Największym wyróżnikiem Audi A8, produkowanego od 2010 roku, jest jego lekka konstrukcja. Masa wersji 3.0 TFSI quattro
ze standardowym rozstawem osi wynosi 1830 kg, to najlepszy wynik wśród konkurentów z napędem na cztery koła. Decydującym czynnikiem sprawiającym, że waga samochodu jest tak niska jest karoseria wykonana prawie w całości z aluminium. Konstrukcja nadwozia o nazwie Audi Space Frame waży zaledwie 231 kg. Odnowione Audi A8 (to największy dostępny obecnie na rynku model w segmencie F. Jego długość 5,14 metra i rozstaw osi 2,99 metra potwierdzają, że mamy do czynienia – jak na warunki europejskie - z prawdziwym olbrzymem. Co więcej, w ofercie firmy znajduje się również wydłużona do 5,27 m wersja L.
Dynamiczna stylizacja odnowionego A8 jest teraz bardziej wyrazista. Maska silnika, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy i zderzak mają mocniej zarysowane kontury, a reflektory wydają się bardziej płaskie. Na życzenie, Audi wyposaża swą największą limuzynę w innowacyjne diodowe reflektory Matrix LED. Jednostki świateł drogowych składają się z 25 diod elektroluminescencyjnych, które zapalają się pojedynczo, zależnie od sytuacji. Można je również wyłączać lub przyciemniać, dzięki takiemu rozwiązaniu wyeliminowano oślepianie kierowców jadących z naprzeciwka lub bezpośrednio przed nami.
Wnętrze flagowego Audi jest tradycyjnie eleganckie i wykończone materiałami najwyższej próby. Fotele przednie są dostępne w wielu opcjach, w tym z regulowaną funkcją wentylacji i masażu. Mogą być pokryte specjalną skórą „unikat”, produkowaną ekologicznie. Klient może zamówić do tego auta praktycznie każdy kolor pod warunkiem, że nie jest zastrzeżony przez innego producenta.
Systemy elektroniczne sprawiają, że jazda limuzyną jest jeszcze bardziej bezpieczna. Tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami zintegrowano z rozbudowaną wersją montowanego seryjnie systemu ochrony bezpieczeństwa pasażerów oraz z asystentem zmiany pasa ruchu. Nowością w tym modelu jest aktywny asystent toru jazdy, który w razie potrzeby lekko koryguje kierunek jazdy samochodu. Z kolei asystent parkowania z funkcją rozpoznawania otoczenia może przejąć całkowitą kontrolę nad naszymi manewrami. Inny pomocnik, wspomaga jazdę nocą rozpoznając nie tylko przechodniów, ale również większe zwierzęta pojawiające się na poboczu czy bezpośrednio na drodze. Przeróżnych systemów bezpieczeństwa (część z nich jest za dopłatą) jest aż 15, to mocny punkt limuzyny.
W ofercie Audi A8 znajdziemy cztery silniki: jednostkę 3.0 TFSI o mocy 310 KM doładowaną sprężarką, silnik V8 Biturbo 4.0
TFSI o mocy 435 KM, wydajnego diesla 3.0 TDI o mocy 258 KM (6 cylindrów) oraz większego 4.2 TDI o mocy 385 KM (8 cylindrów) i gigantycznym momencie obrotowym 850 Nm!. W prawie wszystkich silnikach oferowanych do modelu A8 wzrosła moc. Producent zapewnia, iż jednocześnie zmniejszyło się zużycie paliwa – i to aż o dziesięć procent. System Audi Cylinder On Demand (COD) przy mniejszym obciążeniu odłącza cztery z ośmiu cylindrów. Najbardziej ekonomicznym silnikiem jest oczywiście najmniejszy diesel 3.0 TDI, na przejechanie 100 km potrzebuje on jedynie 5,9 litra oleju napędowego. Uzupełnieniem klasycznych wersji A8 są trzy specjalne: A8 hybrid (zużywa 6,3 l/100 km benzyny), A8 L W12 (najlepiej wyposażone A8) i S8 (wariant wybitnie sportowy z silnikiem o mocy 520 KM). Ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia Tiptronic szybko i płynnie przełącza biegi. W droższych wersjach silnikowych, na życzenie, można otrzymać ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym.
Reprezentacyjne Audi A8 konkuruje w kraju z BMW serii 7, Jaguarem XJ, Lexusem LS, Mercedesem klasy S i Porsche Panamera. Ceny limuzyny z Ingolstadt zaczynają się od 360 tys. zł i są porównywalne do tych w autach konkurencji. Audi chwali się jednak, że oferuje bogatsze wyposażenie standardowe.
Marka/model | Audi A8 3.0 TDI Quattro Tiptronic | BMW 730d Steptronic | Mercedes S 350 BlueTEC 7G-Tronic Plus |
Cena (zł) | 360000 | 345500 | 360000 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan / 4 | sedan / 4 | sedan / 4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość x szerokość x wysokość | 5135 x 2111 x 1460 | 5072 x 2142 x 1471 | 5116 x 2130 x 1496 |
Rozstaw kół: przód/tył | 1644 / 1635 | 1611 / 1650 | 1624 / 1637 |
Rozstaw osi | 2992 | 3070 | 3035 |
Masa własna | 1880 | 1840 | 1880 |
Pojemność bagażnika (l) | 490 | 500 | 510 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 82 | 82 | 70 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | diesel | diesel | diesel |
Pojemność (cm3) | 2967 | 2993 | 2987 |
Liczba cylindrów | 6 | 6 | 6 |
Napędzana oś | obie | tylna | tylna |
Skrzynia biegów: | |||
typ/liczba przełożeń | automatyczna / 8 | automatyczna / 8 | automatyczna / 7 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 258 / 4000 | 258 / 4000 | 258 / 3600 |
Moment obrotowy (Nm) | 580 | 450 | 620 |
przy obr./min | 1750-2500 | 1300-4500 | 1600-2400 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 5,9 | 7,2 | 6,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,9 | 5,6 | 5,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 155 | 148 | 146 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?