość maksymalna (km/h)

250

Zużycie paliwa miasto/poza miastem (l/100 km)

17,0/8,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

495 x 184 x 145

Rozstaw osi (cm)

280

Pojemność bagażnika (l)

452

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

Cena (zł)

244 000

 

Nasza ocena (Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

 

Przestronność wnętrza

****

Wygodne i obszerne wnętrze, przeciętny bagażnik

Silnik

*****

Dynamiczna jednostka napędowa o wysokiej kulturze pracy i znakomitym brzmieniu

Poziom hałasu

*****

Kabina została bardzo dobrze wyciszona

Zużycie paliwa

**

Prawie 300-konny silnik, napęd 4x4 i automatyczna skrzynia oznaczają także wysokie koszty benzyny

Wyposażenie

*****

Bardzo bogate

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Tempomat z funkcją automatycznego hamowania

S

Reflektory ksenonowe

S

Kamera cofania

S

Klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa)

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S- wyposażenie standardowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty