
Samochodowe instalacje gazowe to od lat najlepszy sposób na tanią jazdę. Podczas gdy benzyna i olej napędowy kosztują dzisiaj w granicach 5 zł za litr, litr LPG to zaledwie 2,5 zł. Taka tendencja utrzymuje się w Polsce od kilkunastu lat. Gaz nigdy nie kosztował u nas więcej, niż połowa ceny benzyny 95.
Spalanie LPG o 15 procent większe niż benzny
Dlatego mimo wielu negatywnych opinii samochodowe instalacje LPG ciągle cieszą się olbrzymią popularnością. Ceny najbardziej zaawansowanych, sekwencyjnych układów spadły już nawet do 2,5-3 tys. zł, dzięki czemu na przeróbkę auta może sobie pozwolić coraz więcej kierowców. Żeby jazda na gaz była opłacalna i przyjemna, trzeba spełnić jednak kilka warunków.
- Najważniejszy to właściwy dobór instalacji. Przede wszystkim trzeba wybrać ją w oparciu o model i parametry techniczne konkretnego samochodu. Na szczęście dzisiejsze układy można dowolnie modyfikować o dodatkowe urządzenia i bardzo precyzyjnie zaprogramować. Dzięki temu auto spala zazwyczaj tylko o 15 procent więcej gazu niż benzyny i nie cierpi na utratę mocy. Spadek na poziomie 2 procent rejestruje się tylko w pewnych zakresach obrotów. Poza tym powinno pracować na fabrycznych parametrach – tłumaczy Wojciech Zieliński, właściciel rzeszowskiego serwisu Awres.