Testujemy używane: Skoda Octavia I - solidna i niedroga (ZDJĘCIA)

Bartosz Gubernat
Skoda Octavia I kombi
Skoda Octavia I kombi
Skoda Octavia to jeden z najpopularniejszych samochodów używanych na polskim rynku. Łączy jakość zbliżoną do Volkswagena z umiarkowaną ceną.
Skoda Octavia I kombi
Skoda Octavia I kombi

Produkcja Skody Octavii rozpoczęła się w 1996 roku. Samochód powstał na płycie podłogowej wykorzystanej do budowy Audi A3, a później przejętej także przez Volkswagena Golfa IV. Z tego powodu projektanci zostali mocno ograniczeni niewielkim rozstawem osi. Chcąc zbudować pojemny i wygodny samochód postawili na długie zwisy przed przednią i za tylną osią (aż 1085 mm). Dzięki temu powstał samochód z dużym bagażnikiem i stosunkowo obszernym wnętrzem.

Wnętrze bez fajerwerków

Skoda Octavia pierwszej generacji jest dostępna w dwóch wersjach nadwozia. Liftback ma 4511 mm długości, 1731 mm szerokości i 1429 mm wysokości. Oferuje aż 528 litrów przestrzeni ładunkowej, która po złożeniu tylnej kanapy rośnie do 1328 l. Kombi ma identyczną długość i szerokość. Ale jest o 19 mm wyższe. Bagażnik jest większy, wyjściowo ma 548 l, a składając fotele powiększamy go do 1512 l.

Wnętrze Skody Octavii I jest dość pojemne, ale na tylnej kanapie rośli pasażerowie mogą narzekać na niedostatek miejsca. Z przodu tego problemu nie ma. Jak przystało na samochód z grupy Volkswagena, jakość wykonania Octavii jest niezła. Co prawda to nie VW Passat, ale materiały użyte do wykończenia są całkiem przyzwoite i dobrze spasowane. Szczególnie w wyższych wersjach wyposażeniowych, gdzie montowano kierownicę i lewarek zmiany biegów, wyłożone skórą. Nieco gorzej wnętrze prezentuje się w wersjach najuboższych, bez klimatyzacji. Jest proste i smutne.

W 2001 roku Skoda Octavia przeszła lifting. Z zewnątrz dostała nowe przednie światła i grill. W środku m.in. nową tablicę wskaźników i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Czesi zmienili także tylną kanapę, która została wypełniona inną, lepiej wyprofilowaną pianką i zyskała trzeci zagłówek. Zmieniono oznaczenia wersji wyposażenia, które od tej pory noszą nazwy Classic, Ambiente i Elegance. 

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Skody Octavii I kombi

Skoda Octavia I kombi
Skoda Octavia I kombi

Instalacja LPG do Skody Octavii? Czemu nie

Zaletą I generacji Skody Octavii jest duży wybór silników. Samych jednostek benzynowych jest aż 11 rodzajów. Jako baza do ich budowy posłużyły cztery silniki: 1,4, 1,6, 1,8 i 2,0. Najpopularniejsze na rynku to 1,4 o mocy od 60 lub 75 KM (słabszy jest ośmiozaworowy, mocniejszy szesnastozaworowy), 1,6 (75, 101, 102 KM), oraz 1,8 125 KM i 1,8 turbo o mocy 150 lub 180 KM. Wszystkie silniki 1,6 mają osiem zaworów, a różnica w mocy wynika z przełożeń skrzyni biegów i zastosowania w stukonnych jednostkach wielopunktowego wtrysku paliwa. Silniki 1,8 to jednostki 20-zaworowe, różnica w mocy między wersjami doładowanymi wynika z wielkości turbiny. Dostępny był także silnik 2,0 o mocy 115 KM, dostępny również w wersji 4x4. Ma on jednak starszą konstrukcję i dość słabe osiągi. Wszystkie silniki można wyposażyć w instalację gazową.

- Ale żeby dobrze pracowały, musi to być instalacja sekwencyjna. W zależności od stopnia zaawansowania, wyboru sterownika i listwy wtryskowej ceny przeróbki samochodu wahają się od 2200 do 2600 zł. Oszczędzać jednak nie warto. Te silniki nie współpracują najlepiej z układami starszego typu. Zdarzają się wówczas wystrzały, których nie ma w przypadku, gdy wybierzemy sekwencję – mówi Adam Tutak, współwłaściciel serwisu Awres w Rzeszowie.

Kłopoty z turbo w dieslach

Silniki wysokoprężne to 1,9 SDI (bez turbodoładowania) o mocy 68 KM i 1,9 TDI o mocy od 90 do 130 KM. Najlepszy wybór to wersje 90 i 110-konne, korzystające z pompy wtryskowej. To silniki tanie w eksploatacji i odporniejsze na kiepskiej jakości paliwo od układów wyposażonych w pompowtryskiwacze (101 i 130 KM).

– Jedyna regularnie występująca awaria to zacinanie się kierownicy turbosprężarki. Zazwyczaj wówczas, gdy kierowca jeździ zbyt delikatnie. Naprawa polega na wyjęciu i wyczyszczeniu turbosprężarki. Pełna regeneracja nie jest potrzebna – mówi Przemysław Kaczmarzyk z serwisu Automacher.

Przy dużych przebiegach zdarza się także, że silnik 1,9 TDI nie chce zapalić, gdy jest rozgrzany.

– To wina oprogramowania, które najczęściej trzeba wymienić. Taka usługa kosztuje kilkaset złotych, najczęściej natychmiast eliminuje przyczyny kłopotów - dodaje mechanik.

Silniki benzynowe choć niezawodne, lubią brać olej. Problem dotyczy szczególnie jednostek 1,6 i 2,0. Nawet przy małych przebiegach zużycie oleju jest tu spore, a przy większych często konieczny jest remont silnika. Dobry wybór to turbodoładowany silnik 1,8. Ale i on nie jest pozbawiony wad. To przede wszystkim zacierająca się turbosprężarka.

- Przyczyną problemu jest krótki i małej średnicy przewód doprowadzający do niej olej – wyjaśnia Przemysław Kaczmarzyk.

Nowy przewód kosztuje 300-500 zł. Lepiej wymienić go prewencyjnie, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów. Usterki wspólne dla diesli i benzyniaków to m.in. kłopoty z czujnikiem ABS i przepływomierzem, znane także z Volkswagenów.

Zawieszenie Octavii I to prosty układ oparty na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu. Jest trwałe a wymiana podstawowych elementów nie wiąże się z dużymi kosztami. Np. gumowe tulejki stabilizatora kosztują po kilkanaście złotych za sztukę, łącznik stabilizatora to wydatek rzędu 49 zł, a końcówka drążka kierowniczego tylko 48 zł. Korozja w bezwypadkowych egzemplarzach praktycznie nie występuje.

Wygrywa silnikiem

Skoda Octavia to samochód stosunkowo tani. Na giełdach egzemplarz z początku produkcji, z silnikiem benzynowym 1,4 lub 1,6 można kupić już za ok. 8-9 tys. zł. Sprawny, dobrze utrzymany diesel to minimum 13-14 tys. zł. W serwisie Regiomoto.pl ceny Octavii 1,9 TDI z 2001 roku wahają się od 10 do 16 tys. zł.
Konkurentami Octavii są m.in. Opel Astra II, Audi A4 i Peugeot 307. Opla i Peugeota można kupić za podobne pieniądze. Ze względu na wyższą jakość i prestiż marki, Audi będzie nieco droższe. Ale montowane w nim silniki to jednostki występujące w Octavii.

Podobny konstrukcyjnie od Skody Octavii Volkswagen Golf IV jest niewiele droższy. Egzemplarze z początku produkcji – lat 1998-1999 kosztują od 9-10 tys. zł za benzyniaka 1,4 lub 1,6 lub 11-12 tys. zł za diesla 1,9. Dobrze wyposażona wersja z 2003 roku to ok. 18-19 tys. zł.

Więcej trzeba zapłacić za Toyotę Corollę. Ceny hatchbacków z silnikiem benzynowym 1,6 VVTI to minimum 16 tys. zł za samochód z 2001 roku. Diesel D4D to minimum 18-19 tys. zł. Bezwypadkowe, serwisowane kombi z 2003 roku będzie kosztowało ok. 20 tys. zł 

zobacz także Skoda Octavia - ogłoszenia sprzedaży samochodów używanych w portalu Regiomoto.pl

Czy Skoda Octavia to dobry wybór? Naszym zdaniem tak. Przystępna cena i wysoka trwałość rekompensują delikatne niedociągnięcia stylistyczne. W wersji 1,9 TDI samochód znakomicie nadaje się zarówno do jazdy w dłuższe trasy, jak i do jazdy po mieście. W trasie spala zaledwie 5,5 litra oleju napędowego, w cyklu miejskim maksymalnie 7,5-8 litrów. Duży plus za potężny bagażnik zarówno w wersji liftback jak i kombi.

SKODA OCTAVIA 1,9 TDI
Pojemność silnika: 1896 ccm
Moc: 110 KM
Maks. moment obr.: 235 Nm
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 sek.
Prędkość maksymalna: 192 km/h
Wymiary (dł./szer./wys.): 4511 / 1731 / 1448 mm
Rozstaw osi: 2512 mm
Masa własna: 1865 kg
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 7,5 / 5,5 / 6,5 l / 100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Pojemność bagażnika: 548 / 1512 l

Rynkowi konkurenci:
- Audi A4
- Toyota Corolla
- Peugeot 307
- Opel Astra
- Volkswagen Golf

Średnie części zamiennych: ASO (markowy zamiennik)
Rozrząd (komplet z pompą wody): 1075 zł (742 zł)
Sprzęgło: 1630 zł (750 zł)
Koło dwumasowe: 2524 zł (1400 zł)
Tarcze hamulcowe, przód (szt.): 318 zł (142 zł)
Klocki hamulcowe, przód: 244 zł (149 zł)
Amortyzator przedni: 506 zł (250 zł)
Łącznik stabilizatora: 88 zł (49 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 167 zł (48 zł)
Tłumik końcowy: 1320 zł (250 zł)
Czujnik ABS: 270 zł (65 zł)
Filtr powietrza: 66 zł (35 zł)
Filtr pyłkowy: 64 zł (28 zł)
Filtr oleju: 35 zł (25 zł)
Filtr paliwa: 120 zł (55 zł)

W ASO części zamienne dostępne są także w linii ekonomicznej, do samochodów, które skończyły pięć lat. Przykładowe ceny: tarcze hamulcowe – 209 zł szt., klocki hamulcowe – 149 zł, amortyzator – 296 zł, tłumik końcowy – 614 zł. 

Bartosz Gubernat

fot. Bartosz Gubernat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie