Pierwsza jazda: Audi A7 Sportback - szybkość i komfort (WIDEO)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Audi A7 Sportback - teraz więcej dynamiki
Pierwsza jazda: Audi A7 Sportback - teraz więcej dynamiki
Audi wprowadziło na polski rynek zmodernizowany model A7 Sportback. Stylistycznie auto jest bardziej agresywne. Nowości są także w napędzie.
Pierwsza jazda: Audi A7 Sportback - teraz więcej dynamiki
Pierwsza jazda: Audi A7 Sportback - teraz więcej dynamiki

Audi A7 Sportback zadebiutowało pod koniec 2010 roku. To luksusowe auto jest limuzyną w stylu coupe i stanowi pomost pomiędzy modelem A6 z klasy wyższej a prestiżowym A8.

Lekki makijaż

Szykownie i dynamicznie, tak w skrócie można scharakteryzować stylistykę Audi A7. Muskularna przysadzista sylwetka od razu zdradza, że mamy do czynienia z autem wysokiej klasy.
Teraz Audi A7 Sportback jest o pięć milimetrów dłuższe. Jego łączna długość to 4974 mm, szerokość – 1911 mm, wysokość – 1420 mm, a rozstaw osi – 2914 mm.

Kształt nadwozia pozostał ten sam. Przy odświeżeniu modelu skupiono się na detalach. Najistotniejsze zmiany dotyczą pojedynczo obramowanej osłony chłodnicy Singleframe, zderzaka i reflektorów. Np. wstawiono węższe reflektory, w których diody LED są teraz standardem.

Rewolucji nie ma także z tyłu. Ostro zakończona bryła karoserii otrzymała te same klosze tylnych lamp. Ale teraz standardem są np. diodowe kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Bardziej eleganckie są także podwójne końcówki rur wydechowych.

Atrakcyjnym wizualnie rozwiązaniem jest trzecie światło stop umiejscowione wzdłuż całej górnej krawędzi tylnej szyby. A na samej krawędzie pokrywy bagażnika jest spojler, który automatycznie wysuwa się powyżej prędkości 130 km/h i chowa przy 80 km/h.

Nowe wyposażenie

Sportowo-szykowny wygląd zewnętrzny auta znajduje swą kontynuację w kabinie. Dominującym elementem jest tu pozioma linia okalająca przestrzeń kierowcy i pasażera.

Nowe materiały zastosowane we wnętrzu, to m.in. listwa dekoracyjna z aluminium i drewna orzechowego Beaufort oraz ekskluzywna skóra Valcona. Nowa jest także paleta barw wykończenia wnętrza. W przypadku samych tylko siedzeń, daje możliwość wyboru jednego z pięciu kolorów obić.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Audi A7 Sportback

Pierwsza jazda: Audi A7 Sportback - teraz więcej dynamiki
Pierwsza jazda: Audi A7 Sportback - teraz więcej dynamiki

Standardowo montowany jest system audio MMI. Na życzenie może być uzupełniony o wyświetlacz pokazujący wszystkie ważne informacje na przedniej szybie, na wprost wzroku kierowcy.

W standardzie jest również elektrycznie otwierana pokrywa bagażnika. Pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 535 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń powiększa się ona do 1390 litrów.

Jest jeszcze ciekawostka. Standardowo A7 jest autem czteromiejscowym. Dopiero w opcji dostępne jest siedzenie tylne dla trzech osób.

Dwie benzyny i trzy diesle

Na początek zmodernizowane Audi A7 Sportback oferowane jest z jednym z pięciu silników: dwóch benzynowych i trzech Diesla. Ich pojemność wynosi od dwóch do trzech litrów, a moc sięga od 218 do 333 KM (wszystkie Euro 6).

Podstawową jednostką jest nowy, czterocylindrowy silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM. Natomiast modernizacji poddano flagowy, trzylitrowy benzynowy V6 TFSI, którego moc wynosi teraz 333 KM (+23 KM).

Ulepszono również sześciocylindrowego turbodiesla 3.0 TDI, który występuje w trzech zakresach mocy: 218, 272 i 320 KM. Wszystkie wersje tego silnika noszą miano „clean diesel", ponieważ mają zamontowany zespół kontrolujący emisję spalin, co pozwala na spełnienie wymogów normy emisji Euro 6.

Jak informuje producent, osiągnięto to dzięki katalizatorowi z czujnikiem zawartości tlenu umieszczonym za wylotem turbiny turbosprężarki. Bezpośrednio za nim zamontowano filtr cząstek stałych. Powłoka wnętrza filtra składa się z materiału usuwającego tlenki azotu ze spalin z wykorzystaniem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Jest jeszcze moduł dozujący wtryskujący roztwór AdBlue – środek, który rozkłada tlenki azotu.

Dla sportowych wersji A7 - S7 i RS7 zarezerwowano benzynowy silnik V8 o pojemności czterech litrów, który w S7 ma moc 450 KM, a w RS7 560 KM. W obu wersjach zastosowano technologię cylinder on demand (COD), czyli system wyłączania cylindrów w sytuacji, gdy nie jest potrzebna pełna moc silnika.

Jednostka 3.0 TDI o mocy 320 KM współdziała z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Wszystkie inne wersje silnikowe współpracują z siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnią S tronic. W wariantach z napędem tylko na przednią oś zastępuje ona wcześniejszą skrzynię multitronic.

Wszystkie jednostki V6 i V8 są konfigurowane ze stałym napędem na obie osie quattro. Jego sercem jest samoblokujący się centralny mechanizm różnicowy. W normalnych warunkach jazdy 40 procent mocy silnika jest kierowana na oś przednią a 60 procent na oś tylną. Zanim dojdzie do poślizgu danego koła, większość mocy jest przekierowywana do osi z lepsza trakcją. Producent wyjaśnia, że aż do 70 procent mocy silnika może zostać przekierowanych na oś przednią i do 85 procent na oś tylną.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji mieliśmy do dyspozycji auto z benzynowym silnikiem V6 o pojemności trzech litrów i mocy 333 KM. Według danych fabrycznych samochód do setki rozpędza się w ciągu 5,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Jednak, o dziwo, spalanie nie jest monstrualne.

Pierwsze wrażenie pozytywne: silnika w kabinie prawie nie słychać, a po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu spod maski dochodzi miły dla ucha, sportowy pomruk. Wyprzedzanie autem z takim zapasem mocy to w zasadzie fraszka.

Prezentacja odbyła się na Podhalu, gdzie drogi są głównie wąskie i kręte. Zatem oprócz silnika mogliśmy więc dobrze wypróbować także zawieszenie i napęd quattro. Te dwa elementy trzymają auto w ryzach i nie pozwalają mu na niekontrolowane poszukiwania własnej drogi.

Cennik Audi A7 Sportback rozpoczyna się od kwoty 272 tys. zł (wersja 3.0 TDI 218 KM, napęd na przód). W wersji quattro ta odmiana A7 kosztuje 286 500 zł. Wersje benzynowe kosztują od 301 600 zł - dotyczy to auta z silnikiem 3.0 TFSI 333 KM (wersja 2,0 TFSI jeszcze nie weszła do sprzedaży).

Plusy
Atrakcyjna stylistyka
Świetne walory trakcyjne
Komfortowe wyposażenie

Minusy
Mało miejsca nad głową z tyłu
Tylko dwuosobowa kanapa w standardzie

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI – dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowe, czteromiejscowe
Silnik: benzynowy z turbodoładowaniem, 6 cyl., 24V, pojemność 2995 ccm
Moc i moment obrotowy: 333 KM przy 5300 obr/min; 440 Nm przy 2900 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 7-biegowa; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 5,3 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 10,0/6,2/7,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4974/1420/1911/2914 mm
Masa: 1810 kg
Pojemność bagażnika: 535 l
Cena auta testowego: 301 600 zł + dodatki

Wojciech Frelichowski 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty