Testujemy: Audi A3 2.0 TDI sedan - limuzyna w rozmiarze M (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Audi A3 2.0 TDI sedan – limuzyna w skali midi
Testujemy: Audi A3 2.0 TDI sedan – limuzyna w skali midi
Audi A3 do niedawna znane było tylko w wersjach hatchback. Od mniej więcej roku oferowany jest także sedan. Sprawdziliśmy to auto z dwulitrowym turbodieslem o mocy 150 KM.
Testujemy: Audi A3 2.0 TDI sedan – limuzyna w skali midi
Testujemy: Audi A3 2.0 TDI sedan – limuzyna w skali midi

Audi A3 jest produkowane od 1996 roku. Początkowo było to auto tylko trzydrzwiowe. Po trzech latach zaproponowano też wersję pięciodrzwiową. W 2003 roku na rynek weszła druga generacja A3. Trzecia generacja tego modelu pojawiła się pod koniec 2012 roku. W drugiej połowie 2013 r. do wersji trzy- i pięciodrzwiowej oraz do wersji cabrio dołączył sedan, czyli Limousine.

Sportowe inklinacje

Z sedanami, szczególnie tymi mniejszymi, jest taki kłopot, że nie wyróżniają się wybitną stylistyką. W przypadku Audi A3 jest jednak inaczej. Auto może się podobać.

Czterodrzwiowe nadwozie zaprojektowano w stylu coupe. Płaska powierzchnia dachu kończy się słupkiem C, który w elegancki sposób schodzi na boki karoserii. Po bokach pojazdu przebiega ostro zarysowane przetłoczenie, a wnęki kół wyraźnie wysunięto na zewnątrz.

Charakterystycznym elementem przodu pojazdu – jak w przypadku każdego Audi – jest osłona chłodnicy singleframe. Natomiast wyrazisty, poziomy kontur zderzaka oraz duże wloty powietrza podkreślają szerokość tego modelu.

W eleganckiej tonacji

Deska rozdzielcza w A3 sedan jest taka sama, jak w wersjach trzy- i pięciodrzwiowych. Dobre wrażenie robią duże, okrągłe nawiewy, listwy dekoracyjne z trójwymiarowym efektem i elegancki panel klimatyzacji.

W bogatszych wersjach jej centralnym elementem jest system nawigacji GPS i informacji pokładowej, którego głównym elementem jest monitor LCD wysuwany z deski rozdzielczej. Pokrętło, służące do obsługi tego zestawu znajduje się na tunelu pomiędzy przednimi fotelami.

W przedniej części kabiny miejsca nie brakuje. Wygodną pozycję kierowcy i pasażerowi zapewniają komfortowe fotele. Z tyłu miejsca na nogi jest mniej, ale i tak jest tam więcej miejsca, niż w trzydrzwiowych A3.

Ważnym elementem auta typu sedan jest bagażnik. W przypadku Audi A3 jego pojemność wynosi 425 litrów. Wnętrza kufra nie zakłócają nadkola, ani inne elementy konstrukcji samochodu.

Dynamiczny diesel

Testowy egzemplarz A3 był wyposażony w czterocylindrowy silnik wysokoprężny, z turbodoładowaniem, o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM.

Ta jednostka potrafi z siebie wykrzesać całkiem sporo dynamiki, jakiej nie powstydziłby się niejeden mocniejszy silnik benzynowy. Czas sprintu od 0 do 100 km/h wynosi 8,7 sekundy, ale ważna jest także elastyczność. W tym przypadku jest ona więcej niż zadowalająca. Maksymalny moment obrotowy o wartości 320 Nm jest do dyspozycji już przy 1750 obr./min, co sprawia, że silnik dość szybko reaguje na mocniejsze naciśnięcie pedału gazu.

I choć silnik jest chętny do sprinterskich popisów, to jednak nie jest paliwożerny. Średnie spalanie podczas test okazało się tylko o nieco ponad litr wyższe od deklaracji producenta - wyniosło 5,1 litra na 100 km. Ponieważ zbiornik paliwa ma 50 litrów pojemności, to przy spokojnej jeździe tym autem można przejechać bez tankowania ponad 900 km

Podkreślić jeszcze należy, że silnik jest cichy. Nawet po porannym rozruchu silnika niemal nie słychać w kabinie, choć pewnie udział w tym ma dobre wyciszenie wnętrza.

Zapał na zakrętach

Wersja sedan jest o 145 mm dłuższa od hatchbacka, co przekłada się na nieco lepszy rozkład masy i stabilniejsze zachowanie pojazdu na zakrętach. Podczas jazdy wyraźnie czuć, że auto z zapałem pokonuje zakręty.

Ponadto do dynamicznej jazdy stworzono układ kierowniczy, który nie pozwala przednim kołom na niekontrolowane harce. Dobrze wyważone proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia dają poczucie bezpieczeństwa.

Słowa uznania należą się zawieszeniu (kolumny McPhersona z przodu, czterowahaczowa oś tylna), dzięki któremu samochód gładko pokonuje nierówny bruk, a w ostrych zakrętach przechyla się tylko nieznacznie.

Co prawda osoby lubiące wygodę mogą trochę narzekać, że zawieszenie ma nieco utwardzoną charakterystykę, ale dzięki temu auto zachowuje się przewidywalnie.

Za to trzeba uważać przy podjeżdżaniu do krawężników przodem. Przedni zderzak jest bardzo nisko osadzony i łatwo go uszkodzić.

Cennik i wyposażenie

Audi A3 Limousine jest bardzo dobrze wyposażone pod względem bezpieczeństwa. W podstawowej wersji Ambiente ma m.in. poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszkę kolanowa kierowcy oraz boczne poduszki powietrzne połączone z kurtynowymi.

Seryjny jest też system wspomagania awaryjnego hamowania samochodu, ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD), system zapobiegający poślizgowi kół (ASR) oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC.

W podstawowym wyposażeniu są również m.in.: klimatyzacja, regulacja wysokości przednich foteli, komputer pokładowy, system audio, elektryczne regulowane szyby boczne i lusterka.

Wyjściowa cena Audi A3 w wersji sedan to 110 800 zł z bazowym silnikiem benzynowym 1.4 TFSI 125 KM. Natomiast najtańsza wersja z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI kosztuje 128 500 zł.
Testowy egzemplarz był w bogatej wersji Ambition, w której oprócz szeregu elementów stylistycznych w wyposażeniu jest m.in. układ Audi Drive Select dostosowujący charakterystykę auta do potrzeb kierowcy. System ten pozwala na dowolną konfigurację ustawień takich komponentów samochodu jak silnik, skrzynia biegów, układ kierowniczy, układ tłumienia oraz sportowy mechanizm różnicowy.

Głównym konkurentem Audi A3 w wersji sedan (z racji nadwozia i segmentu Premium) jest Mercedes CLA. W przypadku silnika Diesla może to być np. Mercedes CLA 200 (silnik 1.8 CDI 136 KM), który kosztuje 133 900 zł.

Plusy
Atrakcyjna sylwetka
Dynamiczny i oszczędny silnik
Walory trakcyjne

Minusy
Wąska kanapa z tyłu
Wysoka cena

Audi A3 2.0 TDI – dane techniczne
Nadwozie: sedan
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 3500 obr./min; 320 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,7 s
Prędkość maksymalna: 224 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 5,2/3,5/4,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4456/1416/1796/2637 mm
Masa i poj. bagażnika: 1315 kg, 425 l
Cena auta testowego: b.d. 

Wojciech Frelichowski

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty