Jest na rynku od 37 lat i wciąż cieszy się popularnością. Czterodrzwiowy sedan (początkowo także dwudrzwiowy), bazujący na płycie podłogowej i podzespołach Golfa, przyciąga tych wszystkich, dla których kompaktowy klasyk z nadwoziem typu hatchback wydaje się zbyt banalny. Jetta, bliższa Passatowi wymiarami, kształtem nadwozia i detalami, ma bardziej ekskluzywny styl niż Golf. Przede wszystkim widać to w gabarytach nadwozia. Jetta piątej generacji jest aż 35 cm dłuższa od Golfa V, na którym bazuje od strony konstrukcyjnej. Tylne lampy są bardzo podobne do tych z Passata B6.
Wnętrze Jetty V jest wygodne, a pod względem wykończenia prezentuje wysoki poziom. W stylizacji deski rozdzielczej, podobnie jak w Golfie, nie znajdziemy żadnej ekstrawagancji. Króluje klasyka. Komfort jazdy nie jest rewelacyjny ze względu na sztywne zestrojenie podwozia. Przyjemność jazdy psują też głośne turbodiesle zasilane pompowtryskiwaczami. W przedziale pasażerskim wolnej przestrzeni jest tyle samo co w Golfie (oba auta mają ten sam rozstaw osi), za to bagażnik Jetty trzeba ocenić jako przepastny (527 l). Oczywiście duże gabarytowo przedmioty trudno tam zapakować, bo jak to w sedanie otwór załadowczy ma mocno ograniczone wymiary. Pod względem prowadzenia Jetta V zasługuje na wysoką ocenę, sztywne nastawy zawieszeń i podwoziowa elektronika dobrze trzymają auto w ryzach. Koszty utrzymania tego modelu nie należą do niskich. To efekt sporej liczby zdarzających się awarii i konieczności regularnej obsługi w fachowym warsztacie. Jednak wcale nie musi być to ASO, wiele placówek specjalizuje się w naprawach VW, w tym Jetty, i świetnie sobie z tym radzi. Nie brakuje też zamienników oryginalnych części, pozwalających obniżyć koszty eksploatacji. Użytkowanie Jetty V powinna wytrzymać każda, przeciętna kieszeń.
Silniki
Jetta piątej generacji zadebiutowała w 2005 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM) oraz 2.0 TFSI (200 KM), oraz turbodieslami 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM). W kolejnym roku do gamy jednostek napędowych dołączył benzynowiec 1.4 TSI w dwóch wariantach mocy (140 i 170 KM), a także 170-konny turbodiesel 2.0 TDI.
W 2007 Jetta otrzymała dwa kolejne silniki - benzynowego 1.4 TSI (122 KM) oraz turbodiesla 1.9 TDI BlueMotion (105 KM). W 2008 zadebiutował benzynowy 1.4 TSI (160 KM) oraz turbodiesle 2.0 TDI CR w wariantach mocy 140 i 170 KM, a w 2009 r. turbodiesel 1.6 TDI (105 KM).
Najbardzej godne polecenia są silniki o dobrze już sprawdzone podczas wielu lat produkcji – benzynowy 1.6 o mocy 102 KM (dobrze tolerujący zasilanie LPG) oraz turbodiesel 1.9 TDI. Ten ostatni jest co prawda głośny i obniża komfort jazdy, ale przy regularnej, prawidłowej obsłudze przynajmniej nie spustoszy nam portfela. Dobrym wyborem będzie też turbodiesel 2.0 TDI CR (zasilanie typu common-rail) o mocy 140 KM. W wersji 170-konnej jest on droższy w obsłudze i mniej ekonomiczny. Te dwie wersje silnikowe pojawiły się jednak dość późno i mają mniej przystępne ceny. Lepiej omijać silnik 1.4 TSI a silnikiem 2.0 TDI (140 KM) do 2008 r. w ogóle się nie interesować.
Eksploatacja
Silniki Jetty V dysponujące bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI, TSI, TFSI) są wrażliwe na jakość paliwa, a ich typową przypadłością jest osadzanie się nagaru na zaworach ssących. Zbyt gruba warstwa osadu powoduje spadek dynamiki silnika i wzrost zużycia paliwa. Dla przywrócenia pełnej sprawności konieczny jest demontaż głowicy i usunięcie nagaru. Szczególnie podatny na awarie jest 1.4 TSI, w którym zdarzają się nawet poważne usterki układu korbowo-tłokowego. Z kolei turbodiesle TDI wymagają stosowania drogiego oleju muszą mieć stały nadzór nad paskiem rozrządu. Mechanicy doradzają jego wymianę już po 60 000 km, a nie po 90 000 km, tak jak mówi instrukcja obsługi. Wszystko po to, by nie dopuścić do zerwania paska i uchronić silnik przed poważnymi zniszczeniami. Warunkiem utrzymania silników w dobrej kondycji są regularne wizyty w serwisie i stosowanie materiałów eksploatacyjnych wysokiej jakości. Często spotykane niedomagania benzynowców to awarie pompy cieczy chłodzącej i pompy paliwa. W turbodieslach zacierają się kierownice turbosprężarek o zmiennej geometrii, psują się przepływomierze powietrza i dochodzi do wycieków oleju z turbosprężarek, mogących doprowadzić do zniszczenia całej jednostki napędowej. Jeszcze raz kłania się doświadczony warsztat i stały dozór fachowca. Oddzielny temat to 140-konny turbodiesel 2.0 TDI z szesnastozaworową głowicą.
[page_break]
To silnik słynący już ze swych wad - pęknięć głowicy, powodujących przecieki oleju do cieczy chłodzącej (biała emulsja po odkręceniu korka wlewu oleju) oraz uszkodzeń napędu pompy oleju (możliwość zatarcia silnika). Przekładnię pompy zmieniono na bardziej trwały w 2007 r. Dodatkowo trzeba się liczyć z awariami dwumasowego koła zamachowego, a po dłuższych przebiegach także z uszkodzeniami pompowtryskiwaczy.
Zautomatyzowane, dwusprzęgłowe skrzynie biegów DSG zbierają dobre recenzje za sprawność działania, ale ich słabym punktem są elektroniczne układy sterujące. Zawieszenia Jetty V nie są zbyt trwałe. Szczególnie szybko zużywają się łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy. Na szczęście sworznie nie są zespolone na stałe z wahaczami, więc ich wymiana jest prosta i tania. Częstej kontroli wymagają mocowania wahaczy w nadwoziu. Trwałością nie grzeszą też tarcze hamulcowe, a geometria wielowahaczowego zawieszenia tylnego łatwo się przestawia. Z tego względu trzeba często kontrolować geometrię podwozia.
Najczęściej występujące awarie podzespołów elektrycznych to przepalanie żarówek a także niedomagania centralnego zamka i sterowników szyb w drzwiach. Psują się także elementy osprzętu silnika - cewki zapłonowe, rozruszniki i alternatory. Najbardziej dokuczliwa finansowo będzie jednak konieczność wymiany elektrohydraulicznego modułu wspomagania układu kierowniczego, który zawodzi niestety dość często. Korozja w przypadku Jetty V nie stanowi jeszcze większego problemu, ale w wielu egzemplarzach zaczyna się już pojawiać, głównie na pokrywie bagażnika.
Ważniejsze daty
1979 – Jetta I
1984 – Jetta II
1992 – Jetta III/Vento
1998 – Jetta IV/Bora
2005 – Jetta V, nadwozie sedan 4d
2010 – Jetta VI
Zalety
- Bardzo dobre własności jezdne
- Bogata gama silników
- Wysoka jakość wykończenia
- Przepastny bagażnik
Wady
- wysoka cena
- duża awaryjność niektórych silników
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- nowe | | | | | | |
1.4 TSI | 1390 | 122/5000 | 200/1500 | 199 | 9,8 | 6,4 |
1.4 TSI | 1390 | 140/5600 | 220/1500 | 207 | 9,3 | 7,1 |
1.4 TSI | 1390 | 160/5800 | 240/1500 | 220 | 8,5 | 6,6 |
1.4 TSI | 1390 | 170/6000 | 240/1500 | 222 | 8,3 | 7,3 |
1.6 | 1595 | 102/5600 | 148/3800 | 186 | 12,2 | 7,4 |
1.6 FSI | 1598 | 115/6000 | 155/4000 | 192 | 10,8 | 7,6 |
2.0 FSI | 1984 | 150/6000 | 200/3500 | 210 | 9,8 | 8,2 |
2.0 TFSI | 1984 | 200/5100 | 280/1800 | 235 | 7,5 | 7,7 |
Silniki Wysoko- prężne | | | | | | |
1.6 TDI CR | 1598 | 105/4400 | 250/1500 | 187 | 12,0 | 4,9 |
1.9 TDI | 1896 | 105/4000 | 250/1900 | 189 | 11,9 | 5,2 |
2.0 TDI 8V | 1968 | 140/4000 | 320/1750 | 207 | 9,7 | 5,5 |
2.0 TDI 16V | 1968 | 140/4000 | 320/1750 | 207 | 9,7 | 5,5 |
2.0 TDI CR | 1968 | 140/4200 | 320/1750 | 207 | 9,7 | 5,1 |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750 | 222 | 8,6 | 5,9 |
2.0 TDI CR | 1968 | 170/4200 | 350/1750 | 222 | 8,5 | 5,4 |
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
1.4 TSI (122 KM) | | | 22,0 | 24,5 | 27,0 | 30,0 |
1.4 TSI (140 KM) | | 21,5 | 23,5 | 25,5 | | |
1.4 TSI (160 KM) | | | | 26,5 | 28,5 | 32,0 |
1.4 TSI (170 KM) | | 23,0 | 25,0 | 27,5 | | |
1.6 | 16,5 | 18,5 | 20,0 | 22,5 | 25,0 | 27,5 |
1.6 FSI | 17,5 | 19,5 | 21,0 | | | |
2.0 FSI | 19,0 | 21,0 | 23,0 | 24,5 | | |
1.6 TDI | | | | | 29,0 | 31,5 |
1.9 TDI | 19,5 | 21,5 | 23,5 | 26,0 | 28,5 | |
2.0 TDI (140 KM) | 22,0 | 23,0 | 26,5 | 29,0 | | |
2.0 TDI (170 KM) | | 25,0 | 27,5 | 30,0 | | |
2.0 TDI CR (140KM) | | | | 29,0 | 31,5 | 35,0 |
2.0 TDI CR (170KM) | | | | 30,0 | 33,5 | 37,0 |
Dane: Info-Ekspert
Podsumowanie
Jeśli chcemy mieć namiastkę Passata, to musimy za nią zapłacić więcej niż za zwykłego Golfa. Elegancja i prestiż kosztują, takie są realia rynku. Oczywiście płacimy przede wszystkim za duży, wygodny samochód o bardzo dobrej prezencji, ze znakomitym podwoziem, świetnie wykończonym wnętrzem i gigantycznym bagażnikiem. Zaletą Jetty jest również bogata gama silników. By nie rozczarować się kompaktowym sedanem spod znaku Volkswagena trzeba jednak niektóre jednostki napędowe omijać szerokim łukiem.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?