Spis treści
Peugeot 508. Stylistyka nadwozia i wnętrze
Do tej pory wystarczył rzut oka na Peugeota 508, aby od razu rozpoznać to auto. Przód zdominowany był przez imponujący grill o kształcie odwróconego trapezu, z wyraźnie podkreślonym w centralnej części logo marki. Przednie reflektory Peugeota 508 miały raczej tradycyjny, choć dość ostry kształt, który nie od razu przyciąga uwagę, ale to wyjątkowe "kły", które biegły wzdłuż boków i opadały nisko, zlewając się z zderzakiem, stanowiły główny element charakterystycznego designu Peugeota 508. Po zmianach mocno zachwiano równowagą charakterystycznych elementów. Przede wszystkim, zamiast długich, pojedynczych kłów, zastosowano wyraźnie krótsze, potrójne pazury. Wciąż rzucają się w oczy, ale odrobinę mniej, zaś inne elementy przedniej części stały się nieco bardziej agresywne niż poprzednio. Główne lampy są węższe i bardziej agresywne (teraz również z Matrix LED), zmienił się również zderzak. Poprzednio zderzak był dość łagodny, aby zrównoważyć ostro narysowane kły, teraz ma nieco bardziej wyraźne linie i odważne nacięcia. Również grill wydaje się szerszy i naszpikowany drobnymi nacięciami. Czy pozbywając się kłów na rzecz pazurów, Peugeot 508 stał się bez wyrazu? Moim zdaniem – nie. Fakt, mój testowy egzemplarz miał ciemny kolor i kontrastujące elementy nieco zanikły, ale wystarczy wybrać inny lakier, aby 508-ka odzyskała wizualny wigor. A czy tylna część również uległa zmianie?
Na szczęście nie, a już na pewno nie w wyraźny sposób. Wciąż charakterystycznym elementem jest czarny pas, który ciągnie się przez całą szerokość tylnej części nadwozia i zakrywa światła pod przyciemnionymi kloszami. W ciemnych wariantach kolorystycznych może to być mniej widoczne, ale wybierając czerwoną, srebrną lub inną jasną barwę lakieru, możemy być pewni, że ten element stylistyczny będzie rzucał się w oczy. Linia boczna Peugeota 508 jest łagodna i zgrabna, ale trudno ukryć sportowe aspiracje, które przyświecały projektantom. Słupek C niemalże kończy się na krawędzi klapy, nadając 508-ce bardziej sportowy charakter niż tradycyjnym sedanom czy liftbackom. A we wnętrzu?
W środku zmiany raczej kosmetyczne i ograniczające się do lepszej jakości wyświetlaczy oraz zmian w systemie info-rozrywki. Zmian oczywiście na lepsze, bowiem ostatnio obecny system swoim działaniem mocno rozczarowywał. Teraz wciąż nie jest idealnie, ale ilość funkcji, ustawień i konfiguracji wreszcie zadowoli wybrednych użytkowników.
Peugeot 508. Silniki, ceny i wyposażenie
Pod maską bez większych zmian i wciąż obok silników 1.2 PureTech i 1.5 BlueHDi (oba o mocy 130 KM), rolę topowych jednostek będą pełniły napędy hybrydowe typu plug-in. Najsłabsza wersja o mocy 180 KM z ośmiobiegową przekładnią e-EAT i napędem na przednią oś w bazowej (choć już świetnie wyposażonej) wersji Allure to koszt 214 600 złotych (nadwozie liftback). Za 225-konną odmianę trzeba zapłacić 221 500 złotych, a jeśli pokusimy się o wersję GT zapłacimy odpowiednio 224 600 i 231 500 złotych. Dla porównania, wersja z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM to koszt 182 400 i 192 400 złotych. Znów, powtarzam to przy każdej okazji, brakuje czegoś pomiędzy np. 150-konnej wersji 1.6 PureTech z miękką hybrydą w cenie ok. 200 000 złotych. Jeśli ktoś chce topową 360-konną odmianę PSE z napędem na cztery koła i licznymi zmianami w zawieszeniu, musi wydać aż 333 800 złotych.
Wracając do wersji wyposażenia. Bazową jest odmiana Allure, a w niej w standardzie dostajemy m.in.
- system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania;
- wspomaganie parkowania tyłem, przodem i bokiem;
- klimatyzacja automatyczna dwustrefowa;
- pakiet Safety Plus z systemem awaryjnego z kamerą wideo i radarem, ostrzegania przed kolizją i kontrola uwagi kierowcy etc.;
- Peugeot i-Cockpit® z cyfrowym zestawem wskaźników i kompaktową wielofunkcyjną kierownicą;
- nawigacja satelitarna 3D online z 10" HD ekranem dotykowym i funkcją sterowania za pomocą poleceń głosowych;
- reflektory przednie w technologii Peugeot Matrix LED;
- felgi aluminiowe 17-calowe Merion dwutonowe etc.
Jak mówiłem, w wersji Allure już jest dość bogato, a odmiana GT dodaje sporo gadżetów poprawiających stylistykę czy komfort jazdy.
Nowy zespół napędowy w Peugeot 3008 i 5008
Przy okazji pierwszy jazd testowych odświeżonym e-2008 i 508, Peugeot pokazał modele 3008 i 5008 z nowymi zespołami napędowymi. To silnik 1.2 PureTech nowej generacji o mocy 136 KM, który współpracuje z nową 6-stopniową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową. To nowa zelektryfikowana skrzynia e-DCS6, która jest zintegrowana z silnikiem elektrycznym.
Zdaniem producenta, w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym doładowywanym podczas jazdy, system ten zapewnia dodatkowy moment obrotowy przy niskich obrotach i niższe o 15% zużycie paliwa. Dzięki temu podczas jazdy po mieście modele 3008 i 5008 wyposażone w system HYBRID 48 V mogą przez ponad 50% czasu poruszać się wyłącznie w zeroemisyjnym trybie elektrycznym. Po krótkiej przejażdżce trudno ocenić, czy faktycznie zastosowanie układu 48-voltowego daje jakieś wyraźne oszczędności, ale zauważyłem, że silnik często i sprawnie korzysta z tzw. żeglowania. Na szersze testy przyjdzie jednak czas.
Peugeot 508. Podsumowanie
Obawiałem się, że zmiana stylistyczna w 508-ce będzie krokiem w tył. Fakt, światła LED nie są już tak wyraziste jak kiedyś, ale model ten wciąż prezentuje się rewelacyjnie i moim zdaniem ciągle jest jednym z najładniejszych w segmencie. W odpowiedniej konfiguracji (nie wspominając o rewelacyjnie wyglądającym PSE), wciąż zwraca na siebie uwagę i może cieszyć oczy.
Porównanie Peugeota 508 1.6 PureTech PHEV 180 KM do wybranych konkurentów:
| Peugeot 508 1.6 PureTech PHEV 225 KM (AT8) | BMW Seria 3 2.0 20e 204 KM (AT8) | Volkswagen Arteon 1.4 TSI PHEV 218 KM (AT6) |
Cena (zł, brutto) | od 221 500 | od 230 000 | od 233 290 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback(liftback)/5 | Sedan/4 | hatchback(liftback)/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4750/1859 | 4713/1827 | 4866/1871 |
Wysokość (mm) | 1403 | 1444 | 1460 |
Rozstaw osi (mm) | 2793 | 2851 | 2835 |
Pojemność bagażnika (l) | 487/1537 | 375/b.d. | 445/1427 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1736 | 1770 | 1733 |
Napędzana oś | przednia | tylna | przednia |
Rodzaj silnika | benzynowy (PHEV) | benzynowy (PHEV) | benzynowy (PHEV) |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 6-stopniowa |
Osiągi |
|
|
|
Moc (KM) | 225 | 204 | 218 |
Moment obrotowy (Nm) | 320 (elektryczny) | 300 (spalinowy) | 250 (spalinowy) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,9 | 7,6 | 7,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 240 | 225 | 222 |
Deklarowany zasięg (km) | 73 | 62 | 59 |
Pojemność akumulatora (kWh) | 12,4 (brutto) | 12 (brutto) | 10,4 (netto) |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?