Seat Ibiza II (1993 - 1999)

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Wojciech Kołatek: Seat Ibiza II generacji produkowany był z 3-lub 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback oraz jako sedan i kombi.
Fot. Wojciech Kołatek: Seat Ibiza II generacji produkowany był z 3-lub 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback oraz jako sedan i kombi.
Mimo koneksji z Volkswagenem Seat Ibiza II generacji (1993 – 1999) jest autem niedocenianym. Większość nabywców woli Polo, nawet starszego.

  

 

Ibiza pojawiła się na motoryzacyjnym rynku w 1984 roku, w czasie współpracy Seata z Fiatem. Pierwsza generacja charakteryzowała się dużą awaryjnością i nie najlepszą opinią. Od czasu nawiązania współpracy Seata z Volswagenem nastąpił okres rozwoju, unowocześniania pojazdów i podnoszenia jakości produkcji. Nową Ibizę zaprezentowano w 1993 roku jako 3-i 5-drzwiową

Fot. Wojciech Kołatek: Seat Ibiza II generacji produkowany był z 3-lub 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback oraz jako sedan i kombi.
Fot. Wojciech Kołatek: Seat Ibiza II generacji produkowany był z 3-lub 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback oraz jako sedan i kombi.

kombilimuzynę, nieco później pojawił się sedan o nazwie Cordoba. W 1997 roku do oferty włączono kombi Cordoba Vario. W 1999 roku karoserię Ibizy znacznie unowocześniono i całkowicie zmieniono stylistykę wnętrza – to już obecna generacja.

 

Płyta podłogowa Ibizy II generacji pochodzi z VW Polo. Około 40 proc.  zespołów takich jak silnik, skrzynia biegów, zawieszenie czy przełączniki w kabinie są używane również w koncernie VW. Silniki montowane w Ibizie stosowano w Polo i Golfie III. Do napędu wykorzystywano sześć różnych jednostek benzynowych o pojemnościach od 1,0 do 2,0 l i mocach od 45 do 150 KM oraz cztery silniki wysokoprężne o pojemności 1,9 l i mocach 68 i 75 KM, a od 1996 roku doskonałe silniki

Fot. Wojciech Kołatek: Samochód po przejechaniu 114 tys. km sprawuje się dobrze i nie wymieniano w nim amortyzatorów.
Fot. Wojciech Kołatek: Samochód po przejechaniu 114 tys. km sprawuje się dobrze i nie wymieniano w nim amortyzatorów.

TDI o mocach 90 i 110 KM.

 

Stosunkowo wysokie nadwozie i szerokie drzwi zapewniają kierowcy i pasażerom wygodne wsiadanie i wysiadanie. Na przednich fotelach jest dużo miejsca, jednak podróżujący z tyłu mogą mieć powody do narzekania. Te niedogodności rekompensuje pojemny, 210-litrowy, bagażnik. Samochody wytwarzane do 1996 roku mają skromne wyposażenie i

Fot. Wojciech Kołatek: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Wojciech Kołatek: Tablica przyrządów jest czytelna.

często pozbawione są poduszek powietrznych. Zawieszenie jest zestrojone twardo, ale wykazuje małą podatność na zużycie. Po rozgrzaniu układu hamulcowego droga hamowania się wydłuża.

 

Samochód po przejechaniu 114 tys. km jest sztywny, prowadzi się bardzo pewnie, chociaż nie miał wymienianych amortyzatorów. Zespoły są proporcjonalnie zużyte, lecz wszystkie pracują lekko bez luzów czy zacięć. Jedynym mankamentem nękającym silnik o pojemności 1,4 litra jest okresowe „wyrzucanie” oleju przez

Fot. Wojciech Kołatek: Używane Ibizy są bardzo skromnie wyposażone i z reguły nie mają poduszki powietrznej.
Fot. Wojciech Kołatek: Używane Ibizy są bardzo skromnie wyposażone i z reguły nie mają poduszki powietrznej.

bagnet pomiarowy. Innymi usterkami są wycieki płynu chłodzącego oraz oleju ze skrzyni biegów. Należy podkreślić, że poziom obsługi serwisowej Seata stale rośnie. Przeglądy połączone z wymianą oleju wykonuje się co 15 tysięcy km, a świece zapłonowe wymienia się po przebiegu 60 tys. km. Wymiany paska rozrządu powinno dokonywać się co 90 tysięcy km, jednak serwis zaleca wymianę co 60 tys. Ibiza jest niedroga w eksploatacji z dobrą podażą części nowych i sprawdzonych zamienników.

 

Sytuacja rynkowa

 

Dzięki udanej stylistyce, zachowaniu technologii produkcji i jakości reprezentowanej przez koncern Volkswagena, Ibiza stała się najpopularniejszym autem z gamy produktów Seata. Hiszpańskie pojazdy nie cieszą się zainteresowaniem złodziei i plasują się poza listą 16 najbardziej kradzionych marek. Na rynku samochodów używanych oferowane są wszystkie importowane wersje, dzięki czemu jest w czym wybierać. Do nabycia można polecić samochody z silnikami 1,4 l/60 KM oraz 1,6 l/75 KM.

  

Zalety:

- dobre własności jezdne,

- relatywnie tania eksploatacja.

 

Wady:

- mało atrakcyjny wystrój wnętrza,

- skromne wyposażenie.

           

Ceny samochodów używanych w tys. złotych

 

Rok produkcji

1999

1998

1997

1996

1995

1994

Ibiza 1,4 CLX

11,9 – 17,7

9,5 – 13,8

9,9 – 13,5

7,0 – 11,9

8,7 – 9,9

7,8 - 8,9

Ibiza 1,6 CLX

16,5 - 19,9

13,9

12,8

10,6

5,9 – 8,6

7,0 - 7,8

Ibiza 1,9 diesel

14,0 - 18,6

14,9 – 18,0

12,9 – 14,9

9,5 - 10,4

9,9 – 10,5

8,6 - 10,4

           

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

1,4

1,6

1,9 TD

Pojemność silnika (ccm)

1390

1598

1896
Moc maksymalna (KM)

60

75

75

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

107

125

149

Masa własna (kg)

895

980

1015

Dopuszczalna masa całkowita (kg)

1375

1410

1510

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

15,0

12,9

13,3

Prędkość maksymalna (km/h)

157

170

168

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

7,5

8,0

6,6 ON

 

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty