Dla części kierowców widok opuszczanych rogatek to sygnał, aby mocniej przycisnąć pedał gazu i zdążyć przejechać przez przejazd, zanim opadną. Jest to zachowanie skrajnie niebezpieczne, którym kierowcy często ryzykują zdrowie i życie wielu osób. Pamiętajmy, że pociąg nie ma możliwości natychmiastowego zatrzymania, a jego droga hamowania może być wydłużona nawet do dwóch kilometrów.
Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z przejazdem kolejowym strzeżonym, czy nie, przepisy nakładają na kierowców obowiązek upewnienia się przed wjechaniem na tory, że nie zbliża się pojazd szynowy. Wymagają także zachowania odpowiednich środków ostrożności w przypadku zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej na przykład pogorszeniem warunków atmosferycznych. Koniecznie dostosujmy prędkość, tak aby móc zatrzymać się w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pociąg. Dzięki temu nawet w sytuacji, gdy z powodu błędu dróżnika lub uszkodzenia zapór przejazd nie zostanie zamknięty, będziemy bezpieczni. Pamiętajmy, że na przejeździe kolejowo-drogowym pociąg ma pierwszeństwo.
Na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim zabronione jest także wyprzedzanie. Zanim wjedziemy na przejazd upewnijmy się również, że po drugiej stronie będziemy mieli możliwość kontynuowania jazdy.
W przypadku gdy znajdziemy się w samochodzie pomiędzy zamkniętymi rogatkami, jak najszybciej opuśćmy rejon zagrożenia, nawet wyłamując szlaban. Konstrukcja tego urządzenia pozwala wyłamać go poprzez staranowanie samochodem. Pozostawanie w aucie na torach, po których za chwilę ma przejechać pociąg, jest śmiertelnie niebezpieczne, bowiem w zderzeniu z pojazdem szynowym samochód może zostać po prostu zgnieciony.
ZOBACZ TAKŻE: Renault Captur po liftingu. Pierwsza jazda, zmiany, wrażenia, spalanie, wyposażenie i ceny
Mandaty na przejazdach kolejowych
- 2000 zł i 10 punktów karnych - objechanie opuszczonego szlabanu lub wjechanie na przejazd w czasie jego opuszczania i podnoszenia;
- 2000 zł i 10 punktów karnych - wjechanie na przejazd w sytuacji, gdy nie ma możliwości zjechania z niego
- 1000 zł i 8 punktów karnych - wyprzedzanie na przejeździe kolejowym lub tuż przed nim;
- 250 zł - wjechanie na przeciwległy pas ruchu w celu ominięcia pojazdu oczekującego na podniesienie szlabanu;
- 300 zł - niezatrzymanie pojazdu w związku z umieszczonym znakiem B-20 “STOP”.
Kiedy kierowca zapłaci podwójny mandat?
Jeżeli w ciągu 2 lat od ostatniego wykroczenia w danej grupie dopuścisz się kolejnego złamania przepisów, mandat wyniesie wówczas:
- 4000 złotych – pokonanie przejazdu kolejowego przy czerwonym świetle emitowanym przez sygnalizator;
- 4000 złotych – wjazd na przejazd kolejowy, kiedy nie ma za nim wystarczająco dużo miejsca do jego opuszczenia;
- 2000 złotych – wyprzedzanie na przejeździe kolejowym lub przed nim;
- 2000 złotych – wyprzedzanie przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe lub przed nimi.
![od 7 lat](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.224.1/images/video_restrictions/7.webp)
Rusza Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?