Skoda Octavia 1.6

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Octavia jeszcze długo pozostanie modelem atrakcyjnym stylistycznie
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Octavia jeszcze długo pozostanie modelem atrakcyjnym stylistycznie
Mimo że Octavia II gości na rynku już czwarty rok nie poddano jej liftingowi, gama silników jest taka sama, a wciąż są powody by o niej pisać.

Mimo że Octavia II gości na rynku już czwarty rok nie poddano jej liftingowi, gama silników jest taka sama, a wciąż są powody by o niej pisać.
  

Kiedy w 2004 roku druga generacja Octavii miała się pojawić na salonie w Genewie, w kuluarach mówiono jedynie o face liftingu. Tymczasem Skoda pokazała zupełnie nowy model zbudowany na

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Octavia jeszcze długo pozostanie modelem atrakcyjnym stylistycznie
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Octavia jeszcze długo pozostanie modelem atrakcyjnym stylistycznie

płycie podłogowej oznaczonej symbolem PQ35, wspólnej m.in. z Audi A3, Seatem Altea i Volkswagenem Touran.  

Już kilka pierwszych miesięcy sprzedaży pokazało, że auto ma zaskakująco duże szanse odnieść sukces na rynkach całej Europy. W kwietniu 2007 roku z taśmy produkcyjnej zjechał 500 000 egzemplarz. W tym samym czasie Octavia została doceniona przez Brytyjczyków zdobywając nagrody prestiżowych magazynów motoryzacyjnych. Postanowiliśmy sprawdzić, w czym tkwi sekret czeskiego auta.  

Cechy szczególne

Poprzednia generacja Octavii nadal jest w sprzedaży, a nowy model staje się coraz bardziej popularny. Ponadczasowość i odporność na zmieniające się mody staje się mocnym atutem Skody. Kilka konkurencyjnych firm już dawno zostało zmuszonych do odświeżenia swoich modeli, tymczasem Octavia nadal prezentuje się całkiem dobrze.  

Stonowana linia nadwozia nie wzbudza wielu emocji, ale właśnie dzięki temu długo pozostanie atrakcyjna. Podobnie jest we wnętrzu. Dobrze dopasowane materiały pod względem jakości nie

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dużym atutem Skody jest uniwersalność nadwozia
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dużym atutem Skody jest uniwersalność nadwozia

ustępują konkurencji. Kokpit jest czytelny, a wszystkie wskaźniki znajdują się w zasięgu wzroku kierowcy.

Nowa, dłuższa o 6,5 cm płyta podłogowa pozwoliła wygospodarować większą ilości miejsca na nogi dla osób podróżujących na tylnej kanapie. Jedynym mankamentem okazuje się szerokość przedziału pasażerskiego. Z tyłu mieszczą się trzy osoby, ale pasażer środkowego fotela może narzekać na wysoki tunel środkowy dość mocno ograniczający swobodę. Bagażnik w najbardziej popularnej, 5-drzwiowej wersji, ma pojemność 560 l.  

Jak przystało na nowoczesne auto aspirujące do klasy średniej, w Skodzie nie zabrakło nowoczesnego wyposażenia. Cztery poduszki powietrzne montowane w standardzie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. Choć konkurencja oferuje wyższy standard w tej kategorii, cena Octavii pozostaje bardzo atrakcyjna. Na dodatek listę wyposażenia skomponowano tak, aby w razie potrzeby klient mógł doposażyć wybraną przez siebie wersję auta. 

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze wykonano z dobrych materiałów, fotel zyskał dłuższe siedzisko i lepsze trzymanie boczne
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze wykonano z dobrych materiałów, fotel zyskał dłuższe siedzisko i lepsze trzymanie boczne

Silnik
  

Testujemy Skodę z bardzo dobrze znaną jednostką napędową 1,6 l /102 KM. Dlaczego wybraliśmy właśnie ten silnik? Cena tej wersji auta nie przekroczy 61 000 zł, a 100 KM w pojeździe ważącym 1255 kg wystarczy, aby sprawnie poruszać się po naszych drogach. 

Łagodne traktowanie gazu pozwoli na utrzymanie zadawalającego zużycia paliwa, a kiedy sytuacja zmusi nas do gwałtownego przyspieszania, wystarczy zredukować bieg. Auto staje się wtedy dość głośne, ale zdecydowanie ożywia drzemiące pod maską konie mechaniczne. Osobom poszukującym nieco więcej emocji polecamy 115-konny silnik 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI. Jest on droższy o 2500 zł, oferuje za to lepszą dynamikę. 

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik ma pojemność 560 l i można ją zwiększyć do 1420 l
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik ma pojemność 560 l i można ją zwiększyć do 1420 l

W cenniku znajduje się jeszcze słabsza jednostka 1.4 80 KM, ale jej zdecydowanie nie polecamy. Jest zbyt słaba i hałaśliwa, w Octavii nie spisuje się najlepiej.   

Wrażenia z jazdy
  

Kiedy pierwszy raz zasiadłem za kierownicą Skody, odniosłem wrażenie, że konstruktorzy zaprojektowali ją z myślą o naszych drogach. Tylne, wielowahaczowe zawieszenie o dość dużym skoku, doskonale radzi sobie z nierównościami. Pokonywanie zakrętów także nie stanowi problemu. Próby wytrącenia auta z równowagi kończą się zazwyczaj znacznym przechyłem nadwozia, ale bez utraty przyczepności.  

Manewrowanie Octavią na parkingu nie powinno nikomu sprawić kłopotu. Auto jest zwrotne, a widoczność bez zarzutu. Dodatkowym atutem jest duży zakres regulacji wysokości fotela kierowcy i dobre podparcia boczne utrzymujące ciało podczas pokonywania zakrętów. 

Podsumowanie
  

Sprzedaż Octavii nadal wzrasta. Auto cieszy się powodzeniem nie tylko wśród klientów indywidualnych - ten model Skody chętnie kupują duże korporacje, oferując swym pracownikom wygodny i stosunkowo tani środek transportu. Volkswagen Golf z tym samym silnikiem jest prawie 3000 zł droższy, a Jetta to już wydatek 70 000 zł.  

Swój rynkowy sukces Octavia zawdzięcza nie tylko dobrze skalkulowanej cenie. Dużym atutem jest także uniwersalność nadwozia i ponadczasowa linia nadwozia.

Wybrane dane techniczne:
  

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1595

Moc maksymalna (KM/obr/min):

102/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

148/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

12,3

Prędkość maksymalna (km/h):

190

Pojemność bagażnika (l):

560/1420

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

5,7/9,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

457,2/176,9/144,7

Rozstaw osi (cm):

257,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2 /12

Cena (zł):

60 300

Wybrane wyposażenie seryjne Skoda Octavia Classic
  

Poduszki powietrzne

        4

Układ ABS

        S

Układ ESP

   2700 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

        S

Centralny zamek

        S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

        S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

        S

Klimatyzacja

 4500 zł

Radioodtwarzacz z CD

 1100 zł

S- wyposażenie standardowe

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
  

Przestronność wnętrza

****

Zarówno z przodu jak i z tyłu miejsca jest pod dostatkiem, duży bagażnik

Silnik

****

Sprawdzona, solidna jednostka zapewnia wystarczającą dynamikę

Poziom hałasu

***

Dźwięki z zewnątrz słyszalne są przy dużych prędkościach

Zużycie paliwa

***

Umiarkowane przy spokojnej jeździe

Wyposażenie

***

Adekwatne do niewygórowanej ceny, z możliwością doposażenia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty