Renault Scenic. Premiera czwartej generacji

Wojciech Frelichowski
Renault Scenic Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę silników benzynowych otwiera jednostka Energy Tce 100 o pojemności 1,2 litra i mocy 115 KM. Silnik o tej samej pojemności występuje również w wersji Energy Tce 130 o mocy 130 KM.Fot. Wojciech Frelichowski
Renault Scenic Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę silników benzynowych otwiera jednostka Energy Tce 100 o pojemności 1,2 litra i mocy 115 KM. Silnik o tej samej pojemności występuje również w wersji Energy Tce 130 o mocy 130 KM.Fot. Wojciech Frelichowski
Udostępnij:
Renault wprowadza na rynek nowego Scenica oraz jego wydłużoną wersję Grand Scenic. To całkiem inne auto niż model trzeciej generacji.
Renault Scenic Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę
Renault Scenic

Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę silników benzynowych otwiera jednostka Energy Tce 100 o pojemności 1,2 litra i mocy 115 KM. Silnik o tej samej pojemności występuje również w wersji Energy Tce 130 o mocy 130 KM.

Fot. Wojciech Frelichowski

To czwarta generacja francuskiego minivana, który w tym roku obchodzi jubileusz 20-lecia wprowadzenia do produkcji. W 1996 roku pojawienie się pierwszej generacji Scenica było dużym wydarzeniem, bo był to pierwszy kompaktowy van na świecie. Auto stało się jednym z handlowych sukcesów koncernu Renault. Do tej pory sprzedało się 5 mln egzemplarzy modelu pierwszej, drugiej i trzeciej generacji.

Nowy styl

Czwarta generacja tego modelu niemal w niczym, oprócz jednobryłowego nadwozia, nie przypomina dotychczasowego Scenica. Także koncepcja wnętrza jest inna. Nowe jest również wyposażenie. Auto powstało na modułowej platformie CMF, na której bazuje nie tylko spokrewniony konstrukcyjnie model Megane, ale także van Espace. Zresztą, nowy Scenic jest bardzo podobny do swojego większego brata.

Podobieństwa widać nie tylko w sylwetce, ale także w wielu szczegółach. Np. zastosowano charakterystyczny grill oraz układ przednich świateł z reflektorami w kształcie litery C, podobnie jak w pozostałych nowych modelach Renault. Natomiast lampy tylne wykonano w technologii Edge Light z efektem 3D.

Nadwozie nowego Scenica ma 4406 mm długości (o 40 mm więcej w stosunku do poprzednika), 1865 mm szerokości (+20 mm) i 1653 mm wysokości (+13 mm). O 32 mm, do 2734 mm, zwiększył się też rozstaw osi. Tak jak do tej pory będzie również dostępna wydłużona wersja Grand Scenic. W tym przypadku długość nadwozia wzrosła do 4634 mm (o 70 mm więcej niż poprzednik), a rozstaw osi powiększono do 2804 mm (+34 mm).

Koła w jednym rozmiarze

Renault Scenic Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę
Renault Scenic

Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę silników benzynowych otwiera jednostka Energy Tce 100 o pojemności 1,2 litra i mocy 115 KM. Silnik o tej samej pojemności występuje również w wersji Energy Tce 130 o mocy 130 KM.

Fot. Wojciech Frelichowski

Scenic jest pierwszym autem w tym segmencie, które ma jednakową średnicę kół, niezależnie od wersji i poziomu wyposażenia. Producent zastosował koła średnicy 20 cali. Wypełniają one całe wnęki kół, podobnie jak w autach sportowych, dzięki temu dodają temu modelowi dynamiki poprzez optyczne obniżenie dachu.

Zastosowanie 20-calowych spowodowało również zwiększenie prześwitu pod podwoziem o 40 mm w porównaniu do poprzedniego modelu Scenic (do 170 mm).  Ponadto, w celu uzyskania lepszego stosunku poziomu komfortu do zachowania na drodze, auto wyposażono w opony o wysokości boku wynoszącej 107 mm, większej niż w przypadku większości opon 17- i 18-calowych. Oprócz tego większa wysokość boków minimalizuje ryzyko uszkodzenia obręczy kół.

Jak informuje producent, opony 20-calowe nie powodują podniesienia ceny samochodu. Ich cena jest porównywalna z ceną opon 17-calowych, które są stosowane w wielu wersjach modelu Scenic 3.

Zegary przed kierowcą

Renault Scenic Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę
Renault Scenic

Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę silników benzynowych otwiera jednostka Energy Tce 100 o pojemności 1,2 litra i mocy 115 KM. Silnik o tej samej pojemności występuje również w wersji Energy Tce 130 o mocy 130 KM.

Fot. Wojciech Frelichowski

Pierwsze, co można zauważyć w kabinie, to zmieniony - w porównaniu do modelu Scenic 3 - kokpit. Zegary przeniesiono ze środkowej części podszybia przed kierownicę. Poza tym w aucie znalazły się elementy znane z nowego Megane, np. system multimedialny R-Link 2 z 8,7-calowym dotykowym ekranem. System umożliwia sterowanie multimediami, nawigacją, telefonem, radiem, czy systemami wspomagającymi prowadzenie pojazdu.

W wyposażeniu opcjonalnym jest kolorowy wyświetlacz przezierny Head-Up, który jest spotykany w samochodach klasy wyższej. To urządzenie prezentuje na przedniej szybie pojazdu w polu widzenia kierowcy najważniejsze dane, jak prędkość czy wskazania nawigacji.

[page_break]

Przesuwna konsola i inne schowki

Renault Scenic Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę
Renault Scenic

Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę silników benzynowych otwiera jednostka Energy Tce 100 o pojemności 1,2 litra i mocy 115 KM. Silnik o tej samej pojemności występuje również w wersji Energy Tce 130 o mocy 130 KM.

Fot. Wojciech Frelichowski

Renault Scenic jest znane z funkcjonalnych rozwiązań w kabinie. Przypomnijmy np. schowki pod podłogą, które wprowadzono w modelu Scenic pierwszej generacji.

Także w modelu Scenic czwartej generacji znalazło się kilka ciekawych elementów. Np. przesuwna konsola zlokalizowana pomiędzy przednimi fotelami. W takim położeniu przednim stanowi ona przydatny schowek dla kierowcy i pasażera. Natomiast po całkowitym przesunięciu do tyłu pełni rolę przegrody dla tylnych siedzeń. To jedyne takie rozwiązanie w tym segmencie samochodów.

Konsola ma pojemność 13 litrów, ale służy nie tylko jako schowek i jednocześnie podłokietnik. W przedniej części znajdują się także dwa gniazda USB i jedno gniazdo typu Jack. Dwa kolejne gniazda USB, gniazdo Jack oraz gniazdo 12V znajdują się na tylnej ściance konsoli.

W modelu Espace przejęto system składania tylnych siedzeń One Touch Folding. To rozwiązanie**umożliwia złożenie jednym ruchem siedzeń w celu uzyskania płaskiej podłogi. Jak informuje producent, nowy Scenic jest jedynym autem z tego segmentu, w którym obsługa tej funkcji jest możliwa z dwóch różnych miejsc – z bagażnika bądź też za pośrednictwem systemu R-LINK2, w który może być wyposażona deska rozdzielcza auta.

Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę silników benzynowych otwiera jednostka Energy Tce 100 o pojemności 1,2 litra i mocy 115 KM. Silnik o tej samej pojemności występuje również w wersji Energy Tce 130 o mocy 130 KM.

Fot. Renault ">Objętość bagażnika wynosi 572 litry. Natomiast pojemność bagażnika wersji Grand Scenic w odmianie 7-miejscowej w sytuacji, gdy w kabinie znajduje się pięciu pasażerów wynosi 596 litrów (lub 233 litry, kiedy zajętych jest 7 miejsc). W wersji 5-miejscowej objętość bagażnika w Grand Scenica to 765 litrów.

Kabinę auta szczodrze wyposażono w szereg schowków i półek. Oprócz 13 litrów schowków w środkowej konsoli, auto ma również podświetlaną i chłodzoną szufladę Easy Life o objętości 11,5 litra. Jest otwierana elektrycznie za pomocą czujnika dotykowego i automatycznie ryglowana z chwilą zatrzymania auta. Tradycyjnie są też schowki pod podłogą. Łączna pojemność wszystkich schowków, które znajdują się w kabinie Scenica wynosi 63 litry.

Dwie benzyny, cztery diesle i hybryda

Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę silników benzynowych otwiera jednostka Energy Tce 100 o pojemności 1,2 litra i mocy 115 KM. Silnik o tej samej pojemności występuje również w wersji Energy Tce 130 o mocy 130 KM.

Listę wersji wysokoprężnych otwiera silnik dCi 95 o pojemności 1,5 litra i mocy 95 KM. Ta sama jednostka występuje też w wersji dCi 110 o mocy 110 KM. Jest jeszcze silnik dCi 130 o pojemności 1,6 litra i mocy 130 KM oraz wersja dCi 160, której moc wynosi 160 KM (pojemność 1.6).

Silniki benzynowe będą konfigurowane tylko z sześciobiegową, manualną skrzynia biegów. Ta sama przekładnia będzie montowana z jednostkami wysokoprężnymi dCi 90, dCi 110 i dCi 130. Dla wersji dCi 160 przewidziano w standardzie sześciobiegową dwusprzęgłową przekładnię EDC. Natomiast w wersji dCi 110 w opcji będzie występować siedmiobiegowa przekładnia EDC.

Renault Scenic Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę
Renault Scenic

Nowy Renault Scenic będzie występował w dwóch benzynowych wersjach silnikowych, czterech wysokoprężnych oraz jednej hybrydowej. Listę silników benzynowych otwiera jednostka Energy Tce 100 o pojemności 1,2 litra i mocy 115 KM. Silnik o tej samej pojemności występuje również w wersji Energy Tce 130 o mocy 130 KM.

Fot. Wojciech Frelichowski

Nowością w gamie tego modelu jest wersja hybrydowa. Konstruktorzy Renault zaproponowali technologię elektrycznego wspomagania silnika o nazwie Hybrid Assist. To rozwiązanie współpracuje z turbodieslem dCi 110 i z mechaniczną 6-stopniową skrzynią biegów.

Działanie silnika elektrycznego polega na doładowywaniu akumulatora trakcyjnego o napięciu 48 V, którego zadaniem jest odciążenie silnika spalinowego w celu ograniczenia zużycia paliwa i emisji CO2. Jak informuje producent, w porównaniu do standardowego silnika dCi 110, zużycie paliwa ulega obniżeniu z 3,9 do 3,5 litra na 100 km, a emisja CO2 spada ze 100 do 92 g/km.

Ponadto w fazach zwalniania i hamowania silnik elektryczny pełni rolę generatora prądu, odzyskującego energię wykorzystywaną następnie do zasilania instalacji elektrycznej i akumulatora trakcyjnego. W fazie przyspieszania zmienia się w silnik elektryczny o mocy 10 kW wspomagający jednostkę spalinową. Producent podaje, że ta technologia pozwala zwiększyć moment obrotowy o 15 Nm w niektórych zakresach obrotów.

Nowy Renault Scenic pojawi się w sprzedaży w Polsce pod koniec roku. Natomiast ceny zostaną podane w połowie października.

Renault Scenic 1.2 Tce 130 KM i konkurenci

Marka/model

Renault Scenic 1.2 Tce 130 KM

Citroen C4 Picasso 1.2 130 KM Feel

Opel Zafira Tourer 1.4 120 KM Enjoy

Cena (zł)

b.d.

77 990

76 950

Typ nadwozia/liczba drzwi

minivan/5

minivan/5

minivan/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4406/1866/1653

4428/1826/1610

4666/1928/1685

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1602/1596

1573/1576

1584/1588

Rozstaw osi (mm)

2734

2785

2760

Masa własna (kg)

1430

1280

1538

Pojemność bagażnika (l)

572

537

650

Pojemność zbiornika paliwa (l)

53

55

58

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1198

1199

1364                  

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

130 przy 5000

130 przy 5500

120 przy 4200

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

205 przy 2000

230 przy 1750

200 przy 1850

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,4

10,8

11,9

Prędkość maksymalna (km/h)

190

201

190

Średnie spalanie (l/100 km)

5,8

5,0         

6,7

Emisja CO2 (g/km)

129

115

158

       

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie