Opel Corsa Rally Electric. Elektryczna Corsa startuje w rajdach samochodowych

Paweł Piątek
Od 2021 roku Opel organizuje ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe”, rajdy samochodów elektrycznych, zapewniając samochody, infrastrukturę ładowania i organizując same rajdy. To sporty motorowe, które przynoszą frajdę i koncentrują się na przyszłości. Pod względem technicznym to samo dotyczy samochodów Opel Corsa Rally Electric o mocy 100 kW/136 KM, które są solidne, szybkie i niezawodne, a rywalizacja między nimi jest niezwykle zacięta.
Od 2021 roku Opel organizuje ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe”, rajdy samochodów elektrycznych, zapewniając samochody, infrastrukturę ładowania i organizując same rajdy. To sporty motorowe, które przynoszą frajdę i koncentrują się na przyszłości. Pod względem technicznym to samo dotyczy samochodów Opel Corsa Rally Electric o mocy 100 kW/136 KM, które są solidne, szybkie i niezawodne, a rywalizacja między nimi jest niezwykle zacięta. Opel
Od 2021 roku Opel organizuje ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe”, rajdy samochodów elektrycznych, zapewniając samochody, infrastrukturę ładowania i organizując same rajdy. To sporty motorowe, które przynoszą frajdę i koncentrują się na przyszłości. Pod względem technicznym to samo dotyczy samochodów Opel Corsa Rally Electric o mocy 100 kW/136 KM, które są solidne, szybkie i niezawodne, a rywalizacja między nimi jest niezwykle zacięta.

Pozytywny odbiór pierwszego na świecie jednomarkowego rajdowego pucharu samochodów elektrycznych jest coraz większy. W tym sezonie uczestnicy z siedmiu różnych krajów (Niemiec, Austrii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Szwecji i Rumunii) walczą o punkty, nagrody pieniężne i trofea. Rajdy odbywają się w pięciu krajach (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Francja i Czechy).

Szybkie samochody elektryczne Opla osiągają imponujące wyniki zarówno na szutrze, jak i na asfalcie. Dzięki momentowi obrotowego równemu 260 Nm i dobrze wyważonym właściwościom jezdnym, czasy na odcinkach specjalnych startujących w pucharze pojazdów są często na tym samym poziomie, co samochody Rally5, które mają o około 30 kW/40 KM więcej mocy. Podczas czerwcowego rajdu Vosges Grand-Est Corsa Rally Electric traciła średnio tylko dwie sekundy na kilometr w stosunku do samochodów Rally4 z konwencjonalnym napędem o mocy ponad 154 kW/210 KM!

Wytrzymałość Opla Corsy Rally Electric jest również niesamowita. Do tej pory ADAC Opel Electric Rally Cup odbył się 20 razy. Wliczając różne starty, w których pojazd występował w charakterze samochodu rajdowego oraz testy dla zespołów, pokonanych zostało około 2 000 km odcinków specjalnych i ponad 5 000 km po drogach pomiędzy tymi odcinkami. „Długodystansowiec” w terenie, samochód testowy Opel Motorsport okazjonalnie startujący również w zawodach, pokonał 13 000 km z prędkościami rajdowymi. Jak dotąd te komponenty, które nie zostały zmienione w stosunku do modelu produkcyjnego, typu akumulator, falownik DC i silnik elektryczny, okazały się wyjątkowo niezawodne.

W szczególności akumulator wysokiego napięcia dobrze poradził sobie z obciążeniami związanymi z trudną eksploatacją rajdową. Analiza akumulatora o pojemności 50 kWh w samochodzie testowym Opel Motorsport wykazała, że pozostała pojemność akumulatora wynosi 96%. Spekulacje osób postronnych, że trzeba będzie wymienić akumulator po dwóch latach lub nawet szybciej, okazały się bezpodstawne.

„Zakładamy, że akumulatory wystarczą, aby pokonać 20 000 km odcinków specjalnych. Jednakże zgodnie z aktualną wiedzą może to być nawet więcej. Średnio oznacza to co najmniej 15 lat rajdów lub ośmiokrotność liczby kilometrów przejechanych w normalnej, codziennej eksploatacji. Akumulator zdecydowanie nie jest czynnikiem ograniczającym” – podkreślił dyrektor Opel Motorsport, Jörg Schrott.

Od swojego rajdowego debiutu, Corsa Rally Electric jest nieustannie rozwijana. Wysoki i natychmiast dostępny moment obrotowy jednostki seryjnej, a także niezwykle duże obciążenia spowodowane skokami, nierównościami i koleinami podczas jazdy rajdowej, spowodowały konieczność modyfikacji skrzyni biegów. Zamiast początkowo używanego mechanizmu różnicowego Torsen, zamontowano mechanizm różnicowy wielopłytkowy. Również osie napędowe zostały wzmocnione. Ponadto, znacznie ulepszono oprogramowanie samochodu, w szczególności w zakresie zarządzania akumulatorem.

„Utrzymując akumulatory w optymalnej temperaturze, mogliśmy nie tylko zwiększyć zasięg naszych samochodów, ale także poprawić wydajność ładowania” – wyjaśnił Schrott. Proces ładowania od 20 do 80% „stanu naładowania” zajmuje teraz około 25 minut.

Koncepcja i wdrożenie innowacyjnej infrastruktury ładowania było jednym z najważniejszych zadań wspólnej pionierskiej współpracy ADAC i Opla.

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie