Mazda MX-5 jest już kultowym autem. W 2000 roku model ten został wpisany do Księgi Rekordów Guiness'a jako najlepiej sprzedający się dwumiejscowy sportowy kabriolet w historii. Rekord był aktualizowany trzy razy. Ostatnio w ubiegłym roku - w lutym liczba wyprodukowanych pojazdów przekroczyła 900 tysięcy egzemplarzy.
Zobacz też: Testujemy: Mazda CX-5 - SUV, który świetnie wygląda. Zdjęcia
Ten japoński samochód produkowany jest od kwietnia 1989 roku. Doczekał się trzech generacji, kilku faceliftingów i edycji specjalnych. W kwietniu tego roku w polskich salonach pojawiła się Spring Edition 2012 i właśnie tą wersją jeździliśmy.
Składany dach i dwuosobowa kabina
Mazda MX-5 miała 17-calowe felgi aluminiowe oraz elektrycznie składany, sztywny dach. Aby jechać bez niego, wystarczy 12 sekund. Nie złożymy go podczas jazdy, a jedynie po zatrzymaniu samochodu i wrzuceniu biegu jałowego.
Pokrycia siedzeń we wnętrzu wykonane zostały z brązowej skóry, z kolorem tym kontrastuje szare obszycie siedzeń oraz boczków drzwi. W Maździe MX-5 Spring pedały są aluminiowe, obramowania zegarów i wlotów powietrza chromowane, a uchwyty drzwi i obramowania głośników srebrne.
W tej limitowanej wersji znajdziemy nawigację TomTom z mapami Europy. Ekran znajduje się na desce rozdzielczej, ma przekątną 5,8 cala. Pakiet nawigacji obejmuje złącze telefoniczne bluetooth, z kolei do radia można podłączyć odtwarzacz MP3. Sterowanie całym systemem odbywa się z kierownicy.
Twarde plastiki, mały bagażnik
Zegary są czytelne, a wszystkie przyciski i przełączniki znajdują się tam, gdzie powinny - ich obsługa jest prosta i intuicyjna. Wystrój jest raczej surowy. Plastiki są twarde, ich jakość mogłaby być lepsza.
W drzwiach brakuje kieszeni, do których można włożyć mapę czy drobne przedmioty. Jest tylko miejsce na kubek albo drobiazgi. Między fotelami jest jeszcze schowek z odsuwanym zamknięciem, niezbyt pojemny schowek znajduje się też przed pasażerem. Co ciekawe, odbezpieczenie klapki wlewu paliwa jest w schowku umieszczonym za fotelami.
Fotele są wygodne, zapewniają dobre trzymanie boczne. Nie brakuje miejsca nad głową, pasażer sporo ma go też na nogi.
Mazda MX-5 nie jest samochodem, do którego zapakujemy większe zakupy czy zabierzemy więcej rzeczy na wakacje. Bagażnik ma tylko 150 litrów pojemności.
Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Mazdy MX-5
Wrażenia z jazdy - sama przyjemność
Pod maską testowanej Mazdy pracował benzynowy silnik 1.8 MZR o mocy 126 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 167 Nm, dostępny przy 4500 obr./min.
Zobacz też: Testujemy: Mazda 6 2.2 CD 163 KM - szybka, oszczędna i droga. FOTO
Po odpaleniu silnika automatycznie włączają się światła mijania. Samochód rwie do przodu od samego ruszenia i ochoczo reaguje na każde mocniejsze wciśnięcie pedału gazu.
Silnik jest elastyczny i Mazda MX-5 nieźle przyspiesza nawet na niskich obrotach. Podczas wyprzedzania nie trzeba zastanawiać się, czy konieczna jest redukcja biegu. Mocne wciśnięcie gazu i samochód momentalnie przyspiesza. Nic dziwnego, bo japoński roadster waży tylko 1155 kilogramów.
Silnik jest głośny - nawet bardzo, ale o to tutaj chodzi. W Maździe MX-5 liczy się frajda z jazdy, a nie komfort. Nawet przy wysokich obrotach w okolicach 5000 obr./min. motor wydaje basowy pomruk. Przyspieszenie od 0 do setki trwa niespełna 10 s., a prędkość maksymalna wynosi prawie 200 km/h.
Mazda MX-5 rewelacyjnie trzyma się drogi. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów samochód jechał jak po szynach. Spodobał nam się układ kierowniczy. Siła wspomagania jest bardzo dobrze dostosowana do możliwości samochodu.
Nie mamy też zastrzeżeń do pracy skrzyni biegów. Minusem jest niestety liczba przełożeń. Sześciobiegowa skrzynia pozwoliłaby przede wszystkim na zmniejszenie spalania. Producent podaje, że zużycie paliwa w mieście wynosi 9,8 l/100 km. Na trasie jest lepiej - spalanie ma zejść do 5,6 l/100 km.
Zawieszenie jest twardo zestrojone i głośne. Dlatego jazda Mazdą MX-5 po kiepkskich polskich drogach może męczyć. Czuć każdą nierówność czy dziurę w jezdni.
Wyposażenie i ceny
W standardowym wyposażeniu Mazda MX-5 posiada układ antypoślizgowy ABS z elektronicznym rozdziałem sił hamowania EBD oraz systemem hamowania awaryjnego EBA, a także kontrolę trakcji i układ stabilizacji toru jazdy. Są też m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, światła przeciwmgielne i automatyczne włączanie świateł mijania. Do tego dochodzą też elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, tempomat, podgrzewane fotele, automatyczna klimatyzacja czy 17-calowe koła na felgach aluminiowych.
Mazda MX-5 dostępna jest w dwóch wersjach - testowanej Spring Edition z silnikiem 1.8 MZR 126 KM i pięciostopniową przekładnią oraz w wersji Sport z jednostką 2.0 MZR o mocy 160 KM, tutaj skrzynia ma już sześć biegów. Mazda MX-5 Spring 2012 kosztuje 102700 zł, a Sport 106700 zł. W testowanym aucie był jeszcze lakier metaliczny - kosztuje on 1900 zł, ale w przypadku wersji Spring 2012 nie trzeba za niego dopłacać.
Zobacz też: Mazda MX-5 nr 900 000 - zdjęcia
Jeśli chodzi o konkurencję, np. za Audi TT roadster trzeba zapłacić znacznie drożej - ceny zaczynają się od 141800 zł za auto z silnikiem 1.8 TFSI 160 KM. Nissan 370Z roadster kosztuje od 208500 zł, ale tutaj jest już silnik 3.7 V6 o mocy 328 KM. BMW Z4 kosztuje z kolei od 155900 zł (silnik 2.0 184 KM), a Mercedes SLK od 167500 zł (silnik o mocy 184 KM).
Plusy:
- elastyczny i dynamiczny silnik,
- dobre prowadzenie auta,
- bogate wyposażenie,
- składany elektrycznie dach.
Minusy:
- tylko pięciobiegowa skrzynia,
- twarde plastiki we wnętrzu,
- mały bagażnik.
Mazda MX-5 1.8 MZR - dane techniczne
Nadwozie: dwudrzwiowe, dwuosobowe
Silnik i napęd: benzynowy, DOHC 16-zaworowy, 4 cyl., pojemność - 1798 ccm, napęd na tył
Moc i moment obrotowy: 126 KM przy 6500 obr./min, 167 Nm przy 4500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa, napęd na tylne koła
Zawieszenie: z przodu podwójne wahacze poprzeczne, z tyłu wielowahaczowe
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 9,9 sek.
Prędkość maksymalna: 194 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 9,8/5,6/7,1 l/100 km
Wymiary (dł./szer./wys): 4020/1720/1245 mm
Masa: 1155 kg
Pojemność bagażnika: 150 l
Cena auta testowego: 102700 zł
Tekst i zdjęcia: Piotr Walczak
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?