Q3, kompaktowy SUV z segmentu premium (czyli aut droższych) to odpowiedź Audi na model X1 produkcji BMW. Samochód po raz pierwszy zaprezentowano rok temu podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju. Natomiast produkcja tego modelu została ulokowana w fabryce Seata w hiszpańskim Martorell (Audi i Seat należą do Volkswagena).
Konstrukcyjne wzorce
Audi Q3 zostało zbudowane w oparciu o płytę podłogową Volkswagena Tiguana. Stylistycznie Q3 nie odbiega od innych modeli tej marki. Szczególnie przypomina nieco większego SUV-a – Q5.
Z przodu widoczny jest charakterystyczny trapezoidalny grill (singleframe) oraz reflektory z diodami LED świateł dziennych. Z tyłu mocno zaokrąglone nadwozie wraz z odchylonym słupkiem D nadaje temu autu cechy samochodu coupe. Ciekawie wyglądają tylne diodowe światła pozycyjne.
Zobacz także Pierwsza jazda: Audi A5 po liftingu - szykownie i sportowo
Bagażnik ma przyzwoitą pojemność 460 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa powiększa się do 1365 litrów.
Diesel i S tronic
Pierwsze, co można zauważyć po uruchomieniu tego czterocylindrowego turbodiesla 2.0 TDI o mocy 177 KM, to jego bardzo cicha praca. Motor nie hałasuje nawet przy dużych prędkościach, a i z zewnątrz jest łagodny dla uszu. Przy tym spontanicznie reaguje na mocniejsze przyciśnięcie pedału gazu i to na każdym biegu.
Konfigurowany jest tylko z automatyczną, siedmiostopniową przekładnią S tronic, która zmienia biegi niemal niezauważalnie. Dla lubiących ręczną zmianę biegów skrzynia ma tryb sekwencyjny.
Roztropnie w terenie
Napęd quattro, który jest standardem dla silnika 2.0 TDI 177 KM, prowokuje do wypróbowania go w terenie. Normalnie moment obrotowy z silnika napędza przednie koła, ale jeśli któreś z nich zacznie się ślizgać do akcji dołącza się – poprzez sprzęgło Haldex - tylna oś.
Zobacz także Testujemy: Audi A1 1.4 TSI - małe auto z wysoką ceną
Wjechaliśmy w głęboki piach i... po kilku metrach samochód stanął. Choć koła dziarsko wywalały spod siebie kilogramy piachu, Audi ani drgnęło. Dopiero po rozbujaniu pojazdu, czyli naprzemiennym wrzucaniu biegu do przodu i do tyłu, udało nam się wygrzebać z grząskiej pułapki. Wniosek: Audi Q3 raczej nie nadaje się na wertepy.
Wracamy na szosę
Swoje zalety Q3 pokazuje na twardej nawierzchni. Niestraszne mu są ani dziury w jezdni (połyka je z gracją i po cichu), ani mokra nawierzchnia. Wtedy napęd quattro pokazuje swoje mocne strony.
Quattro przydaje się również podczas szybkiego pokonywania zakrętów. W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym sprawia, że auto jest posłuszne jak baranek.
Bogato i drogo
W kabinie jest sporo miejsca, zarówno z przodu, jak i z tyłu przestrzeni jest pod dostatkiem. Ponadto w wyposażeniu standardowym tego SUV-a jest prawie wszystko, zarówno jeśli chodzi o komfort, jak i poziom bezpieczeństwa.
Wysoka ocena należy się jakość wykonania wnętrza, które w tym segmencie aut może uchodzić za wzorcowe. Kokpit to typowe rozwiązania dla Audi.
Funkcjonalnym dodatkiem w testowym egzemplarzu (a także ozdobą kabiny) był system multimedialny z radioodtwarzaczem CD/MP3, nawigacją satelitarną i wysuwanym z centralnej konsoli 7-calowym monitorem. Ten muzyczno-informacyjny kombajn kosztuje przeszło 12 tys. zł.
Drogich dodatków jest zresztą więcej, choćby system Drive Select z układem regulacji zawieszenia (4540 zł), czy przednie fotele z elektryczną regulacją (4400 zł). Zdziwiło nas za to, że w takim aucie trzeba dopłacać za automatyczna klimatyzację – 2550 zł.
W sumie Audi Q3 to bardziej limuzyna niż SUV. Z powodzeniem może służyć jako auto weekendowe. Śmiało może ciągnąć przyczepę z żaglówką albo ze skuterami wodnymi.
Audi Q3 2.0 TDI 177 KM quattro w standardzie kosztuje 147400 zł. Jego najbliższymi konkurentami są BMW X1 xDrive 2.0d 177 KM (146900 zł) i Mercerdes GLK 220 CDI 170 KM (174000 zł).
Plusy
Atrakcyjny wygląd
Mocny silnik
Bogate wyposażenie
Minusy
Wysoka cena
Automatyczna klimatyzacja za dopłatą
Audi Q3 2.0 TDI 177 KM - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: turbodiesel, R4, 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 177 KM przy 4200 obr./min; 380 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 7-stopniowa; napęd 4x4
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,2 s
Prędkość maksymalna: 212 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,0/5,2/5,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozt. osi): 4385/1608/1831/2603 mm
Masa i poj. bagażnika: 1660 kg, 460 l
Cena testowego: 180000 zł
Wojciech Frelichowski