Suzuki Swift (1983 – 2003)

Maciej Chybowski
Fot. Maciej Chybowski: Suzuki Swift MK V Typ 3 produkowany w latach 2000 – 2003 z nadwoziem 5-drzwiowym. Oferowano także wersje 3-drzwiową i sedan.
Fot. Maciej Chybowski: Suzuki Swift MK V Typ 3 produkowany w latach 2000 – 2003 z nadwoziem 5-drzwiowym. Oferowano także wersje 3-drzwiową i sedan.
Udostępnij:
Przyglądając się używanym autom ustawionym w równych szeregach w komisach staramy się znaleźć coś szczególnego. Takim rodzynkiem jest Suzuki Swift.

Przyglądając się używanym autom ustawionym w równych szeregach w komisach staramy się znaleźć coś szczególnego, pojazd, który od razu zwraca na siebie uwagę. Takim rodzynkiem jest Suzuki Swift.

Fot. Maciej Chybowski: Suzuki Swift MK V Typ 3 produkowany w latach 2000 – 2003 z nadwoziem 5-drzwiowym. Oferowano także wersje 3-drzwiową i sedan.
Fot. Maciej Chybowski: Suzuki Swift MK V Typ 3 produkowany w latach 2000 – 2003 z nadwoziem 5-drzwiowym. Oferowano także wersje 3-drzwiową i sedan.

 

Początek jego historii to rok 1983, choć entuzjaści tej marki wskazują datę o trzy lata późniejszą. Skąd ta rozbieżność? Otóż w 1983 roku ukazał się kolejny projekt Suzuki oznaczony SA 310. Był to niewielki samochód o kanciastych kształtach, z pionowo usytuowanymi reflektorami o prostokątnym obrysie. Poruszany był przez niezbyt wysilony silnik  benzynowy niespełna litrowej pojemności, dający z trzech cylindrów moc 50 KM. Po dwóch latach wprowadzono turbodoładowaną wersję tej jednostki o mocy 75 KM. Był także 1,3 l silnik z czterema cylindrami, który osiągał 73 KM.

Fot. Maciej Chybowski: Suzuki Swift MK V Typ 3 produkowany w latach 2000 – 2003 z nadwoziem 5-drzwiowym. Oferowano także wersje 3-drzwiową i sedan.
Fot. Maciej Chybowski: Suzuki Swift MK V Typ 3 produkowany w latach 2000 – 2003 z nadwoziem 5-drzwiowym. Oferowano także wersje 3-drzwiową i sedan.

A gdy dodano do niego drugi wałek rozrządu i drugie tyle (łącznie 16) zaworów w głowicy, powstał kultowy dzisiaj model GTI. Nadzwyczaj szybki: mógł jeździć 200 kilometrów na godzinę.

 

Suzuki, Geo i Chevrolet

 

W 1986 roku amerykański General Motors zainteresował się projektem SA 310. Auto otrzymało nazwę „Swift’’ (co oznacza szybki). I stąd rozbieżność co do ustalenia daty powstania tej marki.

Jako model MK I (1986 – 1989) Swift produkowany był w dwóch wersjach nadwozia: 3-i 5-drzwiowy hatchback i 4-drzwiowy sedan. Wersja 3-drzwiowa miała krótszy o 10 cm rozstaw osi. Nazwę Swift przeznaczono dla Europy, bowiem w Kanadzie i USA auto sprzedawano jako Chevrolet Sprint, Geo Metro, Chevrolet Metro, a także Pontiac Firefly. Trudno przypuszczać, aby modele zza Atlantyku pojawiły się w znacznej ilości na naszym rynku, skoncentrujmy się więc na wersjach przeznaczonych dla Europejczyków.

Fot. Maciej Chybowski: Zaletami Swifta jest niskie zużycie paliwa i mała awartyjność.
Fot. Maciej Chybowski: Zaletami Swifta jest niskie zużycie paliwa i mała awartyjność.

 

Model MK II (1989- 1991)

 

Przy finansowym wsparciu Amerykanów Japończycy unowocześnili Swifta. Nadwozie otrzymało kształt, który już nie uległ większym zmianom do zakończenia produkcji. Całkowicie zmieniono zawieszenie: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu, zamiast tańszej belki skrętnej, zastosowano wahacze poprzeczne. Dzięki temu Swift zyskał opinię auta, które im bardziej kręta droga, tym lepiej się prowadzi. Do wersji sedan doszedł „saloon”, wykorzystujący dołączany napęd 4x4 z modelu Subaru Justy. W Kanadzie można było zamówić do niego automatyczną, bezstopniową skrzynię biegów.

 

MK III  (1992- 1996)

 

Zmieniono kształt deski rozdzielczej tylnych świateł. Wszystkie silniki wyposażono w katalizatory. Wprowadzony został, oparty na sedanie, dwudrzwiowy model kabrio. W 1995 roku Japończycy,

Fot. Maciej Chybowski: Wnętrze Swifta nie jest zbyt przestronne z powodu małego rozstawu kół.
Fot. Maciej Chybowski: Wnętrze Swifta nie jest zbyt przestronne z powodu małego rozstawu kół.

chcąc ominąć zaporowe dla nich europejskie cła, zaczęli przenosić produkcję Swifta na Węgry. W oznaczonych jako Typ 1 hatchbacki i sedany montowano silniki 1,0 l/53 KM i 1,3 l/68 KM.

W 1996 roku zakończono wytwarzanie modelu 1,3 GTI.

 

MK IV (1996 – 2000)

 

Produkowany w Estergom Typ 2 doczekał się zmian stylistycznych. Zmieniono kształt reflektorów i lamp z tyłu, kierunkowskazy przeniesiono ze zderzaka na przednią krawędź błotnika. Powiększono grill. Dzięki obniżeniu ceny wyposażenie standardowe stało się bogatsze.

 

MK V (2000 – 2003) Typ 3

 

W tej wersji, pokazywanej na naszych zdjęciach, dokonano drobnej kosmetyka grilla i przedniego zderzaka. W silniku 1,3 l wprowadzono 16 zaworową głowicę i wielopunktowy wtrysk palowa. Moc wzrosła do 85 KM. Silnik wersji  GTI  osiągał 101 KM mocy, bo miał jeszcze drugi wałek rozrządu. Amatorzy Swifta doczekali się wygodnych, kubełkowych foteli, choć tylko w 3-drzwiowej wersji sport. W roku 2003 podjęto decyzję o zakończeniu produkcji Swifta pierwszej

Fot. Maciej Chybowski: Tablica przyrządów Swifta jest czytelna.
Fot. Maciej Chybowski: Tablica przyrządów Swifta jest czytelna.

generacji. Jego rolę na rynku próbował przejąć inny model Suzuki – Ignis, do czasu pojawienia się Swifta drugiej generacji, co nastąpiło wiosną tego roku.

 

Silniki

 

Podstawową jednostką napędową był 3- cylindrowy silnik z modelu Maruti o pojemności  skokowej 1 litra, dający moc 55 KM. Równolegle stosowano 1,3 l, 4-cylindrowe silniki, początkowo 8- potem 16-zaworowe. Ich moc wahała się pomiędzy 52 – 83 KM. Najmocniejsza wersja tego silnika,

Fot. Maciej Chybowski: Tablica przyrządów Swifta jest czytelna.
Fot. Maciej Chybowski: Tablica przyrządów Swifta jest czytelna.

montowana w GTI, dzięki 16- zaworowej głowicy i dwuwałkowemu rozrządowi osiągała 101 KM. Sedan był napędzany 4-cylindrowym silnikiem 1,6 l, o mocy 70 - 95 KM.

 

Zawieszenie

 

Niezmienione od 1989 r. zawieszenie obejmowało z przodu kolumny McPhersona, z tyłu wahacze poprzeczne. Dodawano jeszcze drążek stabilizatora. Przy bardzo sprawnym układzie kierowniczym, nawet w wersjach bez wspomagania, prowadzenie Swifta nie sprawia żadnych trudności. Problemem jest niezbyt duży rozstaw osi, który wywołuje efekt wzdłużnego kołysania, typowy dla małych aut.

 

Bezpieczeństwo

 

Konstrukcja Swifta jest już przestarzała, ale są strefy kontrolowanego zgniotu, belki wzmacniające w drzwiach, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa czy wentylowane tarcze w przednich kołach. Poduszki powietrzne są w bogatszych wersjach wyposażenia.

 

Sytuacja rynkowa

 

Swifty sprowadzone z rynków zachodnich są zazwyczaj bogato wyposażone, w przeciwieństwie do egzemplarzy z polskich salonów.

Według niemieckich raportów awaryjności, Swift plasuje się między drugą a trzecią dziesiątką. Najczęstsze usterki to: korozja elementów podwozia (zwłaszcza do roku 1989), starzenie się elementów gumowo –metalowych zawieszenia, usterki hamulców, nie domykające się szyby.

 

Zalety:

- atrakcyjne ceny zakupu,

- dobre osiągi z silnikiem 1,3 l,

- niskie zużycie paliwa,

- mała awaryjność.

 

Wady:

- przeciętne, nieefektowne wykończenie,

- drogie części zamienne,

- wysoki poziom hałasu.

 

Ceny części zamiennych w złotych

 

Błotnik  prawy  przedni

      180

Reflektor

      120

Chłodnica

      380

Zderzak przedni kompletny

      410

 

Wybrane dane techniczne

 

Model

      1.0  GL

  1.3 GL GS   

     1.3  GTI

     1.3  GL

1.6 GLX4W

Pojemność

skokowa (cm3)

       993

      1298

        1298

      1298

     1597

Moc (KM)

przy obr/min

55/5750

71/6000

101/6450

71/6000

95/6000

Maksymalny

moment obr. (Nm)

przy obr/min

 78/ 3300

 101/ 3500

 113/ 4950

 101/ 3500

 133/ 3500

Przyspieszenie

0 – 100 km/h (s)

15,9

11,7

8,9

12,2

10,9

Prędkość

maksymalna (km/h)

146

165

190

165

180

Średnie zużycie

paliwa (l/100 km)

5,3

5,4

6,7

5,4

6,5

  

Orientacyjne ceny w złotych

 

Rok

Rodzaj  nadwozia

Pojemność skokowa (cm3)

cena  w  zł

2003

Hatchback

993

20 000

2002

Sedan

1298

16 000

2001

Hatchback

993

15 000

2000

Hatchback

1298

13 500

1999

Hatchback

993

12 000

1998

Hatchback

993

11 000

1997

Sedan

1298

10 500

1996

Hatchback

1298

 9 000

                  

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie