Sukcesu Fabii II trzeba upatrywać w tych samych czynnikach, co w przypadku Fabii I. To samochód wykonany dokładnie i
solidnie, w oparciu o nowoczesne technologie i dobrej jakości materiały. Na dodatek druga generację modelu poprawiono w wielu punktach, uzyskując pewniejsze prowadzenie, wyższy komfort jazdy, lepsze wyciszenie, większą niezawodność. Dzięki uproszczeniu konstrukcji udało się też obniżyć koszty serwisowe. Na potencjalnych nabywcach wrażenie robi też fakt, że Skoda należy do koncernu Volkswagena i korzysta z jego podzespołów. Kojarzą to przede wszystkim z solidnością i żywotnością, co zwiększa zaufanie do samochodu. A to wszystko w przystępnej cenie, poparte przyzwoitą funkcjonalnością. We wnętrzu co prawda brakuje trochę wolnej przestrzeni za przednimi fotelami, ale poza tym trudno mieć jakieś zastrzeżenia. Pojemność kufra jak na tę klasę auta trzeba uznać za dobrą (300/1163 l), a wersji kombi, dłuższej od hatchbacka o 25 cm, za wręcz rewelacyjną (480/1460 l). Właśnie ze względu na większe nadwozie odmiana kombi znacznie lepiej spełnia funkcję auta rodzinnego. Skoda Fabia II od strony kosztów utrzymania to samochód o dwóch różnych obliczach. Tanie, skromnie wyposażone wersje z mniejszymi i słabszymi silnikami są znacznie tańsze w serwisowaniu niż te z większymi i mocniejszymi jednostkami napędowymi, bogato okraszone elementami z listy wyposażenia dodatkowego.
Silniki
Początkowo do Fabii II montowano cztery silniki benzynowe (1.2 60 KM, 1.2 70 KM, 1.4 86 KM i 1.6 105 KM) oraz trzy turbodiesle (1.4 TDI 70 KM, 1.4 TDI 80 KM i 1.9 TDI 105 KM) zasilane pompowtryskiwaczami. W 2010 r. do gamy dołączyły benzynowiec 1.2 TSI w dwóch wariantach mocy (86 lub 105 KM), turbodiesel 1.2 TDI CR (75 KM) i turbodiesel 1.6 TDI CR w trzech wariantach mocy (75, 90 lub 105 KM). Dodatkowe litery CR w oznaczeniach turbodiesli oznaczają wysokociśnieniowy układ zasilania typu common-rail. W 2010 r. pojawił się również silnik benzynowy 1.4 TSI o mocy 180 KM, montowany w
sportowej wersji RS. Podstawowe silniki 1.2 to trzycylindrowce, o specyficznej kulturze pracy i brzmieniu. W ich przypadku trzeba pogodzić się jednak przede wszystkim ze słabą dynamiką. Podobnie jest z turbodieslem 1.2 TDI CR. Tego problemu nie mają silniki 1.2 TSI w wersji 105-konnej, oraz silniki 1.4 i 1.6. Nieźle radzą sobie turbodiesle 1.4 TDI oraz 1.9 TDI, ale pracują głośno i generują sporo wibracji. Pod względem osiągów i komfortu najlepiej spisują się wersje z nowoczesnymi turbodieslami 1.6 o mocy 90 lub 105 KM. Trzeba jednak pamiętać, że te odmiany są drogie w zakupie i serwisowaniu.
Eksploatacja
W benzynowych silnikach 1.2 niedomaga przede wszystkim układ zapłonowy. Z kolei w silnikach 1.2 TSI szybko zużywa się łańcuch rozrządu i turbosprężarka. W 1.4 TSI zawodzi nie tylko turbosprężarka, ale również sprężarka mechaniczna. Turbodiesel 1.4 TDI wykazuje zazwyczaj tendencję do wysokiego zużycia oleju, a w wysokoprężnym 1.9 TDI trzeba liczyć się z awariami przepływomierza powietrza. Zarówno w 1.4 TDI jak i 1.9 TDI pompowtryskiwacze w układzie zasilania mogą wymagać wymiany lub regeneracji już po 100-150 tys. km. Nie wolno oddawać ich w ręce niedoświadczonych mechaników, bowiem niefachowa naprawa przyniesie więcej szkody niż pożytku. Głównie dla portfela. Mało kłopotliwe są silniki 1.6 TDI CR, ale przy typowo miejskiej jeździe przez dłuższy czas
trzeba liczyć się z zapchaniem sadzą filtra cząstek stałych. Jeśli to nastąpi trzeba odwiedzić warsztat. Do dopalenia cząstek w filtrze niezbędne jest przejechanie co jakiś czas dłuższego odcinka z dużą prędkością. Słabym punktem Fabii II są poduszki w punktach mocowania silników.
Instalacja elektryczna Fabii II też ma swoje mankamenty. Oprócz awarii elementów zapłonu w silnikach 1.2 często występują też, niezależnie od wersji, niedomagania dmuchawy. Regularnie przepalają się żarówki podświetlające deskę rozdzielczą. Na szczęście nie trzeba zmagać się z kaprysami elektroniki. Jest jej mało i nie stanowi problemu. Atutem Fabii II jest także zabezpieczenie antykorozyjne. Rdza pojawia się tylko w miejscach niefachowych napraw blacharskich, co pozwala wykryć miejsca ewentualnych kolizji. W zawieszeniach zużyciu podlegają typowe elementy (łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy, łożyska kolumn przedniego zawieszenia), wymienia się je łatwo i tanio. Małą żywotność mają łożyska w piastach kół jezdnych. Zabójcze są dla nich wielotygodniowe postoje. Długich przerw w jeździe nie lubi też hamulec pomocniczy. Jego linka rdzewieje i zaciera się.
Ważniejsze daty
1999 – premiera Fabii I
2007 – premiera Fabii II, wersja hatchback 5d
2008 – wersja Combi
2010 – niewielka modernizacja nadwozia (nowy kształt przedniego pasa), sportowa wersja RS, rekreacyjna wersja Scout
Zalety
- nowoczesna konstrukcja
- szeroka gama silników
- dobre własności jezdne
- estetycznie wykończone wnętrze
- spory bagażnik
- przystępna cena
Wady
- zbyt słabe silniki podstawowe
- za mało miejsca za przednimi fotelami
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przysp 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.2 | 1198 | 60/5200 | 108/3000 | 155 | 16,5 | 5,9 |
1.2 | 1198 | 70/5400 | 112/3000 | 163 | 14,9 | 5,9 |
1.2 TSI | 1197 | 86/4800 | 160/1500 | 177 | 11,7 | 5,2 |
1.2 TSI | 1197 | 105/5000 | 175/1550 | 191 | 10,1 | 5,3 |
1.4 | 1390 | 86/5000 | 132/3800 | 174 | 12,3 | 6,5 |
1.4 TSI | 1390 | 180/6200 | 250/2000 | 224 | 7,3 | 6,2 |
1.6 | 1598 | 105/5600 | 153/3800 | 190 | 10,1 | 6,9 |
Silniki Wysokoprężne | ||||||
1.2 TDI CR | 1199 | 75/4200 | 180/2000 | 172 | 14,3 | 3,4 |
1.4 TDI | 1422 | 70/4000 | 155/1600 | 163 | 14,8 | 4,9 |
1.4 TDI | 1422 | 80/4000 | 195/2200 | 172 | 13,2 | 4,6 |
1.6 TDI CR | 1598 | 90/4200 | 230/1500 | 176 | 12,6 | 4,2 |
1.6 TDI CR | 1598 | 105/4400 | 250/1500 | 188 | 10,9 | 4,2 |
1.9 TDI | 1896 | 105/4000 | 240/1800 | 190 | 10,8 | 4,9 |
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ Wersja | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
1.2 | 20,5 | 23,0 | | | 40,5 |
1.2 TSI | | | | 35,0 | |
1.4 | 24,5 | 26,5 | | 27,0 | 42,0 |
1.2 TDI CR | | | 19,5 | 31,5 | |
1.4 TDI | 22,0 | 23,0 | 27,0 | | |
1.6 TDI CR | | | 25,5 | 32,5 | 54,0 |
1.9 TDI | 23,0 | 26,0 | | | |
Podsumowanie
Powodzenie Fabii II nie jest dziełem przypadku. To samochód, który bez problemu może kupić i utrzymać przeciętny Polak, ciesząc się przy tym dobrą jakością wykonania. Zdarzające się co jakiś czas awarie nie są szczególnie problematyczne dla portfela, w przypadku słabszych wersji silnikowych także wydatki na serwis nie będą specjalnie odczuwalne. Zaletą Skody jest to, że przy skromnych środkach budżetowych można kupić wersję bardzo tanią i skromną, a mając większe środki finansowe można sobie sprawić samochód droższy, dobrze wyposażony. Rodzinom polecamy wersję kombi.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?