Dzisiaj twierdzenie, że kraj w którym zbudowano samochód jest synonimem jakości produktu ma niewiele z prawdziwą rzeczywistością. Opinia o psującym się samochodzie uderza przecież nie w fabrykę w jakimś kraju, ale w markę samochodu. To zaś spowoduje potężne osłabienie pozycji danej firmy na rynku i wymierne straty. Dlatego każdy producent decydujący się na budowę nowej fabryki, wprowadza tam swoje zasady produkcji i swoje zasady kontroli jakości. Tym samym ta globalizacja produkcji nie jest zagrożeniem dla jakości produktu.
Firmy decydują się na budowę nowych fabryk oraz produkcję samochodów w różnych miejscach naszego globu z kilku powodów:
- niższe koszty pracy
- zysk związany z niższymi kosztami fiskalnymi
- koszty transportu wyrobów
- zysk związany z brakiem konieczności inwestycji w nowe linie produkcyjne.
Przykładów tego jest całe mnóstwo. Oto kilka:
- Fabryki w Chinach nie powstają jedynie ze względu na niższe koszty pracy, ale są nastawione na produkcję jedynie na tamtejszy rynek. Wiążą się z tym m.in. inne potrzeby rynku i inne samochody (pokazaliśmy to w przypadku produkcji koncernu Volkswagen, co opisano poniżej). Fabryka na rodzimym rynku obniża też koszty transportu do dealerów, ryzyko wypadku podczas transportu oraz ogranicza czas dostaw;
- Buick Cascada był produkowany tylko w Polsce w Gliwicach nie dlatego, że Polacy produkują najlepiej na świecie. Po prostu bardziej opłacało się transportować samochód z Polski (był to Opel Cascada wyposażony w inny infotainment), niż budować w USA linię produkcyjną dla małoseryjnej wersji;
- Podobnie było z roadsterem Fiat 124, który powstawał tylko w Hiroszimie w zakładach Mazdy, mimo że Fiat to marka, jak Pizza, bezbłędnie kojarzona z Włochami.
Gdzie produkują samochody największe koncerny świata?
Jednym z największych światowych producentów jest Toyota. Swoje fabryki japoński koncern ma na całym świecie. Jak prezentuje schemat tylko w Azji Mniejszej nie zbudowano fabryk koncernu.
Mamy więc fabryki w: Argentynie, Australii, Chinach, Czechach, Francji, Indonezji, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Meksyku, Tajlandii, Turcji, USA, Wenezueli, Wielkiej Brytanii, Polsce, Rosji. czy RPA.
Koncern Stellantis będący obecnie właścicielem marek: Abarth, Alfa Romeo, Citroen, Chrysler, Dodge, DS, FIAT, JEEP, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM i Vauxhall, swoje fabryki ma w Europie (Czechy, Francja, Hiszpania, Niemcy, Polska, Portugalia, Serbia, Słowacja, Włochy, Rumunia, Rosja), w Afryce (RPA, Nigeria, Egipt, Kenia), Azji (Chiny, Indonezja, Iran, Kazachstan,Tajlandia, Turcja ) i Ameryce (Argentyna, Brazylia, Chile,Kanada, Meksyk, USA).
Podobnie jest w przypadku koncernu Renault. Fabryki produkujące różne modele są w Europie (Francja, Hiszpania, Portugalia, Rumunia, Rosja, Słowenia), w Azji ( Indie, Iran, Korea Pd, Pakistan, Turcja), w Ameryce (Argentyna, Brazylia, Chile, Kolumbia) i Afryce (Algieria, Maroko, RPA).
Ford ma swoje zakłady produkcyjne w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Rosji, Francji, Słowacji, Rumunii, Chinach, Turcji, Indiach, Tajlandii, Wietnamie, Brazylii, Argentynie, Wenezueli, Republice Południowej Afryki.
Co ciekawe, w Polsce koncern Stellantis, w Tychach produkuje Fiaty 500, pochodne modele Abarth i Lancie Ypsilion. A w Gliwicach - od kwietnia 2022 r. wytwarzane są seryjnie – w różnych wersjach, także na rynek brytyjski – duże auta dostawcze (tzw. LCV): Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Fiat Ducato i Opel Movano.
Natomiast koncern Volkswagen w polskich zakładach wytwarza modele: VW Caddy i Caddy Maxi oraz VW Transporter
Oczywiście musimy pamiętać, że część fabryk największych, światowych producentów produkuje jedynie samochody na lokalne rynki, których nie będziemy nawet znali, ale są też modele globalne rozpoznawalne na całym świecie.
Prześledziliśmy dokładnie fabryki koncernu Volkswagen AG. Oto dane odnośnie jakie samochody powstają w fabrykach:
- Niemcy Ingolstad (Audi: A3, A4, A5, Q2), Neckersulm (Audi: A4, A5, A6, A7, A8), Heilbron (Audi R8), Lipsk (Porsche: Macan, Panamera), Stuttgart (Porsche: 718, 911, Taycan), Emden (VW: Arteon, Passat), Wolfsubg (VW: Golf, Tiguan, Touran i Seat Tarraco), Drezno (VW ID.3), Zwickau (Audi Q4 e-tron, VW ID.3, VW ID.4, VW ID.5, Seat Born);
- Wielka Brytania (Bentley);
- Włochy (Lamborghini);
- Portugalia (Seat Alhambra, VW Sharan, VW T-Roc);
- Hiszpania (Seat Ibiza, Seat Arona, Seat Leon, Cupra Formentor, Audi A1, VW Polo, VW T-Cross);
- Słowacja (Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Skoda Karoq, VW Touareg);
- Czechy (Seat Ateca, Skoda: Enyaq, Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq); (Toyota: Yaris, Aygo X)
- Węgry (Audi TT, Audi Q3);
- Turcja (Renault: Clio, Megane); (Toyota; C-HR, Corolla Sedan)
- Rosja (Skoda Rapid, VW Polo, VW Tiguan);
- Meksyk (Audi Q5, VW Jetta, VW Taos, VW Tiguan);
- USA (VW Atlas, VW ID.4, VW Passat);
- Argentyna (VW Amarok, VW Taos);
- Brazylia (VW Fox, VW Nivus, VW Polo, VW Saveiro, VW Virtus);
- Chiny (Audi A4L Sedan, Audi A6L Sedan, Audi Q5L, Audi e-tron, VW Bora, VW C-Trek, VW CC, VW CC Shooting Brake, VW Tacqua, VW Magotan, JETTA VA3, JETTA VS5, JETTA VS7, VW Sagitar, Audi Q2L, Audi Q2L e-tron, VW T-Roc, VW Golf, VW ID.4, Audi Q3, VW Thayron, Audi A3 Sedan, Audi A3 Sportback, VW Nowy Bora, VW e-Bora, Audi A7 Sedan, Audi Q5 e-tron, VW e-Lavida, VW ID.3, VW ID.4, VW Phideon, VW Polo, VW T-Cross, VW Tiguan (LWB), Skoda Kodiaq, Skoda Kodiaq GT, VW Nowa Lavida, VW Touran, Skoda Kamiq, Skoda Kamiq GT, Skoda Superb, VW Passat Chiny, Škoda Karoq, Škoda Octavia, Škoda Octavia Combi, VW Lamando, VW Tharu, VW Teramont, VW Teramont X, VW Viloran).
- Polska Tychy (Fiat: Fiat 500, Abarth 500)