Nowy Opel Adam Rocks to maluch na grubej podeszwie. Ma podwyższone o 15 mm zawieszenie. Dołem, wokół nadwozia biegną ochronne nakładki w kolorze antracytu. Bliski kontakt z naturą gwarantuje miękki dach Swing Top – montowany w standardzie. Rozkłada się i składa elektrycznie w ciągu zaledwie 5 sekund. Można to docenić podczas niespodziewanej burzy, jakich ostatnio jakby więcej. Adam Rocks spodoba się wszystkim, którzy nie boją się nisko przelatujących trzmieli, a aktywny tryb życia doprawiają odrobiną kurzu i błota.
Dla równowagi Opel proponuje tej wiosny również sportowego „asflatolubnego” Adama S, który ma czterocylindrowy silnik 1,4 Turbo Ecotec o mocy 150 KM. Szutrowo-gruntowy Rocks musi zadowolić się litrowymi jednostkami benzynowymi Ecotec Direct Injection Turbo o mocy 90 lub 115 KM. Jednak dla poszukiwacza niezwykłych doznań jest to znakomity wybór. Silnik Rocksa ma trzy cylindry, co słychać w brzmieniu wydechu, zakończonego, nawiasem mówiąc, efektowną, chromowaną końcówką. Adama widać, słychać i czuć.
Skoro o uczuciach mowa: auto, którego rozstaw osi jest o 80 cm z małym hakiem dłuższy niż rozstaw kół ma naturalne predyspozycje, aby skręcać prawie w miejscu. Układ kierowniczy ma włączany przyciskiem, miejski tryb „kręcę w kremie”, ale jeśli go nie używać daje praktycznie bezpośrednie przełożenie między barkiem kierowcy, a kołami. Dlatego Opel jest zwinny na ulicy, a gdy wyrwie się z korków na drogę szybkiego ruchu pilnuje wyznaczonego kierunku jazdy również przy prędkościach trzycyfrowych. Bezustannie daje do zrozumienia, że jest samochodem do osobistego użytku. Nie strzela focha, nie szturcha zawieszeniem. Pedały z aluminiowymi nakładkami oraz lekko i precyzyjnie działająca dźwignia 6-biegowej skrzyni zachęcają, aby głęboko wciskać gaz. Szczególnie, że silnik wydaje się lubić wysokie obroty, co jest niestety sprzeczne z filozofią montowania małych jednostek, aby uzyskać niskie spalanie. Adam ma układ start/stop, ale główny konstruktor Opla ostrzega: przyjemność, albo oszczędność – wybór należy do ciebie.
Pytanie jest retoryczne, ponieważ Adam całym sobą namawia, aby nie traktować jazdy zbyt serio. Kontrastowe malowanie karoserii w egzemplarzu na zdjęciach ma świetne dopełnienie w jasnej tapicerce. Dzięki niej wnętrze sprawia wrażenie większego niż w rzeczywistości. Jadący z przodu nie będą narzekać. To miejsca „premium”. Z tyłu jest ciasno, ale krótka przejażdżka w sympatycznym towarzystwie będzie dzięki temu bardziej ekscytująca.
Lakierowana wstawka na tablicy rozdzielczej przypomina o czasach, kiedy goła blacha w środku nie była wyborem, lecz koniecznością. Gdy samochód sprawiał radość nie tylko jazdą, ale tym że w ogóle był i pozwalał się dopieszczać kluczem, olejarką i szmatką. Teraz to Opel pieści jadących. Na liście wyposażenia podstawowego jest klimatyzacja, tempomat i złącze Bluetooth. Na życzenie można dostać m.in. system multimedialny IntelliLink, przy którym bledną funkcje przeciętnego smartfona. Na szczęście Opla można wykorzystać jako przystawkę do telefonu.
Oraz jako dodatek do torebki. Bagażnik jest skromny. Worki, kuferki i shoppery zwiększają przestrzeń ładunkową, więc kobietom będzie łatwiej zaprzyjaźnić się z Adamem. Poza tym mały bagażnik, to dobry powód, aby częściej jeździć na zakupy. Mężczyzna może co najwyżej włożyć bojówki i afgankę, żeby ulżyć Oplowi.
Adam Rocks to skondensowana przyjemność z mobilności. Prywatny azyl w gąszczu skrzyżowań i zmotoryzowany kosz piknikowy. Nasuwają się naturalnie skojarzenia z innymi samochodami, które mają podobny charakter, takimi jak „pięćsetka” czy najnowsze, ciekawie zaprojektowane Twingo. Na plus trzeba zaliczyć Oplowi, że nie naśladuje konkurentów. Ma własny styl, który w wersji Rocks jest wzmocniony przez składany dach. Od razu przypominają się Kadetty sprzed 80 lat, które też występowały w wariantach ze „zwijanym sufitem”. Adam Rocks wyróżnia się i jako samochód i jako Opel.
Wybrane dane techniczne Opla Adama Rocks oraz konkurentów:
Marka/model | Opel Adam Rocks | Fiat 500 0.9 SGE 105 KM S&S Longue | Renault Twingo Energy TCe 90 Intens |
Cena (zł) | od 60 200 | 56 500 | 49 900* |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/3 | hatchback/3 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 4 | 4 | 4 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3698/1807/1484 | 3546/1627/1488 | 3595/1647/1557 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1485/1478 | 1415/1410 | 1431/1443 |
Rozstaw osi (mm) | 2311 | 2300 | 2492 |
Masa własna (kg) | 1162 | 930 | 864 |
Pojemność bagażnika (l) | 170/663 | 185/520 | 219/980 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 38 | 35 | 35 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 999 | 875 | 898 |
Liczba cylindrów | 3 | 2 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia | tylna |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | ręczna/6 | ręczna/5 | ręczna/5 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 115 przy 5000-6000 | 105 przy 5500 | 90 przy 5500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 170 przy 1800-4500 | 145 przy 2000 | 135 przy 2500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 10 | 10,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 196 | 188 | 165 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5 | 4,2 | 4,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 117 | 99 | 99 |
*w tym 4000 zł dach z materiału, otwierany elektrycznie |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?