Toyota Yaris i VW Polo reprezentują zupełnie różne koncepcje konstrukcji małego samochodu. Pojazd japoński jest krótszy od niemieckiego, ma też bardzo nowoczesne, benzynowe jednostki napędowe. Polo to klasyka gatunku, a wysiłek konstruktorów skupił się na dopracowywaniu szczegółów.
Cechy szczególne
Chociaż Yaris jest znacznie krótszy od Polo i ma mniejszy rozstaw osi, przestronność kabiny pasażerskiej obydwu pojazdów jest porównywalna. Pasażerowie auta japońskiego siedzą dość wysoko, mają też sporo miejsca nad głową.
Cechą charakterystyczną Yarisa jest przesuwana o 15 cm tylna kanapa. Gdy jest ona odsunięta maksymalnie do tyłu, ilość miejsca dla pasażerów jest wystarczająca, ale bagażnik ma symboliczną pojemność - 205 l. Maksymalne przesunięcie kanapy w przód zwiększa przestrzeń na bagaż do 305 l, ale miejsca do siedzenia wystarczy wtedy tylko dla dzieci i to małych.
W Polo nie ma takich udogodnień, jednak bez przesuwania czegokolwiek 4 dorosłe osoby podróżują dość wygodnie, a bagażnik ma pojemność 270 l. Tradycyjnie zaprojektowana tablica przyrządów auta niemieckiego niczym szczególnym się nie wyróżnia, w przeciwieństwie do konkurenta, u którego elektroniczny wyświetlacz umieszczony jest centralnie. Do odczytywania wyświetlanych informacji trzeba się przyzwyczaić. Dzięki oryginalnej konstrukcji wyświetlacza liczbę określającą prędkość jazdy można przeczytać bez okularów.
Yaris zwraca też uwagę dużą ilością sprytnie umieszczonych schowków.
Silnik
Do naszego porównania wybraliśmy Yarisa napędzanego benzynowym, 4-cylindrowym, 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1,3 l i mocy 98 KM. Rzadkością w tej klasie aut jest jednostka napędowa Toyoty wyposażona w układ zmiennych faz rozrządu. Polo napędzane jest 4-cylindrowym, 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM, pozbawionym technicznych innowacji.
Do prędkości 100 km/h szybszy jest Yaris, lecz czas rozpędzania od 60 do 100 km/h na IV biegu jest porównywalny dla obu aut. Wynika to m.in. z przełożeń w skrzyni biegów oraz zbliżonych wartości maksymalnego momentu obrotowego obu silników.
Godziwą dynamikę Yarisa uzyskać można, utrzymując wysokie obroty silnika, gdyż maksymalny moment obrotowy osiągany jest dopiero przy 4400 obr/min. Jednostka napędowa Polo jest bardziej elastyczna, za to silnik Yarisa zużywa mniej paliwa.
Wrażenia z jazdy
Dzięki mniejszym wymiarom zewnętrznym i większej zwrotności Yaris lepiej sprawdza się w mieście. Na dłuższe trasy wygodniejszy jest Polo, gdyż ma nieco wyższy komfort jazdy, wynikający z większego rozstawu osi, i wygodniejsze siedzenia. Kolumna kierownicy w aucie niemieckim daje się regulować w dwóch płaszczyznach. Konstrukcja zawieszenia w obu pojazdach jest zbliżona i typowa dla małych pojazdów.
Z poprzecznymi nierównościami drogi większy Polo radzi sobie lepiej od Yarisa, jednak na zakrętach nadwozie auta niemieckiego przechyla się bardziej. Właściwości jezdne obu pojazdów są zbliżone, z tą różnicą, że Yaris jest bardziej wrażliwy na zmianę obciążenia podczas pokonywania zakrętu. Co ciekawe, poziom hałasu w obu pojazdach przy prędkości 100 km/h jest identyczny i w tym przypadku słowa uznania należą się konstruktorom Yarisa. Ma on też nieco bardziej wydajny układ hamulcowy.
Podsumowanie
Trudno jednoznacznie stwierdzić, która z koncepcji - japońska czy niemiecka - jest lepsza. Do jazd miejskich predystynowany wydaje się Yaris, na dłuższych trasach bardziej komfortowy jest Polo. Bogatsze wyposażenie seryjne z zakresu bezpieczeństwa oferuje auto niemieckie, za to Yaris ma radioodtwarzacz.
Jakość użytych we wnętrzu materiałów i precyzja montażu są w obu autach zbliżone.
Niezdecydowani zapewne sięgną po argument ostateczny - cenę.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?