Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Nowe zasady wjazdu do stolicy od 1 lipca 2024

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy.
Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Sylwia Dąbrowa
Strefa Czystego Transportu w Warszawie obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Na tym obszarze ograniczony zostanie wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin. Kto będzie mógł wjechać do strefy bez konsekwencji?

Spis treści

Czym jest Strefa Czystego Transportu?

Strefa czystego transportu (SCT) to wydzielony, odpowiednio oznakowany obszar, obejmujący drogi, po których mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. To stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie ich mieszkańców i mieszkanek. W Warszawie SCT zacznie obowiązywać od 1 lipca2024 roku.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jakie ulice będzie obejmować?

Według przyjętego projektu SCT obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać:

  • aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
  • liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7;
  • ulicą Wiatraczną;
  • aleją Stanów Zjednoczonych;
  • mostem Łazienkowskim;
  • aleją Armii Ludowej;
  • ulicą Wawelską;
  • ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
  • ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
  • Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.

Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu.Na granicach strefy umieszczone zostaną specjalne znaki drogowe.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Które samochody do niej mogą wjechać, a które nie?

Aby wjechać do warszawskiej SCT na pierwszym etapie od 1 lipca 2024 roku, kierowca będzie musiał prowadzić samochód benzynowy spełniający co najmniej normę Euro 2 (z rocznika 1997 lub nowszy) lub samochód z silnikiem Diesla spełniający co najmniej normę Euro 4 (z rocznika 2005 lub nowszy).

Jeśli pozyskane na temat samochodu dane z centralnej ewidencji pojazdów będą niewystarczające, kierowca będzie musiał umieścić wydaną przez miasto nalepkę na szybie, informującą o roczniku produkcji i paliwie, jakim zasilany jest silnik.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jaki mandat za nieuprawniony wjazd?

Prawo wjazdu do strefy czystego transportu będzie egzekwowane przez policję i straż miejską podczas wyrywkowych kontroli. Ich forma nie będzie różnić się od kontroli innych znanych kierowcom przepisów drogowych. Sprawdzać się będzie, czy samochód spełnia wymagania strefy – rocznik produkcji lub odpowiednie normy emisyjne (Euro). Do kontroli będzie wykorzystywany także system wideodetekcji.

Brak zastosowania się do wymogów SCT będzie traktowany jak wykroczenie drogowe, za które można otrzymać mandat w wysokości 500 zł. Zasady SCT są jednakowe dla osób regularnie przyjeżdżających do Warszawy, jak i innych osób, w tym turystów

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Kto będzie zwolniony z nowych przepisów?

Do SCT mogą wjechać odpowiednio oznakowane pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne. Zgodnie z konsultowaną uchwałą Rady Miasta wyjątkami objęte zostaną również pojazdy specjalne i historyczne, a także motocykle.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat, o ile przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów.

Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.

ZOBACZ TAKŻE: Czy pijany rowerzysta straci prawo jazdy na samochód?

Kierowcy, których dotyczyć będą specjalne wyjątki od wymogów SCT, posiadających pojazdy starsze niż wymagane na danym etapie SCT, posiadających pojazdy starsze niż wymagane na danym etapie SCT, zobowiązani będą uzyskać nalepkę na przednią szybę auta.

Strefa czystego transportu w Warszawie. Kto musi mieć nalepkę na szybę?

Pojazdy, które spełniają wymogi w zakresie normy Euro lub roku produkcji, nie muszą posiadać naklejek. Nalepki są obowiązkowe dla starszych pojazdów należących do osób z niepełnosprawnością lub seniorów (po 70. roku życia).

Wniosek o pozwolenie na nieograniczoną liczbę wjazdów do SCT mogą złożyć też właściciele pojazdów historycznych i specjalnych (np. ambulansów lub pomocy drogowej). Wyjątek przewidziano także dla mieszkańców rozliczających podatki w Warszawie – do 2028 r. będą mogli poruszać się po SCT samochodami niespełniającymi wymogów.

Naklejki wdaje Zespół ds. Kart i Abonamentów w Wydziale Parkowania Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. Wnioski można składać online lub osobiście. Koszt naklejki to 5 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty