Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy: Audi RS4 Avant - do miasta, w trasę i na tor (ZDJĘCIA, FILM)

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Audi RS4 – model dla zawziętych
Testujemy: Audi RS4 – model dla zawziętych
Audi słynie ze sportowych modeli. Mieliśmy okazję wypróbować trzy takie samochody, w których główna rolę odgrywa mocny silnik i dynamiczna sylwetka. Na początek Audi RS4 Avant.
Testujemy: Audi RS4 – model dla zawziętych
Testujemy: Audi RS4 – model dla zawziętych

Auto zaprezentowano niedawno w Poznaniu podczas Audi Sportscars Experience. To cykliczna impreza niemieckiej marki przeznaczona głównie dla klientów, którym oferuje się wypróbowanie sportowych modeli Audi. Zaprezentowało trzy takie auta: RS4, RS6 i R8.

Audi RS4 model 2013 (to trzecia generacja tego auta) jest oferowana tylko w nadwoziu kombi (tak, jak RS pierwszej generacji z 2000 roku). Bazą dla RS4 jest A4 Avant. Ale styliści postarali się, aby karoseria wyglądała wyjątkowo drapieżnie.

Sportowy garnitur

Z przodu RS4 praktycznie nie ma zderzaka. To w zasadzie w całości efektowny spoiler z dodatkowymi wlotami powietrza. Natomiast osłonę chłodnicy, tzw. singleframe, stanowi metalowa siatka o strukturze plastra miodu.

Z tyłu pojawił się dyfuzor, a po jego bokach wystają dwie potężne rury wydechowe, których zadaniem jest nie tylko atrakcyjny wygląd, ale również rasowe, sportowe brzmienie. Boczną linię nadwozia uatrakcyjniono instalując metalowe osłony lusterek bocznych, nakładki pod progami oraz aluminiowe, 19-calowe obręcze (testowe auto wyposażono w felgi 20-calowe).

Aby nie było wątpliwości, jaka to wersja Audi, karoserię auta ozdobiono czerwono-srebrnymi emblematami RS4. Znajdują się one na wlocie powietrza do chłodnicy, na listwie tylnych drzwi oraz na pokrywie bagażnika.

Skóra i aluminium

W kabinie dominującymi materiałami wykończeniowymi są czarna skóra, aluminium i włókno węglowe.
Dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu przygotowano kubełkowe, sportowe siedzenia z wydatnymi podparciami bocznymi, które bardzo dobrze trzymają ciało podczas pokonywania zakrętów. Uwagę zwraca również spłaszczona u dołu kierownica, którą obszyto skórą i ozdobiono aluminium.

Centralne miejsce na desce rozdzielczej wielofunkcyjny wyświetlacz. To główny element pokładowego systemu MMI, czyli kombajnu informacyjno-radiowego z nawigacją GPS. Pokrętło sterowania tym systemem znajduje się na tunelu pomiędzy przednimi fotelami.

Audi RS4 występuje obecnie tylko w wersji Avant, czyli kombi. Bagażnik auta jest identyczny jak w zwykłym modelu A4. Ma pojemność 490 litrów, a po złożeniu oparcia kanapy przestrzeń bagażowa powiększa się do 1430 l. Regularnego kształtu kufra nie zakłócają wchodzące do wnętrza nadkola. W bocznych ścianach znalazło się miejsce na zamykane skrytki.

Z furią do przodu

RS4 ma pod maską benzynowy silnik V8 o pojemności 4,2 litra o mocy 450 KM. Przekazanie napędu na obie osie (standard) odbywa się za pośrednictwem automatycznej, 7-biegowej przekładni S-tronic.
Według danych fabrycznych setkę osiąga w 4,7 sekundy. Sprawdziliśmy. Udało się za drugim razem, bo przy pierwszej próbie koła z furią mieliły asfalt. Potem okazało się, że akurat w miejscu startu do próby nawierzchnia była częściowo mokra.

Prawie natychmiastowy efekt z maksymalnego nacisku na pedał gazu to nie jedyna atrakcja, której dostarcza RS4. Ciekawsze odczucia towarzyszyły podczas pokonywania zakrętów. Ten samochód nie trzyma się drogi, on się do niej klei. Żadnych własnych poszukiwań, auto jak na rozkaz jedzie tam, gdzie żąda kierowca. Napęd quattro i system dynamicznego zawieszenia dają efekty. Współgra z nimi sportowy układ kierowniczy, który dostosowuje siłę wspomagania do prędkości jady – im szybciej, tym kierownica chodzi ciężej.

Wspomnieć jeszcze wypada o efektach akustycznych dochodzących z układu wydechowego. Z dwóch rur wydechowych dochodzi do kabiny basowo-warczący odgłos, niczym z torów wyścigowych.

Prawie bez wad

Co zatem mogłoby być lepsze w tym modelu. Naszym zdaniem kabina, w której mogłoby być więcej sportowych akcentów. Np. dla ożywienia czarnego wnętrza przydałyby się białe zegary.

A spalanie? Producent podaje, że średnie zużycie paliwa wynosi 10,7 litra na 100 km. Jednak kiedy chcemy wykorzystać pełne możliwości tego auta spalanie przekroczy 20 litrów na 100 km. Ale kto kupując taki samochód zastanawia się nad spalaniem?

W podstawowej wersji Audi RS4 kosztuje 285 900 zł i w wyposażeniu ma wszystko, co służy bezpieczeństwu i komfortowi jazdy. Nie znaczy to jednak, że nie można tej kwoty jeszcze podwyższyć. Testowy egzemplarz był m.in. wyposażony w ceramiczne hamulce z przodu (33180 zł), dynamiczny system zawieszenia (10790 zł), 20-calowe tytanowe felgi z oponami 265/30 (9410 zł), sportowy układ wydechowy (5530 zł), sportowy mechanizm różnicowy (5260 zł), sportowy układ kierowniczy (5530 zł), aktywny tempomat (7140 zł), asystent martwego pola (5870 zł) i asystent pasa ruchu (2820 zł), elektrycznie zamykana pokrywa bagażnika (2730 zł).

W zasadzie jedynym konkurentem w nadwoziu kombi, który może nawiązać walkę z Audi RS4 jest Mercedes C 63 AMG Kombi, którego silnik V8 6.2 ma 457 KM. To auto kosztuje 350 900 zł.

Plusy
Atrakcyjne nadwozie
Dynamiczny silnik
Świetna trakcja

Minusy
Wysokie spalanie

Audi RS4 - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe kombi
Silnik: benzynowy, turbo, V8, 32 zaw., pojemność 4163 ccm
Moc i moment obrotowy: 450 przy 8250 obr/min; 430 Nm przy 4000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, S-tronic; napęd na wszystkie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 4,7 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie (miasto,trasa,średnie): 14,6/8,5/10,7 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 41719/1416/1850/2813 mm
Masa i poj. bagażnika: 1795, 490 l
Cena auta testowego: ok. 380 000 zł

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty