Testujemy: Seat Ibiza 1.6 TDI - oszczędność i temperament (WIDEO)

Karol Biela
Testujemy: Seat Ibiza 1.6 TDI - oszczędny hatchback (WIDEO)
Testujemy: Seat Ibiza 1.6 TDI - oszczędny hatchback (WIDEO)
Udostępnij:
Seat Ibiza z silnikiem 1.6 TDI przekonuje niewielkim zużyciem paliwa i dobrym prowadzeniem. Minusy to przeciętny komfort podczas jazdy i nie najlepsze osiągi.
Testujemy: Seat Ibiza 1.6 TDI - oszczędny hatchback (WIDEO)
Testujemy: Seat Ibiza 1.6 TDI - oszczędny hatchback (WIDEO)

Czwarta generacja Seata Ibizy produkowana jest od 2008 roku, ale w 2012 roku samochód przeszedł facelifting, który objął m.in. reflektory, czy maskę. Sprawdzamy, czym to hiszpańskie auto chce przekonać do siebie polskich klientów.

Agresywna stylistyka

Kiedyś Seat reklamował się hasłem „niemiecka precyzja, hiszpański temperament". Spoglądając na nadwozie IV generacji Ibizy trzeba przyznać, że rzeczywiście wygląda oryginalnie, a to za sprawą m.in. zadziornie spoglądających przednich reflektorów, czy wyraźnych przetłoczeń na masce, czy drzwiach.

W środku auto też sprawia dobre wrażenie. Deska rozdzielcza wykonana została z miękkiego i przyjemnego w dotyku materiału, a poszczególne przełączniki są rozmieszczone ergonomicznie. Zestaw wskaźników głęboko osadzono w tubach, co kojarzy się ze sportowymi autami.

Na przednich fotelach większość osób nie będzie miała problemu ze znalezieniem wygodnej pozycji, ale już z tyłu może być z tym problem. Jeżeli z przodu siądzie ktoś bardziej wyrośnięty i odsunie znacznie fotel, to z tyłu będzie już mało miejsca na nogi pasażerów. Poza w tylnym rzędzie brakować może przestrzeni nad głowami.

Także bagażnik nie będzie najmocniejszą stroną Seata Ibizy. Standardowe 292 litry mieszczące się w kufrze można szybko powiększyć przez złożenie oparć kanapy.

Kliknij w zdjęice, aby przejść do galerii z testu Seata Ibizy 5D 1.6 TDI CR DPF 90 KM Style

Testujemy: Seat Ibiza 1.6 TDI - oszczędny hatchback (WIDEO)
Testujemy: Seat Ibiza 1.6 TDI - oszczędny hatchback (WIDEO)

Wtedy do dyspozycji będziemy mieli już 938 litrów, choć patrząc na konkurencyjne samochody to przeciętny wynik.

 W porównaniu do Suzuki Swift (211/892 l) bagażnik Seata wydaje się wręcz przepastny.

Jednak Dacia Sandero ma zdecydowanie większy kufer (320/1196 l), podobnie zresztą jak Skoda Fabia (315/1180 l). 

1.6 TDI: do spokojnej jazdy wystarczy

Klienci w przypadku pięciodrzwiowego hatchbacka mają do wyboru kilka wersji silnikowych. Benzynowe mają moc od 60 do 150 KM, a zwolennicy jednostek wysokoprężnych mogą wybierać z pośród czterech konstrukcji.

Najsłabsza z nich, czyli 1.2 TDI ma trzy cylindry i 75 KM. Kolejnym silnikiem jest już czterocylindrowe 1.6 TDI w dwóch wariantach mocy: 90 oraz 105 KM. Najmocniejszy Diesel to dwulitrowy motor generujący 143 KM, który występuje tylko w usportowionej wersji FR.

Prezentowany egzemplarz miał pod maską 90-konnego turbodiesla, który generuje 230 Nm dostępnych w zakresie od 1 500 do 2 500 obr./min. Dzięki nisko położonemu momentowi obrotowemu nie trzeba przekraczać 2 000 obrotów, aby Seat Ibiza sprawnie przyspieszał.

Jeżeli jednak ktoś oczekuje większego – jak przystało na hiszpańską markę – temperamentu, powinien zdecydować się na najmocniejszego diesla. O ile 90-konnej jednostce nie można odmówić elastyczności i umiarkowanego zapotrzebowania na paliwo (podczas testu spalanie nie przekroczyło 5,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów) to na bardziej agresywną jazdę brakuje jej po prostu mocy.

Zblokowana z silnikiem pięciostopniowa przekładnia manualna działa precyzyjnie, a krótka dźwignia, przywołująca na myśl sportowe auta, dobrze leży w dłoni.

Dobre prowadzenie kosztem komfortu

Porównaniu do większości konkurentów Seat Ibiza posiada sprężyste zawieszenie i czuły układ kierowniczy, który gwarantuje dobre prowadzenie, chociaż odbywa się to kosztem komfortu. Dodatkowo takie wrażenia potęgowały akcesoryjne felgi z ogumieniem w rozmiarze 215/45 R16. Do jazdy po gładkich asfaltach nadają się znakomicie, ale Ibiza to miejskie auto, więc na polskie ulice z koleinami i większymi wyrwami przydałby się opony o wyższym profilu.

Podczas poruszania się po zakorkowanym centrum docenimy dużą zwrotność Seata Ibizy, natomiast dłuższą trasę umili nam centralny podłokietnik (standard w wersji Style).

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z testu Seata Ibizy 5D 1.6 TDI CR DPF 90 KM Style

Testujemy: Seat Ibiza 1.6 TDI - oszczędny hatchback (WIDEO)
Testujemy: Seat Ibiza 1.6 TDI - oszczędny hatchback (WIDEO)

We wnętrzu rozpieszczono kilka przydatnych schowków, m.in w tym w drzwiach bez problemu mieści się plastikowa 1,5-litrowa butelka wody.

Cennik i konkurencja

Bazowa odmiana pięciodrzwiowego Seata Ibizy kosztuje aktualnie 39 000 zł (bez rabatu 43 000 zł). Ibiza z silnikiem 1.6 TDI/90 KM dostępna jest na polskim rynku tylko w odmianie Style. Za auto w takiej specyfikacji trzeba zapłacić aktualnie 65 100 zł (uwzględniając 3 000 zł rabatu).

Pakiet Style obejmuje m.in. ESP, komplet poduszek i kurtyn powietrznych, automatyczną klimatyzację, radioodtwarzacz CD/MP3/AUX-in z pilotem przy kierownicy i sześcioma głośnikami, ale także centralny zamek sterowany zdalnie czy 15-calowe felgi aluminiowe.

Tańszym rywalem Seata będzie Dacia Sandero, która z najbogatszym pakietem Laureate (manualna klimatyzacja, stalowe 15-calowe obręcze) i silnikiem1.5 dCi wyceniona została na 48 400 zł.

Również konkurencyjna Skoda Fabia z identyczną jak w Ibizie jednostką napędową 1.6TDI/90 KM i pakietem Elegance Plus+ (automatyczna klimatyzacja, 15-calowe alufelgi) kosztuje 63 699 zł. 

Plusy:

- atrakcyjna sylwetka,
- niewielkie zużycie paliwa silnika 1.9 TDI 90 KM,
- dobre prowadzenie,
- bogate wyposażenie seryjne,

Minusy:

- niski komfort na wybojach,
- przeciętnej wielkości bagażnik,
- wyższe od konkurencyjnych samochodów ceny.

Seat Ibiza 5D 1.6 TDI CR DPF 90 KM Style - dane techniczne:

Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, 4 cyl., 16V, pojemność 1598 ccm
Moc i moment obrotowy: 90 KM przy 4 200 obr/min; 230 Nm przy 1 500-2 500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 11,8 s
Prędkość maksymalna: 178 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,1/3,6/4,2 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4043/1445/1693/2469 mm
Masa własna (pojazd gotowy do jazdy z kierowcą): 1170 kg
Pojemność bagażnika: 292 l
Cena auta testowego: 65 100 zł (uwzględniając 3 000 zł rabatu) 

Karol Biela

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

356,76 zł265,00 zł-26%
miejsce #2

Promiler

Promiler AL 7010

359,00 zł292,64 zł-18%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie