Używane Volvo XC40 (2017 - obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Kamil Rogala
Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka komfortowego i dobrze wyglądającego miejskiego crossovera z rozsądnym napędem, szwedzka propozycja może być bardzo ciekawa.
Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka komfortowego i dobrze wyglądającego miejskiego crossovera z rozsądnym napędem, szwedzka propozycja może być bardzo ciekawa. Volvo
Miejski crossover z segmentu premium? Rynek jest nimi nasycony i praktycznie każdy producent ma w swojej ofercie przynajmniej jeden model. Co ciekawe, portfolio Volvo przewiduje aż dwa niewielkie crossovery – C40 oraz XC40. Na horyzoncie jest również elektryczny EX30, ale tym razem skupimy się na najstarszym modelu – XC40. Czym charakteryzuje się to auto?

Spis treści

Używane Volvo XC40. Nadwozie/wnętrze

Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka
Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka komfortowego i dobrze wyglądającego miejskiego crossovera z rozsądnym napędem, szwedzka propozycja może być bardzo ciekawa. Volvo

Volvo od zawsze kojarzyło się z bezpieczeństwem, komfortem i luksusem, choć w zupełnie innym wydaniu niż niemieccy producenci. W przypadku aut klasy wyższej z Niemiec, samochód musi przede wszystkim wyróżniać się i manifestować status właściciela. Szwedzi postąpili trochę inaczej. Kierowca i pasażerowie cieszą się komfortem jazdy, doskonałymi materiałami i elegancką stylistyką, ale w bardziej subtelny sposób. Młodsi kierowcy, którzy jeszcze nie potrzebują większego rodzinnego modelu XC60, mieli niewiele alternatyw i często wybierali konkurencyjne propozycje. Jednak od 2017 roku w portfolio Volvo pojawiło się coś bardziej modnego, mniejszego od XC60, skierowanego do zupełnie innego typu klienta. Volvo nie zdecydowało się na proste zmniejszenie swojego najpopularniejszego SUV-a, lecz zainspirowane kilkoma charakterystycznymi i cenionymi elementami, stworzyło samochód o odmiennym charakterze - nadal stylowy, ale w pewnym sensie bardziej "młodzieżowy".

XC40 prezentuje własny unikatowy styl i skupia się przede wszystkim na młodszych odbiorcach. Bez wątpienia nie jest tak poważny jak XC60, nie wspominając już o XC90. Spoglądając na przednią część nadwozia nieco przypomina oba modele, ale jego linia boczna i projekt tylnej części są zupełnie odmienne i nieco przypominają starsze Volvo C30. Ponadto, XC40 oferuje wiele opcji wyposażenia i konfiguracji, co pozwala każdemu dostosować pojazd do swoich potrzeb. Czy to grafitowy lakier i czarne akcenty z czarnym wnętrzem, czy nietypowy kolor jak niebieski Fjord, 20- lub nawet 21-calowe obręcze i jasna skóra we wnętrzu? Wybór jest ogromny.

Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka
Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka komfortowego i dobrze wyglądającego miejskiego crossovera z rozsądnym napędem, szwedzka propozycja może być bardzo ciekawa. Volvo

Jeśli chodzi o wnętrze, to w XC40 można zauważyć więcej podobieństw do "starszych braci", choć wciąż utrzymane jest połączenie skandynawskiej prostoty i stylu z nowoczesnymi rozwiązaniami oraz odrobiną młodzieżowego designu. Na środku znajduje się duży, pionowo ustawiony ekran, który zastępuje większość tradycyjnych przycisków. Poniżej ekranu umieszczono niewielki panel do sterowania podstawowymi funkcjami, natomiast w tunelu środkowym znajduje się schowek z ładowarką indukcyjną, uchwyty na kubki itp. Przed kierowcą znajduje się duży i czytelny ekran z wirtualnymi zegarami oraz minimalistyczna kierownica z niewielką liczbą przycisków.

Obsługa systemu może wymagać krótkiego okresu przyzwyczajenia, podobnie jak sterowanie ekranem głównym i komputerem pokładowym. Volvo mogłoby jeszcze popracować nad ergonomią, ale jak wspomniałem, to kwestia przyzwyczajenia. Jeśli chodzi o przestrzeń, to jej nie brakuje, ponieważ bagażnik XC40 ma pojemność 452 litry w standardowym układzie, a po złożeniu oparć kanapy można uzyskać nawet 1328 litrów. Przód oferuje dużo miejsca, jest również wystarczająco przestronnie, zarówno pod względem wysokości, jak i szerokości. Z tyłu jest trochę ciaśniej, co jest akceptowalne w tym segmencie. Jakość materiałów jest bez zarzutu, ale w przypadku Volvo to raczej cecha standardowa.

Używane Volvo XC40. Silniki/układ napędowy

Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka
Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka komfortowego i dobrze wyglądającego miejskiego crossovera z rozsądnym napędem, szwedzka propozycja może być bardzo ciekawa. Volvo

Jak można oczekiwać w segmencie premium, oferta silnikowa jest wyjątkowo bogata i obejmuje kilka wariantów benzynowych (w tym z systemem miękkiej hybrydy), jednostkę wysokoprężną, hybrydę plug-in oraz nawet model elektryczny dostępny w dwóch wersjach. Bazową opcją jest silnik benzynowy 1.5 T3 o mocy wynoszącej 156 lub 163 KM w zależności od roku produkcji. Po face-liftingu w 2022 roku pojawiła się odmiana 1.5 T2 o mocy 129 KM, jednak jest to propozycja skierowana do tych, którzy preferują podstawową wersję i nie przykładają dużej uwagi do osiągów.

O wiele bardziej dynamicznie zachowują się jednostki 2.0 dostępne w wariantach T4, T5, B4 i B5. Skomplikowane oznaczenia mogą wprowadzać w błąd, ale ogólnie litera "T" oznacza konwencjonalne silniki benzynowe, natomiast "B" wskazuje na modele z systemem miękkiej hybrydy. Warto zwrócić uwagę na ten aspekt, ponieważ technologia MHEV znacznie poprawia pracę silnika podczas rozruchu, działania systemu Start/Stop i ruszania pojazdu, co wpływa na komfort jazdy. Moce silników również bywają zmiennymi w zależności od roku produkcji, co może wprowadzać nieco zamieszania w ofercie.

W przypadku jednostek wysokoprężnych, były dostępne przez stosunkowo krótki okres, tj. od 2017 do 2020 roku, w wariantach 2.0 B3 i B4. Wersja mocniejsza oferowała 190 KM i 400 Nm momentu obrotowego, prezentując się doskonale w trasie, dzięki solidnej dynamice i elastyczności. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało w tym przypadku 7,9 sekundy, prędkość maksymalna wynosiła 210 km/h, a według danych producenta, średnie spalanie nie przekraczało 5 l/100 km.

Dostępna jest także odmiana hybrydowa typu plug-in, w wersjach 1.5 T4 PHEV i T5 PHEV. To rozwiązanie opiera się na mniejszej jednostce spalinowej i w najmocniejszej wersji oferuje 262 KM oraz 425 Nm momentu obrotowego. Dla tych, którzy chcą cieszyć się jazdą bez emisji, a XC40 będzie ich drugim samochodem, dostępne są także wersje elektryczne. Słabsza jednostka rozwija moc 231 KM (lub 238 KM po roku 2022), jest także wersja z większą baterią o mocy 252 KM. Najmocniejsza wersja, dysponująca 408 KM i akumulatorem o pojemności 78 kWh, napędza obie osie i robi wrażenie osiągami, osiągając prędkość 100 km/h w mniej niż 5 sekund. Według danych producenta zasięg wynosi około 400 kilometrów.

Używane Volvo XC40. Typowe usterki/Sytuacja rynkowa

Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka
Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka komfortowego i dobrze wyglądającego miejskiego crossovera z rozsądnym napędem, szwedzka propozycja może być bardzo ciekawa. Volvo

XC40 to typowy miejski SUV, dlatego podczas oględzin warto zwrócić uwagę na potencjalne uszkodzenia nadwozia. Widoczność w tylnej części pojazdu jest średnia, co może sprawić, że zderzenie z np. słupkiem, mimo obecności czujników i/lub kamer, jest dość prawdopodobnym zdarzeniem. Ponadto, ze względu na stosowanie bardzo dużych felg w wyższych wersjach (nawet o średnicy 21 cali), istotne jest dokładne sprawdzenie ich pod kątem uszkodzeń, podobnie jak opon oraz elementów zawieszenia. Tak duże koła i niskoprofilowe opony wpływają nie tylko na komfort jazdy, ale także na zużycie elementów zawieszenia.

Warto również zaznaczyć, że system AEB (automatycznego hamowania w sytuacjach awaryjnych), który ma na celu aktywowanie hamulców w przypadku wykrycia nieuchronnej kolizji przez czujniki z przodu pojazdu, może nie działać tak, jak zakładano. Aktualizacja oprogramowania jest wystarczająca do rozwiązania tego problemu, który dotyczy modeli V60, S90, V90, XC40, XC60 i XC90 wyprodukowanych po 21 stycznia 2019 roku. Każdy dealer Volvo jest w stanie przeprowadzić tę aktualizację, a właściciele zostali powinni otrzymać informacje na ten temat. Warto skonsultować się również z lokalnym dealerem w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji. Jak prezentują się ceny na rynku wtórnym?

Ofert jest naprawdę mnóstwo (blisko 400 na popularnym portalu z ogłoszeniami) i ceny są mocno zróżnicowane. Przykładowo model z silnikiem 1.5 T3 o mocy 163 KM w wersji R-Design i z przebiegiem 34 000 kilometrów (2021 rok) to koszt 162 000 złotych. Za egzemplarz z 2018 roku z silnikiem 2.0 T4 o mocy 190 KM i przebiegiem 200 000 kilometrów trzeba zapłacić około 100 000 złotych.

Używane Volvo XC40. Podsumowanie

Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka
Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka komfortowego i dobrze wyglądającego miejskiego crossovera z rozsądnym napędem, szwedzka propozycja może być bardzo ciekawa. Volvo

Doposażone Volvo XC40 z mocnym silnikiem może być drogie i wtedy opłacalność zakupu – w porównaniu do XC60 – może być wątpliwa, ale jeśli ktoś szuka komfortowego i dobrze wyglądającego miejskiego crossovera z rozsądnym napędem, szwedzka propozycja może być bardzo ciekawa.

Używane Volvo XC40 zalety:

  • elegancka, modna, choć mocno stonowana stylistyka;
  • świetnie wykonane i bardzo dobrze wyposażone wnętrza;
  • dość ergonomiczne wnętrze i prostota obsługi (brak zbędnych gadżetów);
  • spora oferta na rynku wtórnym;
  • szeroki wachlarz mocy jednostek napędowych.

Używane Volvo XC40 wady:

  • wersje hybrydowe tylko z 3-cylindrowymi silnikami;
  • wysokie ceny topowych egzemplarzy (wyższe niż w XC60);
  • trochę mało miejsca na kanapie (mimo tego segmentu).

Używane Volvo XC40. Opinie

Barbara z Wrocławia
Volvo XC40 to naprawdę fantastyczny samochód! Jazda nim to czysta przyjemność. Nie tylko jest stylowy i elegancki, ale także wygodny wewnątrz. To idealny pojazd do miasta, ale radzi sobie też świetnie na dłuższych trasach. Bezpieczeństwo jest tu na najwyższym poziomie, a wybór różnych wersji silnikowych pozwala dostosować go do swoich potrzeb. Polecam!

Tomasz z Warszawy
Miałem okazję jeździć Volvo XC40 i niestety nie byłem zachwycony. Mimo że wygląda świetnie i wnętrze jest eleganckie, to osobiście uważam, że nie jest zbyt wygodne. Fotel kierowcy wydaje się nieco ciasny, a widoczność do tyłu jest ograniczona. To samo tyczy się miejsca na tylnej kanapie, co jest minusem. Poza tym, obsługa systemu i komputera pokładowego była dla mnie problematyczna.

Andrzej z Krakowa
Volvo XC40 to moje marzenie spełnione. To niesamowite auto! Wygodne, pełne nowoczesnych rozwiązań, a jednocześnie stylowe i eleganckie. Dla mnie to idealny kompan na co dzień i w podróżach. Dzięki różnym opcjom silnikowym, znalazłem dokładnie to, czego szukałem. Bezpieczeństwo to priorytet, co daje mi pewność podczas jazdy. Polecam każdemu, kto ceni komfort, styl i bezpieczeństwo na drodze!

Wybrane jednostki napędowe w Volvo XC40:

Silnik

Pojemność silnika/baterii

Moc

Moment obrotowy

Prędkość maks.

Przyspieszenie 0-100 km/h

Średnie zużycie paliwa

1.5 T3

1477 ccm

156 KM

265 Nm

200 km/h

9,4 s

6,2 l/100 km

2.0 T4

1969 ccm

190 KM

300 Nm

210 km/h

8,0 s

6,9 l/100 km

2.0 T5

1969 ccm

247 KM

350 Nm

230 km/h

6,4 s

7,6 l/100 km

1.5 T4 PHEV

1477 ccm

211 KM

405 Nm

180 km/h

8,5 s

2,4 l/100 km

2.0 D3

1969 ccm

150 KM

320 Nm

210 km/h

9,9 s

5,0 l/100 km

2.0 D4

1969 ccm

190 KM

400 Nm

210 km/h

7,9 s

5,2 l/100 km

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty