Opel Corsa Rally Electric. Elektryczna Corsa startuje w rajdach samochodowych

Paweł Piątek
Od 2021 roku Opel organizuje ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe”, rajdy samochodów elektrycznych, zapewniając samochody, infrastrukturę ładowania i organizując same rajdy. To sporty motorowe, które przynoszą frajdę i koncentrują się na przyszłości. Pod względem technicznym to samo dotyczy samochodów Opel Corsa Rally Electric o mocy 100 kW/136 KM, które są solidne, szybkie i niezawodne, a rywalizacja między nimi jest niezwykle zacięta.
Od 2021 roku Opel organizuje ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe”, rajdy samochodów elektrycznych, zapewniając samochody, infrastrukturę ładowania i organizując same rajdy. To sporty motorowe, które przynoszą frajdę i koncentrują się na przyszłości. Pod względem technicznym to samo dotyczy samochodów Opel Corsa Rally Electric o mocy 100 kW/136 KM, które są solidne, szybkie i niezawodne, a rywalizacja między nimi jest niezwykle zacięta. Opel
Od 2021 roku Opel organizuje ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe”, rajdy samochodów elektrycznych, zapewniając samochody, infrastrukturę ładowania i organizując same rajdy. To sporty motorowe, które przynoszą frajdę i koncentrują się na przyszłości. Pod względem technicznym to samo dotyczy samochodów Opel Corsa Rally Electric o mocy 100 kW/136 KM, które są solidne, szybkie i niezawodne, a rywalizacja między nimi jest niezwykle zacięta.

Pozytywny odbiór pierwszego na świecie jednomarkowego rajdowego pucharu samochodów elektrycznych jest coraz większy. W tym sezonie uczestnicy z siedmiu różnych krajów (Niemiec, Austrii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Szwecji i Rumunii) walczą o punkty, nagrody pieniężne i trofea. Rajdy odbywają się w pięciu krajach (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Francja i Czechy).

Szybkie samochody elektryczne Opla osiągają imponujące wyniki zarówno na szutrze, jak i na asfalcie. Dzięki momentowi obrotowego równemu 260 Nm i dobrze wyważonym właściwościom jezdnym, czasy na odcinkach specjalnych startujących w pucharze pojazdów są często na tym samym poziomie, co samochody Rally5, które mają o około 30 kW/40 KM więcej mocy. Podczas czerwcowego rajdu Vosges Grand-Est Corsa Rally Electric traciła średnio tylko dwie sekundy na kilometr w stosunku do samochodów Rally4 z konwencjonalnym napędem o mocy ponad 154 kW/210 KM!

Wytrzymałość Opla Corsy Rally Electric jest również niesamowita. Do tej pory ADAC Opel Electric Rally Cup odbył się 20 razy. Wliczając różne starty, w których pojazd występował w charakterze samochodu rajdowego oraz testy dla zespołów, pokonanych zostało około 2 000 km odcinków specjalnych i ponad 5 000 km po drogach pomiędzy tymi odcinkami. „Długodystansowiec” w terenie, samochód testowy Opel Motorsport okazjonalnie startujący również w zawodach, pokonał 13 000 km z prędkościami rajdowymi. Jak dotąd te komponenty, które nie zostały zmienione w stosunku do modelu produkcyjnego, typu akumulator, falownik DC i silnik elektryczny, okazały się wyjątkowo niezawodne.

W szczególności akumulator wysokiego napięcia dobrze poradził sobie z obciążeniami związanymi z trudną eksploatacją rajdową. Analiza akumulatora o pojemności 50 kWh w samochodzie testowym Opel Motorsport wykazała, że pozostała pojemność akumulatora wynosi 96%. Spekulacje osób postronnych, że trzeba będzie wymienić akumulator po dwóch latach lub nawet szybciej, okazały się bezpodstawne.

„Zakładamy, że akumulatory wystarczą, aby pokonać 20 000 km odcinków specjalnych. Jednakże zgodnie z aktualną wiedzą może to być nawet więcej. Średnio oznacza to co najmniej 15 lat rajdów lub ośmiokrotność liczby kilometrów przejechanych w normalnej, codziennej eksploatacji. Akumulator zdecydowanie nie jest czynnikiem ograniczającym” – podkreślił dyrektor Opel Motorsport, Jörg Schrott.

Od swojego rajdowego debiutu, Corsa Rally Electric jest nieustannie rozwijana. Wysoki i natychmiast dostępny moment obrotowy jednostki seryjnej, a także niezwykle duże obciążenia spowodowane skokami, nierównościami i koleinami podczas jazdy rajdowej, spowodowały konieczność modyfikacji skrzyni biegów. Zamiast początkowo używanego mechanizmu różnicowego Torsen, zamontowano mechanizm różnicowy wielopłytkowy. Również osie napędowe zostały wzmocnione. Ponadto, znacznie ulepszono oprogramowanie samochodu, w szczególności w zakresie zarządzania akumulatorem.

„Utrzymując akumulatory w optymalnej temperaturze, mogliśmy nie tylko zwiększyć zasięg naszych samochodów, ale także poprawić wydajność ładowania” – wyjaśnił Schrott. Proces ładowania od 20 do 80% „stanu naładowania” zajmuje teraz około 25 minut.

Koncepcja i wdrożenie innowacyjnej infrastruktury ładowania było jednym z najważniejszych zadań wspólnej pionierskiej współpracy ADAC i Opla.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty