Testujemy: Mazda MX-5 - klasyczny roadster. Zobacz zdjęcia

Piotr Walczak
Testujemy: Mazda MX-5 - klasyczny roadster. Zobacz zdjęcia
Testujemy: Mazda MX-5 - klasyczny roadster. Zobacz zdjęcia
Mazda MX-5 to dwumiejscowy roadster ze składanym elektrycznie dachem i napędem na tylną oś. Sprawdziliśmy, jak jeździ to auto z benzynowym silnikiem 1.8 o mocy 126 KM.
Testujemy: Mazda MX-5 - klasyczny roadster. Zobacz zdjęcia
Testujemy: Mazda MX-5 - klasyczny roadster. Zobacz zdjęcia

Mazda MX-5 jest już kultowym autem. W 2000 roku model ten został wpisany do Księgi Rekordów Guiness'a jako najlepiej sprzedający się dwumiejscowy sportowy kabriolet w historii. Rekord był aktualizowany trzy razy. Ostatnio w ubiegłym roku - w lutym liczba wyprodukowanych pojazdów przekroczyła 900 tysięcy egzemplarzy.

Zobacz też: Testujemy: Mazda CX-5 - SUV, który świetnie wygląda. Zdjęcia
Ten japoński samochód produkowany jest od kwietnia 1989 roku. Doczekał się trzech generacji, kilku faceliftingów i edycji specjalnych. W kwietniu tego roku w polskich salonach pojawiła się Spring Edition 2012 i właśnie tą wersją jeździliśmy.

Składany dach i dwuosobowa kabina

Mazda MX-5 miała 17-calowe felgi aluminiowe oraz elektrycznie składany, sztywny dach. Aby jechać bez niego, wystarczy 12 sekund. Nie złożymy go podczas jazdy, a jedynie po zatrzymaniu samochodu i wrzuceniu biegu jałowego. 

Pokrycia siedzeń we wnętrzu wykonane zostały z brązowej skóry, z kolorem tym kontrastuje szare obszycie siedzeń oraz boczków drzwi. W Maździe MX-5 Spring pedały są aluminiowe, obramowania zegarów i wlotów powietrza chromowane, a uchwyty drzwi i obramowania głośników srebrne.

W tej limitowanej wersji znajdziemy nawigację TomTom z mapami Europy. Ekran znajduje się na desce rozdzielczej, ma przekątną 5,8 cala. Pakiet nawigacji obejmuje złącze telefoniczne bluetooth, z kolei do radia można podłączyć odtwarzacz MP3. Sterowanie całym systemem odbywa się z kierownicy.

Twarde plastiki, mały bagażnik 

Zegary są czytelne, a wszystkie przyciski i przełączniki znajdują się tam, gdzie powinny - ich obsługa jest prosta i intuicyjna. Wystrój jest raczej surowy. Plastiki są twarde, ich jakość mogłaby być lepsza. 

W drzwiach brakuje kieszeni, do których można włożyć mapę czy drobne przedmioty. Jest tylko miejsce na kubek albo drobiazgi. Między fotelami jest jeszcze schowek z odsuwanym zamknięciem, niezbyt pojemny schowek znajduje się też przed pasażerem. Co ciekawe, odbezpieczenie klapki wlewu paliwa jest w schowku umieszczonym za fotelami. 

 

Fotele są wygodne, zapewniają dobre trzymanie boczne. Nie brakuje miejsca nad głową, pasażer sporo ma go też na nogi.

 

Mazda MX-5 nie jest samochodem, do którego zapakujemy większe zakupy czy zabierzemy więcej rzeczy na wakacje. Bagażnik ma tylko 150 litrów pojemności.

 

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Mazdy MX-5

Mazda MX-5 1.8 MZR - zdjęcia

Wrażenia z jazdy - sama przyjemność

Pod maską testowanej Mazdy pracował benzynowy silnik 1.8 MZR o mocy 126 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 167 Nm, dostępny przy 4500 obr./min.

Zobacz też: Testujemy: Mazda 6 2.2 CD 163 KM - szybka, oszczędna i droga. FOTO
Po odpaleniu silnika automatycznie włączają się światła mijania. Samochód rwie do przodu od samego ruszenia i ochoczo reaguje na każde mocniejsze wciśnięcie pedału gazu.

 

Silnik jest elastyczny i Mazda MX-5 nieźle przyspiesza nawet na niskich obrotach. Podczas wyprzedzania nie trzeba zastanawiać się, czy konieczna jest redukcja biegu. Mocne wciśnięcie gazu i samochód momentalnie przyspiesza. Nic dziwnego, bo japoński roadster waży tylko 1155 kilogramów.

Silnik jest głośny - nawet bardzo, ale o to tutaj chodzi. W Maździe MX-5 liczy się frajda z jazdy, a nie komfort. Nawet przy wysokich obrotach w okolicach 5000 obr./min. motor wydaje basowy pomruk. Przyspieszenie od 0 do setki trwa niespełna 10 s., a prędkość maksymalna wynosi prawie 200 km/h.  

Mazda MX-5 rewelacyjnie trzyma się drogi. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów samochód jechał jak po szynach. Spodobał nam się układ kierowniczy. Siła wspomagania jest bardzo dobrze dostosowana do możliwości samochodu.

Zobacz zdjęcia z testu

Nie mamy też zastrzeżeń do pracy skrzyni biegów. Minusem jest niestety liczba przełożeń. Sześciobiegowa skrzynia pozwoliłaby przede wszystkim na zmniejszenie spalania. Producent podaje, że zużycie paliwa w mieście wynosi 9,8 l/100 km. Na trasie jest lepiej - spalanie ma zejść do 5,6 l/100 km.

Zawieszenie jest twardo zestrojone i głośne. Dlatego jazda Mazdą MX-5 po kiepkskich polskich drogach może męczyć. Czuć każdą nierówność czy dziurę w jezdni.

Wyposażenie i ceny

W standardowym wyposażeniu Mazda MX-5 posiada układ antypoślizgowy ABS z elektronicznym rozdziałem sił hamowania EBD oraz systemem hamowania awaryjnego EBA, a także kontrolę trakcji i układ stabilizacji toru jazdy. Są też m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, światła przeciwmgielne i automatyczne włączanie świateł mijania. Do tego dochodzą też elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, tempomat, podgrzewane fotele, automatyczna klimatyzacja czy 17-calowe koła na felgach aluminiowych.

Mazda MX-5 dostępna jest w dwóch wersjach - testowanej Spring Edition z silnikiem 1.8 MZR 126 KM i pięciostopniową przekładnią oraz w wersji Sport z jednostką 2.0 MZR o mocy 160 KM, tutaj skrzynia ma już sześć biegów. Mazda MX-5 Spring 2012 kosztuje 102700 zł, a Sport 106700 zł. W testowanym aucie był jeszcze lakier metaliczny - kosztuje on 1900 zł, ale w przypadku wersji Spring 2012 nie trzeba za niego dopłacać.

Zobacz też: Mazda MX-5 nr 900 000 - zdjęcia
Jeśli chodzi o konkurencję, np. za Audi TT roadster trzeba zapłacić znacznie drożej - ceny zaczynają się od 141800 zł za auto z silnikiem 1.8 TFSI 160 KM. Nissan 370Z roadster kosztuje od 208500 zł, ale tutaj jest już silnik 3.7 V6 o mocy 328 KM. BMW Z4 kosztuje z kolei od 155900 zł (silnik 2.0 184 KM), a Mercedes SLK od 167500 zł (silnik o mocy 184 KM).  

Plusy:
- elastyczny i dynamiczny silnik,
- dobre prowadzenie auta,
- bogate wyposażenie,
- składany elektrycznie dach.

Minusy:
- tylko pięciobiegowa skrzynia,
- twarde plastiki we wnętrzu,
- mały bagażnik.

Mazda MX-5 1.8 MZR - dane techniczne
Nadwozie: dwudrzwiowe, dwuosobowe
Silnik i napęd: benzynowy, DOHC 16-zaworowy, 4 cyl., pojemność - 1798 ccm, napęd na tył
Moc i moment obrotowy: 126 KM przy 6500 obr./min, 167 Nm przy 4500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa, napęd na tylne koła
Zawieszenie: z przodu podwójne wahacze poprzeczne, z tyłu wielowahaczowe
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 9,9 sek.
Prędkość maksymalna: 194 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 9,8/5,6/7,1 l/100 km
Wymiary (dł./szer./wys): 4020/1720/1245 mm
Masa: 1155 kg
Pojemność bagażnika: 150 l
Cena auta testowego: 102700 zł

Tekst i zdjęcia: Piotr Walczak

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie