80. Rajd Polski dla mistrzów świata. Zobacz wyniki

Tomasz Szmandra
Warto przypomnieć, że od tegorocznego sezonu w Rajdowych Mistrzostwach Świata obowiązuje nowy schemat punktacji. Na 30 możliwych do zdobycia punktów, 18 można wywalczyć zajmując pierwsze miejsce po sobotnim etapie rajdu, 7 przyznawanych jest najszybszej załodze finałowego etapu, a za najlepszy czas na kończącym zmagania odcinku Power Stage do zdobycia jest 5 punktów.
Warto przypomnieć, że od tegorocznego sezonu w Rajdowych Mistrzostwach Świata obowiązuje nowy schemat punktacji. Na 30 możliwych do zdobycia punktów, 18 można wywalczyć zajmując pierwsze miejsce po sobotnim etapie rajdu, 7 przyznawanych jest najszybszej załodze finałowego etapu, a za najlepszy czas na kończącym zmagania odcinku Power Stage do zdobycia jest 5 punktów. RajdPolski.pl
Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen w Toyocie GR Yaris Rally1 Hybrid wygrali jubileuszowy, 80. Rajd Polski. Przypomnijmy, że aktualni mistrzowie świata po raz pierwszy ścigali się na mazurskich trasach, po tym jak zostali w trybie pilnym wezwani do Mikołajek aby zastąpić załogę Sebastien Ogier i Vincent Landais, która miała wypadek podczas zapoznania z trasą i musiała wycofać się z rajdu.

W swoim debiucie w polskim klasyku Rovanpera i Halttunen odnieśli trzynaste zwycięstwo w rundzie mistrzostw świata i drugie w tegorocznym sezonie. Natomiast Norwegowie Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen jadący Hyundaiem i20 N Rally1 Hybrid, którzy byli liderami po pierwszych dwóch dniach rajdu, podczas ostatniego etapu przebili oponę na odcinku Mrągowo i ostatecznie dotarli do mety na szóstej pozycji. Podium w Mikołajkach uzupełnili Elfyn Evans i Scott Martin oraz Adrien Fourmaux i Alexander Coria. Czwarte miejsce zajęli liderzy punktacji mistrzostw świata Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe w Hyundaiu i20 N Rally1 Hybrid, którzy wygrali tzw. Power Stage, czyli dodatkowo punktowany odcinek na torze Mikołajki Arena. Także w klasyfikacji producentów na czele jest Hyundai Shell Mobis World Rally Team, który zgromadził na swoim koncie 311 punktów.

Warto przypomnieć, że od tegorocznego sezonu w Rajdowych Mistrzostwach Świata obowiązuje nowy schemat punktacji. Na 30 możliwych do zdobycia punktów, 18 można wywalczyć zajmując pierwsze miejsce po sobotnim etapie rajdu, 7 przyznawanych jest najszybszej załodze finałowego etapu, a za najlepszy czas na kończącym zmagania odcinku Power Stage do zdobycia jest 5 punktów.

Stąd też w ostatnim dniu do walki o punkty rzucili się Ott Tanak i Martin Jarveoja. Estończycy, po rozbiciu Hyundaia i20 N Rally1 Hybrid w zderzeniu z sarną na OS nr 2, wrócili do rywalizacji podczas niedzielnego etapu. W znakomitym stylu wygrali dwie z czterech ostatnich prób i zgarnęli komplet punktów za triumf w finałowym dniu rajdu, a także cztery oczka za drugi czas na Power Stage w Mikołajkach.

W klasyfikacji samochodów Rally2 pewne zwycięstwo na Mazurach odnieśli Sami Pajari i Enni Malkonen, natomiast najlepsza z polskich załóg: Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk, po stracie czasowej spowodowanej przebiciem opony, zajęła 10 miejsce (18 w klasyfikacji generalnej). Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, którzy do momentu uszkodzenia auta na 11 odcinku specjalnym, dzielnie walczyli o zwycięstwo w tej kategorii, ostatecznie zostali sklasyfikowani na 19 pozycji (34 w generalce).

ZOBACZ TAKŻE: Czy pijany rowerzysta straci prawo jazdy na samochód?

Z kolei w kategorii Rally3 pierwsze miejsce na dwa oesy przed metą stracili Jakub Matulka i Daniel Dymurski. Polacy wygrali 6 z 17 odcinków specjalnych, które pokonały załogi w samochodach tej klasy. Po 12 próbie mieli 21,6 s przewagi nad załogą Diego Dominguez Jr. i Rogelio Penate, jednak liderzy punktacji Rally3 zaczęli jednak odrabiać straty i ostatecznie wyprzedzili Matulkę i Dymurskiego zaledwie o 2,9 sekundy.

Na mazurskich szutrach rywalizowały łącznie 42 załogi, reprezentujące 23 kraje świata, a trasa jubileuszowej edycji rajdu liczyła 1375 km, z czego nieco ponad 300 km stanowił łączny dystans 19 odcinków specjalnych. Rajd Polski po raz siódmy w historii był rundą mistrzostw świata – najważniejszego i najbardziej prestiżowego cyklu w rajdach samochodowych.

Wyniki ORLEN 80. Rajdu Polski:

1. Rovanpera/Halttunen (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) 2:33:07,6 s
2. Evans/Martin (GBR/GBR, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +28,3 s
3. Formaux/Coria (FRA/FRA, Ford Puma Rally1 Hybrid) +42,7 s
4. Neuville/Wydaeghe (BEL/BEL, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +1:10,8 s
5. Sesks/Renars (LVA/LVA, Ford Puma Rally1) +1:47,0 s
6. Mikkelsen/Eriksen (NOR/NOR, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +2:16,6 s
7. Munster/Louka (LUX/BEL, Ford Puma Rally1 Hybrid) +2:18,0 s
8. Katsuta/Johnston (JPN/IRL, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +2:26,7 s
9. Pajari/Malkonen (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally2) +7:50,7 s
10. Solberg/Edmondson (SWE/GBR, Skoda Fabia RS Rally2) +8:12,7 s

18.Marczyk/Gospodarczyk(POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +10:16,6 s
24. Matulka/Dymurski (POL/POL, Ford Fiesta Rally3) +20:24,1 s
27. Sołowow/Baran (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +21:46,1 s
28. Kołtun/Pleskot (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +25:42,1 s
29. Kowalczyk/Hryniuk (POL/POL, Renault Clio Rally3) +26:03,1 s
33. Roefler/Bała (POL/POL, Ford Fiesta Rally3) +35:24,3 s
34. Kajetanowicz/Szczepaniak (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +1:10:31,4 s
35. Musiał/Dudziński (POL/POL, Skoda Fabia Evo Rally2) +1:28:20,5 s

od 7 lat
Wideo

Rusza Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty