Fiat 500 X kontra Honda HR-V

Dariusz Dobosz
Fiat 500XSilniki obu aut to jakby bliźniacze konstrukcje. Mają taką samą moc, podobny moment obrotowy, zbliżoną charakterystykę i identyczne spalanie. Osiągi 500 X i HR-V praktycznie się nie różnią. Samochody są żwawe, do co codziennej jazdy mają aż nadto wigoru.Fot. Dariusz Dobosz
Fiat 500XSilniki obu aut to jakby bliźniacze konstrukcje. Mają taką samą moc, podobny moment obrotowy, zbliżoną charakterystykę i identyczne spalanie. Osiągi 500 X i HR-V praktycznie się nie różnią. Samochody są żwawe, do co codziennej jazdy mają aż nadto wigoru.Fot. Dariusz Dobosz
Udostępnij:
Nie tak dawno segment małych aut rekreacyjnych dopiero raczkował, a teraz jest jednym z najważniejszych na rynku. Czym te niewielkie SUV-y, takie jak Honda HR-V i Fiat 500 X, przyciągają tak wielu nabywców?
Fiat 500XSilniki obu aut to jakby bliźniacze konstrukcje. Mają taką samą moc, podobny moment obrotowy, zbliżoną charakterystykę i identyczne spalanie.
Fiat 500X

Silniki obu aut to jakby bliźniacze konstrukcje. Mają taką samą moc, podobny moment obrotowy, zbliżoną charakterystykę i identyczne spalanie. Osiągi 500 X i HR-V praktycznie się nie różnią. Samochody są żwawe, do co codziennej jazdy mają aż nadto wigoru.

Fot. Dariusz Dobosz

Zarówno Fiat jak jak i Honda przystąpili do tego intratnego interesu całkiem niedawno, budując zupełnie nowe samochody. Honda HR-V drugiej generacji zadebiutowała w Europie przed rokiem i zdążyła już zjednać sobie sporą rzeszę fanów. Fiatowi 500 X, pokazanemu po raz pierwszy w 2014 r. idzie jeszcze lepiej. A stawka rywali jest już całkiem pokaźna. Siedemnaście modeli to już spora grupa, w której coraz mocniej trzeba się rozpychać by być jak najbliżej pozycji lidera.

Konstruując HR-V Honda bazowała na modelu Jazz, a jej głównym założeniem koncepcyjnym było stworzenie samochodu o wyglądzie SUV-a, funkcjonalności minivana i elegancji „coupe”. Elegancji HR-V trudno odmówić, ale żeby od razu była to porcja gracji typowej dla „coupe” ? Mamy raczej do czynienia z klasycznym, rekreacyjnym hatchbackiem o ładnej, proporcjonalnej sylwetce. Samochód jest wysoki, masywny, i ma typowe dla takich aut detale. O banalności nie ma jednak mowy, co widać choćby w wyjątkowo ciekawej stylizacji przedniego pasa. Fiat 500 X wygląda jak zwykła „pięćsetka”, ale po kilku wizytach na siłowni. Stylizacja nawiązująca do kultowego modelu w połączeniu z muskularną sylwetką stworzyła bardzo oryginalną mieszankę. 500 X jest niepowtarzalny i zdecydowanie wyróżnia się z tłumu SUV-ów tworzonych według zupełnie innego kanonu.

Fiat 500XSilniki obu aut to jakby bliźniacze konstrukcje. Mają taką samą moc, podobny moment obrotowy, zbliżoną charakterystykę i identyczne spalanie.
Fiat 500X

Silniki obu aut to jakby bliźniacze konstrukcje. Mają taką samą moc, podobny moment obrotowy, zbliżoną charakterystykę i identyczne spalanie. Osiągi 500 X i HR-V praktycznie się nie różnią. Samochody są żwawe, do co codziennej jazdy mają aż nadto wigoru.

Fot. Dariusz Dobosz

Przedział pasażerski Hondy wita nas dużą ilością twardych tworzyw sztucznych, ale są one bardzo dobrze zmontowane i nie rażą. Głównie dlatego, że w górnych partiach pokryto je materiałami tapicerskimi, znacząco podnoszącymi estetykę. Przeciętność schowana jest więc w niższych partiach, odsłanianych jedynie przy wsiadaniu i wysiadaniu. Lewa strona deski rozdzielczej prezentuje się ciekawie. Podobać może się duży i czytelny zestaw wskaźników z jednym centralnym i dwoma mniejszymi „zegarami” umieszczonymi po bokach. Prawa strona to popis japońskiej ekstrawagancji, z dziwacznie wyglądającą szczeliną nawiewową, kompletnie nie pasującą do całej reszty. We wnętrzu Fiata znajdziemy więcej miękkich tworzyw sztucznych, ale z kolei są one nieco gorzej obrobione na krawędziach. Czasami elementy z tworzyw lubią też gdzieniegdzie zaskrzypieć. Ogólne wrażenie jest jednak pozytywne. Dobrze prezentuje się też deska rozdzielcza z ładnym zestawem wskaźników, podobnym do tego w Hondzie i równie czytelnym. Atrakcyjny dodatek stanowi panel z tworzywa sztucznego w kolorze nadwozia, ciągnący się przez cały kokpit.

Przestronniejsze wnętrze w przedniej części ma Fiat, jadący mają tu więcej swobody niż w Hondzie. Z tyłu nieco wygodniej jest w Hondzie, ale tak naprawdę oba auta nie mają zbyt wiele do zaoferowania w kwestii miejsca za przednimi fotelami. W obu modelach jest też problem ze środkowym, tylnym siedzeniem. O wygodzie dla dorosłych na tym wąziutkim skrawku wolnego miejsca nie ma mowy. W HR-V niewiele zmienia fakt, że jest ono oddzielone od dwóch pozostałych foteli. Honda przeważa nad Fiatem, i to znacząco, pojemnością bagażnika. Ma też bardziej funkcjonalne wnętrze, bowiem tylne fotele można składać nie tylko w tradycyjny sposób, ale też w taki, że uzyskuje się wolne miejsce od podłogi aż po dach. Taki system zwany Magic Seat pozwala przewieźć wysokie rzeczy, co czasem się przydaje. Fiat ma jedynie tradycyjnie składane tylne siedzenia.

[page_break]

Honda HR-VZawieszenia w obu przypadkach są dość sztywno zestrojone i nie ma mowy o „płynięciu” po nierównościach. Wyboje odczuwa się tak samo w Fiacie
Honda HR-V

Zawieszenia w obu przypadkach są dość sztywno zestrojone i nie ma mowy o „płynięciu” po nierównościach. Wyboje odczuwa się tak samo w Fiacie i Hondzie, przy czym nie są to odczucia dramatyczne.

Fot. Dariusz Dobosz

Silniki obu aut to jakby bliźniacze konstrukcje. Mają taką samą moc, podobny moment obrotowy, zbliżoną charakterystykę i identyczne spalanie. Osiągi 500 X i HR-V praktycznie się nie różnią. Samochody są żwawe, do co codziennej jazdy mają aż nadto wigoru. Dzięki dobrej dynamice nie ma też problemów w trasie, na przykład z wyprzedzaniem. Jeśli jesteśmy przy podobieństwach to warto wspomnieć o komforcie jazdy. Zawieszenia w obu przypadkach są dość sztywno zestrojone i nie ma mowy o „płynięciu” po nierównościach. Wyboje odczuwa się tak samo w Fiacie i Hondzie, przy czym nie są to odczucia dramatyczne. Komfort jazdy w ogólnym rozrachunku można uznać za dobry. Zarówno 500 X jak i HR-V nie mają problemów ze stabilnością, podwozia spisują się naprawdę dobrze. Jednak przy gwałtownych manewrach to Honda radzi sobie lepiej. Podczas dynamicznej jazdy daje większą pewność prowadzenia. Szkoda, że układ kierowniczy nie jest tak komunikatywny, jak można by sobie życzyć. Ale Fiat pod tym względem jest niewiele lepszy. Ciekawostką włoskiego auta jest seryjnie montowany selektor trybów jazdy Drive Mood Selector, którym można zmieniać reakcje silnika, hamulców, układu kierowniczego, a wersjach z „automatem” także reakcje skrzyni biegów.

Honda HR-VZawieszenia w obu przypadkach są dość sztywno zestrojone i nie ma mowy o „płynięciu” po nierównościach. Wyboje odczuwa się tak samo w Fiacie
Honda HR-V

Zawieszenia w obu przypadkach są dość sztywno zestrojone i nie ma mowy o „płynięciu” po nierównościach. Wyboje odczuwa się tak samo w Fiacie i Hondzie, przy czym nie są to odczucia dramatyczne.

Fot. Dariusz Dobosz

Najtańszy Fiat 500 X ze 110-konnym silnikiem 1.6 E-Torq kosztuje 55 900 zł, za otwierającą cennik Hondę HR-V 1.5 i-VTEC o mocy 130 KM trzeba zapłacić 79 990 zł. Jak widać Honda mocno ceni swój model, w przypadku porównywanych wersji z turbodieslami w specyfikacjach Pop Star (Fiat) i Comfort (Honda) jest podobnie. Różnica na korzyść Fiata wynosi blisko 16 000 zł. Japończycy próbują to zrównoważyć bogatszym wyposażeniem. Oferują w standardzie wersji 1.6 i-DTEC Comfort elementy, których nie ma Fiat, czyli automatyczną klimatyzację, bogatsze multimedia, znacząco podnoszący bezpieczeństwo system aktywnego hamowania w ruchu miejskim, czujnik zmroku, podgrzewane przednie fotele i system łączności Bluetooth. Czy rekompensuje to dużo wyższą cenę? Na takie pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo cóż znaczy cena w obliczu preferencji nabywcy co do wyglądu, wykonania czy wrażeń z jazdy.

Wybrane dane techniczne:

 

Fiat 500 X 1.6 Multijet Pop Star

Honda HR-V 1.6 i-DTEC Comfort

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/turbodiesel

4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

1598

1597

Moc maksymalna (KM/obr/min)

120/3750

120/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/1750

300/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,5

10,5

Prędkość maksymalna (km/h)

186

192

Pojemność bagażnika (l)

350/1000

448/1473

Pojemność zbiornika paliwa (l)

48

50

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,1

4,1

Długość/szerokość/wysokość (cm)

424,8/179,6/160

429/177,2

Rozstaw osi (cm)

257

261

Masa własna (kg)

1320

1324

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

3/12

Cena (zł)

od 73 500

od 89 200

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne                  

 

Fiat 500 X 1.6 Multijet Pop Star

Honda HR-V 1.6 i-DTEC Comfort

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/O

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/O

S/S/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena   

 

Fiat 500 X 1.6 Multijet Pop Star

Honda HR-V 1.6 i-DTEC Comfort

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

+

Podwozie

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

+++++ (5)

+++++++ (7)

Podsumowanie

Bardziej funkcjonalna, pewniejsza w prowadzeniu i lepiej wyposażona Honda wygrała co prawda z Fiatem, ale oceny obu aut pokryły się aż w czterech kategoriach. To auta bardzo podobne od strony napędu, osiągów i zużycia paliwa, i dające podobną frajdę z jazdy. Mają jednak nieco inne charaktery. HR-V jest jak życiowy pragmatyk, a 500 X jak ceniący wolność artysta. Twórcy Fiata natchnęli rekreacyjną „pięćsetkę” duchem swojego kultowego modelu, przy czym bardziej liczył się dla nich urokliwy wygląd niż strona praktyczna. Można ich usprawiedliwić, bo zrobili to wyjątkowo tanio.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie