Jeżeli Hyundai jest droższy od Volkswagena, to nie znaczy, że świat stanął na głowie. Może to jednak świadczyć, że nadchodzą zmiany, których nie zauważyliśmy.

Produkowany w Brazylii VW Fox z silnikiem 1,2 l/55 KM kosztuje 29 540 zł, a Hyundai Getz 1,1/66 KM - 32 400 zł. Pewnie dlatego, że Getz został poddany face liftingowi. Nie pozostało nam nic innego jak sprawdzić, czy brazylijski Volkswagen jest za tani, czy też Hyundai za drogi.

Cechy szczególne
Oba samochody mają niemal identyczne wymiary zewnętrze i rozstaw osi. Wnętrze Foxa i Getza jest dość przestronne, chociaż w wersji 3-drzwiowej zajmowanie miejsca na tylnej kanapie nie jest wygodne. Hyundai oferowany jest z nadwoziem 3-lub 5-drzwiowym, gdy Fox wyłącznie jako 3-drzwiowy. Na środku tylnej kanapy

Volkswagena umieszczono plastikowe uchwyty na kubki, przez co Fox jest autem 4-osobowym. Pojazd koreański ma typową tablicę przyrządów zaprojektowaną bez stylistycznego polotu, ale za to czytelną. Tablica przyrządów Foxa ma umieszczony na środku prędkościomierz, a po jego bokach wskaźnik ilości paliwa w zbiorniku i tej samej wielkości obrotomierz. Wbrew tradycji Volkswagena oświetlenie w Foxie włącza się dźwigienką

kierunkowskazów. Bagażniki obu aut mają zbliżoną objętość, Fox - 260 l, Getz - 254 l.
Silniki
Do napędu Getza można wybrać jeden z kilku silników. My zdecydowaliśmy się na najsłabszy, o pojemności 1,1 l i mocy 66 KM, gdyż najbardziej odpowiada parametrom jednostce

napędowej Foxa - 1,2 l/55 KM. Na razie Fox oferowany jest wyłącznie z tym silnikiem, który ma 3 cylindry i 6 zaworów. Jest dość elastyczny, ale kultura jego pracy pozostawia nieco do życzenia, co wynika z nieparzystej liczby cylindrów. Silnik Hyundaia ma 4 cylindry, 12 zaworów i pracuje poprawnie. Zaletą Getza jest mniejsze o 0,5 l zużycie paliwa, w mieście Fox potrafi zużyć 8 l na 100 km.

Wrażenia z jazdy
Wydawało się, że Getz i Fox najlepiej sprawować się będą w mieście. Jednak z powodu braku seryjnego wspomagania układu kierowniczego manewrowanie tymi autami jest utrudnione. Do prędkości 100 km/h szybszy jest Getz, chociaż osiągane czasy rozpędzania nie są imponujące. Na wyższych

biegach bardziej dynamiczny okazał się Fox, który ma także precyzyjniej działającą skrzynię biegów. Konstrukcja zawieszenia w obu autach jest podobna - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Ten układ sprawdza się w małych samochodach, po których nie oczekuje się zbyt wiele. Komfort jazdy obu aut jest przeciętny, natomiast nieco lepsze własności jezdne ma

Fox. Getz ma za to bardziej skuteczny układ hamulcowy.
Podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że każdy nowy model Hyundaia jest znacznie nowocześniejszy od poprzedniego. W konfrontacji z Volkswagenem Getz wychodzi obronną ręką, chociaż wyższa cena może zrażać potencjalnych klientów. Natomiast oba pojazdy są w wersji podstawowej wyjątkowo skromnie wyposażone - tylko 2 poduszki powietrzne. Trzeba się więc liczyć z koniecznością dopłaty, chociażby za wspomaganie układu kierowniczego.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Hyundai Getz | VW Fox |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | + | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis | |
Cena | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Hyundai Getz | VW Fox |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/12/benzynowy | 3/6/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1086 | 1198 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 66/5500 | 55/4750 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 99/3200 | 108/3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 15,6 | 17,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 16,3 | 13,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 148 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 70 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,0 | 42,0 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 254 | 260 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 | 5 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 4,7/6,9 | 5,0/7,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 383 x 166 x 149 | 383 x 166 x 154 |
Rozstaw osi (cm) | 246 | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 2/12 |
Cena wersji 3-drzwiowej (zł) | 32 400 | 29 540 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Hyundai Getz Base | VW Fox Basis |
Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
Regulacja wysokości fotela kierowcy | - | S |
Regulacja wysokości kolumny kierowniczej | S | - |
s - wyposażenie seryjne


.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie