Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Instalacja gazowa do auta - jakie samochody najlepiej znoszą LPG

Bartosz Gubernat
Instalacja gazowa do auta - jakie samochody najlepiej znoszą LPG
Instalacja gazowa do auta - jakie samochody najlepiej znoszą LPG
Jeżeli planujesz zakup samochodu i chcesz wyposażyć go w instalację LPG, sprawdź, czy przeróbka będzie się opłacać. Niektóre modele bardzo trudno zaadaptować pod to paliwo.
Instalacja gazowa do auta - jakie samochody najlepiej znoszą LPG
Instalacja gazowa do auta - jakie samochody najlepiej znoszą LPG

Samochodowe instalacje gazowe to od lat najlepszy sposób na tanią jazdę. Podczas gdy benzyna i olej napędowy kosztują dzisiaj w granicach 5 zł za litr, litr LPG to zaledwie 2,5 zł. Taka tendencja utrzymuje się w Polsce od kilkunastu lat. Gaz nigdy nie kosztował u nas więcej, niż połowa ceny benzyny 95.

Spalanie LPG o 15 procent większe niż benzny

Dlatego mimo wielu negatywnych opinii samochodowe instalacje LPG ciągle cieszą się olbrzymią popularnością. Ceny najbardziej zaawansowanych, sekwencyjnych układów spadły już nawet do 2,5-3 tys. zł, dzięki czemu na przeróbkę auta może sobie pozwolić coraz więcej kierowców. Żeby jazda na gaz była opłacalna i przyjemna, trzeba spełnić jednak kilka warunków.

- Najważniejszy to właściwy dobór instalacji. Przede wszystkim trzeba wybrać ją w oparciu o model i parametry techniczne konkretnego samochodu. Na szczęście dzisiejsze układy można dowolnie modyfikować o dodatkowe urządzenia i bardzo precyzyjnie zaprogramować. Dzięki temu auto spala zazwyczaj tylko o 15 procent więcej gazu niż benzyny i nie cierpi na utratę mocy. Spadek na poziomie 2 procent rejestruje się tylko w pewnych zakresach obrotów. Poza tym powinno pracować na fabrycznych parametrach – tłumaczy Wojciech Zieliński, właściciel rzeszowskiego serwisu Awres.

zobacz także Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Silnik musi być sprawny

Opinii o tym, jakie samochody najlepiej pracują na LPG jest wiele. Zdaniem Łukasza Płonki, mechanika samochodowego z Rzeszowa, na gazie źle pracują silniki samochodów japońskich.

- Narzekają też nasi klienci jeżdżący BMW. Dobrze instalacje sprawdzają się w Fiatach, Oplach i Audi. Ale na tej podstawie nie powiedziałbym o jakiejś regule. Jeśli instalacja jest fachowo dobrana, zamontowana i regularnie przeglądana, nie powinna sprawiać kłopotu. Usterki? Owszem, jeżdżąc na gaz trzeba częściej zaglądać pod pokrywę zaworów i w miarę potrzeby je regulować. W innym przypadku dojdzie do wypalenia gniazd, a potem kłopotów z kompresją. To szczególnie ważne w droższych autach głównie z silnikami V6. Tutaj remont głowicy z wiadomych względów to podwójny wydatek – mówi Łukasz Płonka.

I zaleca, aby kupując auto pod instalację gazową szczególny nacisk położyć na stan jego silnika.

- Powinien być całkowicie sprawny. Bezapelacyjnie cewka, świece i kable wysokiego napięcia powinny być w nienagannym stanie. Jeśli tak jest, LPG można zamontować – dodaje mechanik.

Kłopotliwy bezpośredni wtrysk

Wojciech Zieliński zapewnia, że na gaz przerabialne są praktycznie wszystkie auta, od niemieckich, przez francuskie i japońskie po amerykańskie. Problemem są jedynie samochody z silnikami wykorzystującymi bezpośredni wtrysk paliwa.

- Ale i tu jest wyjątek. To grupa Volkswagena. Tutaj do pojemności 1,8 litra rozpracowane są praktycznie wszystkie jednostki z serii FSI. Prace nad homologowanymi instalacjami do pozostałych trwają - podkreśla Zieliński.

Dlaczego gaz w aucie z bezpośrednim wtryskiem to problem? Właścicel serwisu Awres tłumaczy, że LPG jest zagrożeniem dla wtryskiwaczy benzyny: - Standardowa instalacja wykończy je po ok. 15-20 tys. km. Na szczęście z odsieczą idą holenderskie systemy Vialle wykorzystujące bezpośredni wtrysk ciekłego gazu. Sądzę, że niedługo pozwolą na przeróbki także inne auta.

Niestety instalacja gazowa do nowego Volkswagena to koszt ok. 8 tys. zł. Ale tylko takie urządzenie posiada homologację, czyli zapewnia normalną pracę silnika i pozwala na dopuszczenie auta do ruchu.

Bezpieczny dla silnika?

Ryszard Paulo, właściciel serwisu Eksa w Rzeszowie przekonuje, że nawet i bezpośredni wtrysk paliwa przestaje być problemem. Jego zdaniem klucz do ekonomicznej i przyjemnej jazdy na gazie to przede wszystkim poprawnie zaprogramowana instalacja.

- W zasadzie nie ma najmniejszych przeciwwskazań do tego, by zamontować gaz do jakiegokolwiek auta z zapłonem iskrowym. Owszem, w wielu nowych modelach trzeba dodatkowo założyć pewne urządzenia, czy emulatory. Ale to dopiero połowa sukcesu. Druga to odpowiednia konfiguracja i zaprogramowanie instalacji, co wymaga fachowej znajomości mapy układu zasilania danego silnika. Doświadczony, profesjonalny zakład, dysponujący odpowiednim sprzętem nie powinien mieć jednak z tym kłopotu - zapewnia Paulo.

zobacz także Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

I dodaje, że rzekome usterki japońskich i francuskich samochodów spowodowane jazdą na gazie to mit.

- Nie potwierdzi tego żaden poważny instytut motoryzacyjny. Po pierwsze - paliwo gazowe to węglowodory, podobnie jak benzyna i olej napędowy. Nieprawdą jest również twierdzenie, że LPG niszczy silnik, bo to suche paliwo. Przecież czterosuwowe silniki mają pompę olejową i są smarowane, niezależnie od tego czy jeżdżą na gaz, czy na inne paliwo. Olej łagodzi tarcie jednakowo w obu przypadkach, a to, co spalamy nad cylindrem nie ma tu większego znaczenia. Z resztą temperatura spalania gazu i benzyny jest również zbliżona – dodaje Paulo.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty