Mandat na przejeździe kolejowym. Za co może zostać ukarany kierowca?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Dla części kierowców widok opuszczanych rogatek to sygnał, aby mocniej przycisnąć pedał gazu i zdążyć przejechać przez przejazd, zanim opadną.
Dla części kierowców widok opuszczanych rogatek to sygnał, aby mocniej przycisnąć pedał gazu i zdążyć przejechać przez przejazd, zanim opadną. Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press
Jak uniknąć niebezpiecznych sytuacji na przejazdach kolejowych? Przede wszystkim należy zachować ostrożność i stosować się do znaków oraz sygnalizacji. Za co możemy dostać mandat?

Dla części kierowców widok opuszczanych rogatek to sygnał, aby mocniej przycisnąć pedał gazu i zdążyć przejechać przez przejazd, zanim opadną. Jest to zachowanie skrajnie niebezpieczne, którym kierowcy często ryzykują zdrowie i życie wielu osób. Pamiętajmy, że pociąg nie ma możliwości natychmiastowego zatrzymania, a jego droga hamowania może być wydłużona nawet do dwóch kilometrów.

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z przejazdem kolejowym strzeżonym, czy nie, przepisy nakładają na kierowców obowiązek upewnienia się przed wjechaniem na tory, że nie zbliża się pojazd szynowy. Wymagają także zachowania odpowiednich środków ostrożności w przypadku zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej na przykład pogorszeniem warunków atmosferycznych. Koniecznie dostosujmy prędkość, tak aby móc zatrzymać się w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pociąg. Dzięki temu nawet w sytuacji, gdy z powodu błędu dróżnika lub uszkodzenia zapór przejazd nie zostanie zamknięty, będziemy bezpieczni. Pamiętajmy, że na przejeździe kolejowo-drogowym pociąg ma pierwszeństwo.

Na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim zabronione jest także wyprzedzanie. Zanim wjedziemy na przejazd upewnijmy się również, że po drugiej stronie będziemy mieli możliwość kontynuowania jazdy.

W przypadku gdy znajdziemy się w samochodzie pomiędzy zamkniętymi rogatkami, jak najszybciej opuśćmy rejon zagrożenia, nawet wyłamując szlaban. Konstrukcja tego urządzenia pozwala wyłamać go poprzez staranowanie samochodem. Pozostawanie w aucie na torach, po których za chwilę ma przejechać pociąg, jest śmiertelnie niebezpieczne, bowiem w zderzeniu z pojazdem szynowym samochód może zostać po prostu zgnieciony.

ZOBACZ TAKŻE: Renault Captur po liftingu. Pierwsza jazda, zmiany, wrażenia, spalanie, wyposażenie i ceny

Mandaty na przejazdach kolejowych

  • 2000 zł i 10 punktów karnych - objechanie opuszczonego szlabanu lub wjechanie na przejazd w czasie jego opuszczania i podnoszenia;
  • 2000 zł i 10 punktów karnych - wjechanie na przejazd w sytuacji, gdy nie ma możliwości zjechania z niego
  • 1000 zł i 8 punktów karnych - wyprzedzanie na przejeździe kolejowym lub tuż przed nim;
  • 250 zł - wjechanie na przeciwległy pas ruchu w celu ominięcia pojazdu oczekującego na podniesienie szlabanu;
  • 300 zł - niezatrzymanie pojazdu w związku z umieszczonym znakiem B-20 “STOP”.

Kiedy kierowca zapłaci podwójny mandat?

Jeżeli w ciągu 2 lat od ostatniego wykroczenia w danej grupie dopuścisz się kolejnego złamania przepisów, mandat wyniesie wówczas:

  • 4000 złotych – pokonanie przejazdu kolejowego przy czerwonym świetle emitowanym przez sygnalizator;
  • 4000 złotych – wjazd na przejazd kolejowy, kiedy nie ma za nim wystarczająco dużo miejsca do jego opuszczenia;
  • 2000 złotych – wyprzedzanie na przejeździe kolejowym lub przed nim;
  • 2000 złotych – wyprzedzanie przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe lub przed nimi.
od 7 lat
Wideo

Rusza Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty