Testujemy używane: Skoda Fabia - solidna i niedroga (ZDJĘCIA, FILM)

Sławomir Draguła
Testujemy używane: Skoda Fabia - solidna i niedroga (ZDJĘCIA, FILM)
Testujemy używane: Skoda Fabia - solidna i niedroga (ZDJĘCIA, FILM)
To była miłość od pierwszego wejrzenia. Skodę Fabię pierwszej generacji Polacy pokochali w 1999 roku, czyli zaraz po tym, jak samochód pojawił się na rynku.
Testujemy używane: Skoda Fabia - solidna i niedroga (ZDJĘCIA, FILM)
Testujemy używane: Skoda Fabia - solidna i niedroga (ZDJĘCIA, FILM)

Odpowiedź na pytanie, dlaczego rodacy obdarzyli Skodę Fabię tak płomiennym uczuciem, jest prosta. Za niezłe wykonanie, technikę Volkswagena i przyzwoitą cenę. Dziś sprawdzamy, ile po latach wart jest wynik czesko-niemieckiego mariażu.

Nadwozie – jest w czym wybierać

Skoda Fabia pierwszej generacji zadebiutowała na rynku w 1999 roku zastępując wysłużony i przestarzały już model Felicia. Samochód nie powalał na kolana wyglądem. Najmniejsza wówczas na rynku Skoda produkowana była w trzech wersjach nadwozia – hatchback, kombi oraz sedan.

czytaj także Testujemy używane: Skoda Fabia pierwszej generacji - zdjęcia 

Największym zainteresowaniem cieszyły się dwie pierwsze. Skoda Fabia sedan, która na rynku jest od 2001 roku, nie przypadła do gustu większej rzeszy Polaków, być może dlatego, że wersja ta do najurodziwszych nie należy. Testowany przez nas hatchback to zgrabny samochód z bagażnikiem o pojemności 260 litrów (po rozłożeniu tylnych siedzeń 1015 litrów). 

 

Wersja kombi dłuższa jest o 26 centymetrów. Bagażnik w tej wersji ma 425 litrów pojemności, a po rozłożeniu tylnej kanapy 1225. Co ciekawe największą pojemność ma kufer sedana – 438 litrów (789 l po rozłożeniu tylnego siedzenia). O gustach się nie dyskutuje, ale naszym zdaniem najładniejszą Skodą Fabią jest ta w wersji kombi.

Wnętrze – bez fajerwerków


W kabinie Skody Fabii króluje prostota. Na uwagę zasługuje deska rozdzielcza wykonana z tworzywa, które nie odbija się w przedniej szybie. W środkowej konsoli znajdziemy radio, pokrętła do sterowania nawiewem oraz przyciski do włączania m.in. ogrzewania tylnej szyby i świateł awaryjnych. Kokpit składa się z dużego prędkościomierza i obrotomierza, pomiędzy nimi umieszczone są wszystkie kontrolki.

W najtańszych wersjach Fabii montowano tapicerkę kiepskiej jakości. Obicia drzwi wykonane były z nie najlepszych materiałów, a wewnętrzne klamki zrobione z czarnego plastiku. Droższe wersje miały już klamki chromowane, a i tapicerka nie pozostawiała wiele do życzenia.

 

czytaj także Kliknij, aby zobaczyć galerię zdjęć używanej Skody Fabii
Używana Skoda Fabia 1.4 16V hatchback - zdjęcia

Na wyposażeniu testowanej Skody Fabii były m.in.: ABS, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby oraz cztery poduszki powietrzne oraz czujnik cofania. W samochodach tych można też spotkać m.in. pakiet skórzany, ESP, radioodtwarzacze CD/MP3 itp.

Silniki – od koloru do wyboru

Na początku produkcji w Skodach Fabiach montowane były silniki benzynowe: 1.0 o mocy 50 KM, 1.4 o mocy 60 i 68 KM. Oba silniki to czeskie konstrukcje, które już wówczas należały do przestarzałych, a i ich niezawodność była mocno dyskusyjna.

 

Kolejne motory 1.4 16V o mocy 75 KM i 101 KM oraz 2.0 o mocy 116 KM, to już konstrukcje Volksawgena. W kolejnych latach pod maskami Skód montowano silniki 1,2 o mocy 54 KM i 1,2 12V HTP o mocy 64 KM.

czytaj także Testujemy: Skoda Fabia 1,6 TDI Monte Carlo - zabawa w rajd (film)

W ofercie Fabia pierwszej generacji miała oczywiście również i diesle: 1,9 SDI o mocy 64 KM, 1,9 TDI o mocy 101 KM i 130 KM (w wersji RS) oraz 1,4 TDI o mocy 70 i 80 KM. Część z tych silników w ogóle nie była oferowana polskich salonach, jednak są obecne na naszym rynku dzięki prywatnemu importowi.

Wrażenia z jazdy

Testowana przez nas Skoda Fabia pochodzi z 2004 roku. Pod jej maską pracuje silnik benzynowyo pojemności 1,4 litra i mocy 75 KM, a na liczniku kilometrów widnieje przebieg 65 tys. km. Volkswagenowski silnik pracuje kulturalnie i jest bardzo elastyczny. Nie generuje nadmiernie odczuwalnych drgań, a przy tym jest cichy.

Ma natomiast przeciętne osiągi. Do setki samochód z takim motorem przyśpiesza w 13,8 sekundy, a prędkość maksymalna podawana przez producenta to nieco ponad 170 km/h. Auto ma przyzwoicie wyciszone wnętrze oraz wygodne fotele. W miarę wygodnie Skodą Fabią w wersji hatchback mogą podróżować cztery osoby, pięć tylko na krótszych trasach.

Podsumowanie

To, że Skodzie związek z Volksawgenem wyszedł na zdrowie pisaliśmy w regioMoto.pl już wiele razy. Dowodem na to jest również Skoda Fabia, która należy do najpopularniejszych samochodów na polskich drogach, a i w krajach Europy Zachodniej widać ją bardo często. Jest bowiem dopracowana technicznie, napędzana ekonomicznymi i bezawaryjnymi silnikami, a przy tym koncern Volkwagena sprzedawał ją w rozsądnej cenie.

Oczywiście polecamy Fabię z silnikami volkswagenowskimi. Takie auta są droższe, ale warto wydać parę złotych więcej. Są one małoawaryjne i zapewniają lepsze osiągi.

 

Naszym zdaniem najbardziej optymalnym silnikiem do Skody Fabii jest wysokoprężny, stary i sprawdzony 1,9 TDI o mocy 101 KM. Z benzynowych polecamy z kolei 1,4 16V – zarówno ten 75- jak i 101-konny. Jeśli chodzi o wersję nadwoziową to zdecydowanie polecamy kombi. Jest najpraktyczniejsza i najładniejsza. Na koniec o cenach. Skodę Fabię w zalezności od tego jak jest utrzymana i wyposażona można kupić w przedziale od 12 do 20 tys. zł.

Tomasz Sandomierski, mechanik z Opola:

- Skoda Fabia nie należy do najczęstszych gości warsztatów samochodowych. Najwięcej kłopotów jest z autami napędzanymi przez silniki skonstruowane przez Skodę. Cierpią one na wycieki oleju, wypalają się uszczelki pod głowicą, problemy są z rozrządem. Silniki Volkswagena są niemal bezawaryjne. Zużyciu ulega też zawieszenie. Chodzi przede wszystkim o łączniki stabilizatora i sworzni wahaczy. Charakterystyczną cechą jest też skrzypienie stabilizatora, pojawiające się najczęściej zimą. Najlepiej posmarować wówczas tuleje i problem na dłuższy czas zniknie.

Przykładowe ceny części zamiennych

- Tarcze hamulcowe – 97 zł sztuka
- Klocki hamulcowe – 75 zł komplet
- Amortyzatory – 112 zł sztuka na tył i 125 zł sztuka na przód
- Rozrząd – 500 zł

Plusy
- Cena
- Dobre silniki (volkswagenowskie)
- Niska awaryjność
- Dostępność do części zamiennych
- Dobrze wyciszone wnętrze
- Sporo miejsca w wersji kombi

Minusy
- Przestarzałe silniki skodowskie
- Ciasne wnętrze wersji hatchback
- Przesadna prostota deski rozdzielczej
- Wykonanie wnętrza w najtańszych wersjach

czytaj także Skoda jeździ po Polsce z mobilnym laboratorium - zdjęcia

Dane techniczne: Skoda Fabia 1,4 16V hatchback

Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1390 ccm
Moc i moment obrotowy: 75 KM przy 5000 obr/min; 126 Nm przy 3800 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 13,8 s
Prędkość maksymalna: 172 km/h
Spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,0/5,0/6,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 3960/1450/1645 mm
Pojemność bagażnika: 260 l

Sławomir Draguła

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty