Testujemy: Audi Q3 2.0 TDI 177 KM - mistrz krętych dróg. Zdjęcia

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Audi Q3 2.0 TDI 177 KM - mistrz krętych dróg. Zdjęcia
Testujemy: Audi Q3 2.0 TDI 177 KM - mistrz krętych dróg. Zdjęcia
Audi Q3 wywołuje spore zainteresowanie. Podczas kilkudniowego testu wielu kierowców pytało nas, co to za auto i jak się sprawuje? Testowaliśmy wersję z silnikiem 2.0 TDI o mocy 177 KM.
Testujemy: Audi Q3 2.0 TDI 177 KM - mistrz krętych dróg. Zdjęcia
Testujemy: Audi Q3 2.0 TDI 177 KM - mistrz krętych dróg. Zdjęcia

Q3, kompaktowy SUV z segmentu premium (czyli aut droższych) to odpowiedź Audi na model X1 produkcji BMW. Samochód po raz pierwszy zaprezentowano rok temu podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju. Natomiast produkcja tego modelu została ulokowana w fabryce Seata w hiszpańskim Martorell (Audi i Seat należą do Volkswagena).

Konstrukcyjne wzorce

Audi Q3 zostało zbudowane w oparciu o płytę podłogową Volkswagena Tiguana. Stylistycznie Q3 nie odbiega od innych modeli tej marki. Szczególnie przypomina nieco większego SUV-a – Q5.

Z przodu widoczny jest charakterystyczny trapezoidalny grill (singleframe) oraz reflektory z diodami LED świateł dziennych. Z tyłu mocno zaokrąglone nadwozie wraz z odchylonym słupkiem D nadaje temu autu cechy samochodu coupe. Ciekawie wyglądają tylne diodowe światła pozycyjne.

Zobacz także Pierwsza jazda: Audi A5 po liftingu - szykownie i sportowo

Bagażnik ma przyzwoitą pojemność 460 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa powiększa się do 1365 litrów.

Diesel i S tronic

Pierwsze, co można zauważyć po uruchomieniu tego czterocylindrowego turbodiesla 2.0 TDI o mocy 177 KM, to jego bardzo cicha praca. Motor nie hałasuje nawet przy dużych prędkościach, a i z zewnątrz jest łagodny dla uszu. Przy tym spontanicznie reaguje na mocniejsze przyciśnięcie pedału gazu i to na każdym biegu.

Konfigurowany jest tylko z automatyczną, siedmiostopniową przekładnią S tronic, która zmienia biegi niemal niezauważalnie. Dla lubiących ręczną zmianę biegów skrzynia ma tryb sekwencyjny.

 

Roztropnie w terenie

Napęd quattro, który jest standardem dla silnika 2.0 TDI 177 KM, prowokuje do wypróbowania go w terenie. Normalnie moment obrotowy z silnika napędza przednie koła, ale jeśli któreś z nich zacznie się ślizgać do akcji dołącza się – poprzez sprzęgło Haldex - tylna oś.

Zobacz także Testujemy: Audi A1 1.4 TSI - małe auto z wysoką ceną

Wjechaliśmy w głęboki piach i... po kilku metrach samochód stanął. Choć koła dziarsko wywalały spod siebie kilogramy piachu, Audi ani drgnęło. Dopiero po rozbujaniu pojazdu, czyli naprzemiennym wrzucaniu biegu do przodu i do tyłu, udało nam się wygrzebać z grząskiej pułapki. Wniosek: Audi Q3 raczej nie nadaje się na wertepy.

Wracamy na szosę

Swoje zalety Q3 pokazuje na twardej nawierzchni. Niestraszne mu są ani dziury w jezdni (połyka je z gracją i po cichu), ani mokra nawierzchnia. Wtedy napęd quattro pokazuje swoje mocne strony.

Quattro przydaje się również podczas szybkiego pokonywania zakrętów. W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym sprawia, że auto jest posłuszne jak baranek.

Bogato i drogo

W kabinie jest sporo miejsca, zarówno z przodu, jak i z tyłu przestrzeni jest pod dostatkiem. Ponadto w wyposażeniu standardowym tego SUV-a jest prawie wszystko, zarówno jeśli chodzi o komfort, jak i poziom bezpieczeństwa.

Wysoka ocena należy się jakość wykonania wnętrza, które w tym segmencie aut może uchodzić za wzorcowe. Kokpit to typowe rozwiązania dla Audi.

Funkcjonalnym dodatkiem w testowym egzemplarzu (a także ozdobą kabiny) był system multimedialny z radioodtwarzaczem CD/MP3, nawigacją satelitarną i wysuwanym z centralnej konsoli 7-calowym monitorem. Ten muzyczno-informacyjny kombajn kosztuje przeszło 12 tys. zł.

Drogich dodatków jest zresztą więcej, choćby system Drive Select z układem regulacji zawieszenia (4540 zł), czy przednie fotele z elektryczną regulacją (4400 zł). Zdziwiło nas za to, że w takim aucie trzeba dopłacać za automatyczna klimatyzację – 2550 zł.

W sumie Audi Q3 to bardziej limuzyna niż SUV. Z powodzeniem może służyć jako auto weekendowe. Śmiało może ciągnąć przyczepę z żaglówką albo ze skuterami wodnymi.

Audi Q3 2.0 TDI 177 KM quattro w standardzie kosztuje 147400 zł. Jego najbliższymi konkurentami są BMW X1 xDrive 2.0d 177 KM (146900 zł) i Mercerdes GLK 220 CDI 170 KM (174000 zł).

Plusy
Atrakcyjny wygląd
Mocny silnik
Bogate wyposażenie

Minusy
Wysoka cena
Automatyczna klimatyzacja za dopłatą

Audi Q3 2.0 TDI 177 KM - dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe
Silnik: turbodiesel, R4, 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 177 KM przy 4200 obr./min; 380 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 7-stopniowa; napęd 4x4
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,2 s
Prędkość maksymalna: 212 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,0/5,2/5,9 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozt. osi): 4385/1608/1831/2603 mm
Masa i poj. bagażnika: 1660 kg, 460 l
Cena testowego: 180000 zł

Wojciech Frelichowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie