BMW Sauber F1 Team

(mp)
W Walencji odbyła się oficjalna prezentacja zespołu BMW Sauber F1 Team. Jednym z jego kierowców jest Robert Kubica.

 

Decyzja o starcie BMW w Formule 1 pod własnym szyldem zapadła w czerwcu 2005 r. We wrześniu poinformowano o trzyletnim kontrakcie z Nickiem Heidfeldem, w listopadzie ogłoszono nazwę zespołu, a w grudniu potwierdzono udział Jacques’a Villeneuve’a i na kierowcę testowego

Fot. BMW
Fot. BMW

wybrano Roberta Kubicę. Polak zasiądzie za kierownicą trzeciego bolidu BMW, który będzie brał też udział w piątkowych wolnych treningach.

 

Pierwszy bolid BMW Sauber F1.06. wyjechał na Circuito de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo. Wykorzystano w nim silnik V8 o pojemności 2,4 l. zgodnie z nowym regulaminem F1 takie jednostki zastąpią dotychczas wykorzystywane 3-litrowe silniki V10. Nowe jednostki napędowe V8 są cięższe, krótsze, mają o 600 cm3
mniejszą pojemność, odpowiednio

Fot. BMW
Fot. BMW

mniejszą moc i mniejsze zużycie paliwa. Kierowcy będą musieli dostosować do tego swój styl jazdy np. zakręty większym łukiem, aby najlepiej wykorzystać dostępną moc.

 

Inna niż w V10 kolejność zapłonu skutkuje innym zachowaniem wibracyjnym. Silnik V10 o prędkości obrotowej sięgającej ponad 19 tys. obr./min. wchodził w zakresie od 12 do 14 tys. obr./min w krytyczne wibracje. Wraz z dalszym wzrostem obrotów sytuacja jednak się uspokajała, a w krytycznym zakresie pozostawano niedługo. W V8 krytyczne wibracje zaczynają się przy ok. 16 tys. obr./min i mają tendencję wzrostową, co może mieć negatywny wpływ na wytrzymałość i stabilność komponentów pojazdu. A silnik musi wytrzymać dwa weekendy Grand Prix.

Fot. BMW
Fot. BMW

 

BMW Sauber F1.06 to auto skonstruowane na nowo. Krótsze i oszczędniejsze silniki V8 mają znaczny wpływ na architekturę pojazdu. Ze względu na określone przez FIA minimalne wymiary podwozia całkowite wymiary samochodu pozostają niemal bez zmian. Mniejsza pojemność baku BMW Sauber F1.06 ma wpływ zarówno na konstrukcję typu monocoque, jak i na pozycję silnika. Krótsza jednostka napędowa pozwoliła konstruktorom na przedłużenie tytanowego korpusu siedmiobiegowej skrzyni biegów, co umożliwiło zaprojektowanie smukłego tyłu auta.

 

W centrum zainteresowania była przede wszystkim aerodynamika i nie chodziło przy tym tylko o optymalny docisk do nawierzchni, ale również o wysoką wydajność. Tej zasadzie podporządkowano konstrukcję, umiejscowienie i kształt wszystkich dodatkowych agregatów i

Fot. BMW
Fot. BMW

komponentów.

 

Podwozie obniżono znacznie w przedniej części, tak że wahacze poprzeczne nie są jak poprzednio mocowane w jednym punkcie pod konstrukcją monocoque, ale bezpośrednio do boków podwozia. Bardziej do dołu skierowany jest też nos auta, którego dolna część jest lekko wygięta w górę. Przednie skrzydło dostosowano do nowej konstrukcji. Celem tych działań była poprawa strumienia powietrza na podwoziu i panelach bocznych.

 

Mniejsze zapotrzebowanie na chłodzenie silnika V8 pozwala nie tylko na zastosowanie mniejszych chłodnic, ale i mniejszych wlotów bocznych, co również poprawia aerodynamikę. To samo dotyczy pałąka antykapotażowego z wlotem powietrza, który zmniejszono z uwagi na mniejszy przepływ powietrza w silniku.

 

Całkowitą nowością w BMW Sauber F1.06 jest konstrukcja zawieszenia przednich i tylnych kół. Konstrukcję osi przedniej w znacznym stopniu kształtują wyższe punkty zamocowania dolnych wahaczy poprzecznych, podyktowane względami aerodynamicznymi. Oś tylna to również nowa konstrukcja. Przemyślenia dotyczyły tu jednak przede wszystkim zmiany kinematyki, która musi sprostać wymogom nowych opon Michelin. Obniżenie przedniej części podwozia skutkuje też odpowiednio niższą pozycją montażu pedałów i wewnętrznych elementów osi przedniej, jak i niższą pozycją nóg kierowcy. Również te czynniki powodują obniżenie środka ciężkości pojazdu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty