Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Audi A8 3.0 TDI - luksus na całego (WIDEO, ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Audi A8 3.0 TDI – luksus na całego (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Audi A8 3.0 TDI – luksus na całego (WIDEO, ZDJĘCIA)
Ulepszone Audi A8 to limuzyna z najwyższej półki. Auto szczyci się zarówno bogatym wyposażeniem, pieczołowitym wykończeniem, jak i nowoczesną technologią. Jeździliśmy tym samochodem z silnikiem 3.0 TDI.
Testujemy: Audi A8 3.0 TDI – luksus na całego (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Audi A8 3.0 TDI – luksus na całego (WIDEO, ZDJĘCIA)

W tym roku Audi A8 obchodzi jubileusz 20-lecia. Pierwszy model z oznaczeniem A8 pojawiło się w 1994 roku, zastępując Audi z symbolem V8. Na tamte czasy był to nowatorski samochód, bo była to pierwsza konstrukcja na świecie z całkowicie aluminiowych nadwoziem. Od tamtego czasu aluminium stało się wręcz znakiem rozpoznawczym marki Audi, bo ten materiał wprowadzono do kolejnych modeli tej marki.

Obecnie na rynku jest trzecia generacja A8, która produkowana jest od 2010 roku, a niedawno przeszła modernizację.

Klasyczne proporcje

Stylistyka Audi A8 to kwintesencja klasycznego wyglądu limuzyny – czyli mamy trójbryłowe nadwozie z wyraźnie wyodrębnionymi maską, kabina i bagażnikiem.

Jednak płynniej niż w poprzednich modelach linia dachu łączy się pokrywą bagażnika, a na bokach auta pojawiły się przetłoczenia. Do tego nadwozie zaopatrzono w szereg chromowanych detali, dzięki czemu całość prezentuje się lżej niż u poprzedników. Np. dwie końcówki układu wydechowego o oryginalnym wyglądzie.

Poza tym ekskluzywny design A8 podkreślają również nowinki techniczne. To np. LED-owe reflektory Audi Matrix z układem doświetlania zakrętów i z żaluzjami zasłaniającymi wybrane punkty świetlne w razie wykrycia przez kamerę innego pojazdu oraz LED-owe kierunkowskazy, które zapalają się stopniowo.

Maksimum zbytku

Prawie trzymetrowy rozstaw osi sugeruje, że w kabinie jest miejsca pod dostatkiem. I tak jest w rzeczywistości. Z tyłu w godnych warunkach mogą siedzieć trzy osoby. Ale jeśli jest tam tylko dwóch pasażerów, to mają oni do dyspozycji podłokietnik z własnym panelem sterowania nawiewem i klimatyzacją.

To tylko jeden z przykładów zbytku, jaki panuje w kabinie A8. W wyposażeniu standardowym tej limuzyny jest wszystko, zarówno jeśli chodzi o komfort, jak i poziom bezpieczeństwa.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć

Testujemy: Audi A8 3.0 TDI – luksus na całego (WIDEO, ZDJĘCIA)
Testujemy: Audi A8 3.0 TDI – luksus na całego (WIDEO, ZDJĘCIA)

To samo dotyczy jakości wykonania wnętrza, które w tym segmencie aut może uchodzić za wzorcowe. Np. można wybrać jeden z kilku wariantów skórzanej tapicerki (standard). Choćby Unikat, która jest wyprawiana wyłącznie za pomocą roślinnych garbników, np. liści truskawek. Jak informuje producent, dzięki temu posiada zdolność oddychania, jest miękka oraz niezwykle delikatna w dotyku.

Oprócz skóry w kabinie Audi A8 znajdziemy drewno i metale szlachetne, komputer pokładowy z siedmiocalowym wyświetlaczem w zestawie zegarów oraz system multimedialny i nawigacyjny MMI z automatycznie wysuwanym ośmiocalowym wyświetlaczem. System ma mnóstwo funkcji i trzeba nieco czasu, aby to wszystko rozgryźć.

Jeśli komuś za mało, to może jeszcze doposażyć auto w różne elementy dodatkowe, jak choćby przednie fotele z funkcją masażu (za ok. 9 tys. zł).

Cichy pomruk

Na liście silników, które są dostępne w Audi A8 są trzy jednostki benzynowe - 3.0 310 KM, 4.0 435 i 520 KM, 6.0 500 KM - oraz dwa turbodiesle – 3.0 258 KM i 4.0 385 KM. Testowane auto napędzał ten słabszy silnik wysokoprężny.

Słowo słabszy należy traktować jedynie w kategorii odróżnienia od pozostałych wersji silnikowych. Ten motor spontanicznie reaguje na mocniejsze naciśnięcie pedału gazu. Czas 5,9 sekund, które mijają od chwili ruszenia do osiągnięcia 100 km/h to wręcz wyczynowy wynik.

Ale pierwszą rzeczą, którą można zauważyć po uruchomieniu tego silnika, to bardzo cicha praca. Motor nie hałasuje nawet przy dużych prędkościach, a i na zewnątrz jest łagodny dla uszu.

Jednak to, że ta jednostka pozwala na sprawne przyspieszanie i pracuje cicho raczej nie powinno dziwić w samochodzie tej klasy (i za taką cenę). Za to zdziwienie budzi spalanie. Producent podaje, że średnie zużycie paliwa wynosi 5,9 l/100 km. To zbyt optymistyczne dane, ale te, które zaprezentował nam komputer pokładowy też są warte uwagi. W naszym teście silnik 3.0 V6 TDI spalił 8 litrów na 100 km.

Ta jednostka napędowa jest konfigurowana tylko z automatyczną, ośmiostopniową przekładnią Tiptronic, która zmienia biegi niemal niezauważalnie.

Dostojnie i z zębem

Audi A8 można jeździć w różnym stylu. O przyspieszeniu już wspomnieliśmy wyżej, ale należy jeszcze dodać, że standardem jest napęd quattro, czyli na obie osie. Układ jest jak znalazł, gdy trzeba ostro ruszyć z miejsca, a koła mają tendencje do poślizgu.

Quattro przydaje się również podczas szybkiego pokonywania zakrętów. W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym sprawia, że ponad pięciometrowej długości samochód jest posłuszny jak baranek.
Znakomite walory trakcyjne ta limuzyna zawdzięcza złożonemu zawieszeniu. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select określa sposób pracy różnych podzespołów. Steruje on także zawieszeniem pneumatycznym adaptive air suspension i systemem adaptacyjnych amortyzatorów.

Prowadzenie "a-ósemki" to czysta przyjemność. Komfort jazdy i posłuszeństwo auta wobec kierowcy naprawdę robią wrażenie. Nie straszne mu są dziury w jezdni, które połyka z gracją i po cichu.

Nie do końca przekonała nas dźwignia zmiany biegów. To w zasadzie joystick o bardzo krótkim, a przez to czułym skoku. Tymczasem niekiedy potrzeba szybko przełączyć przełożenie z jazdy do przodu na jazdę do tyłu. Należy to robić z wyczuciem, aby joystick nie powędrował na przełożenie parkowania.

Na koniec zimny prysznic cenowy: auto kosztuje minimum 360 tys. zł i dotyczy ona właśnie wersji z silnikiem 3.0 TDI V6. Ale takie są koszty luksusu i nowoczesnej technologii. W tym samochodzie i jednego i drugiego jest pod dostatkiem. Wymienianie wszystkich elementów wyposażenie seryjnego zajęłoby zbyt dużo miejsca. Lista opcji jest jeszcze dłuższa.

Plusy
Luksusowe wnętrze
Nowoczesna technologia
Dynamiczny silnik

Minusy
Zbyt czuła dźwignia zmiany biegów

Audi A8 3.0 TDI – dane techniczne
Nadwozie: sedan
Silnik: turbodiesel, V6, 24V, pojemność 2967 ccm
Moc i moment obrotowy: 258 KM przy 4000 obr/min; 580 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 8-biegowa; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 5,9 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,3/5,1/5,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 5135/1460/1949 mm
Masa: 1880 kg
Pojemność bagażnika: 520 l
Cena auta testowego: b.d. 

Wojciech Frelichowski

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty