Firma Renault jest znana z produkcji szerokiej gamy popularnych pojazdów. Jednym z nich jest model Clio zaprezentowany w 1990 roku, produkowany jako trzy i pięciodrzwiowa kombilimuzyna. W 1991 roku zdobył uznanie międzynarodowego jury i uzyskał zaszczytny tytuł Samochodu Roku.
W czasie ośmiu lat produkcji wytworzono 3,8 miliona Clio. Samochód poddawano ciągłej modernizacji. W 1993 roku z oferty wycofano silniki gaźnikowe, w rok później wprowadzono drobne zmiany nadwozia i wprowadzono wydajniejszy układ hamulcowy, a w 1995 roku poduszka powietrzna pasażera stała się wyposażeniem seryjnym. W
1996 roku zmieniono kształt wlotu powietrza i wprowadzono zaokrąglone reflektory. W tym roku wydłużono też okresy między przeglądami do 15 tysięcy km. Następcę Clio I zaprezentowano w 1998 roku, ale to już zupełnie inny samochód.
Silniki
Użyte do napędu jednostki o pojemności od 1,2 do 2,0 litra i mocy 54 - 150 KM, sprawiają, że Clio jest dynamicznym pojazdem, który może pokonywać nie tylko miejskie drogi. Silniki charakteryzują się dobrymi parametrami technicznymi i są trwałe.
Do normalnej jazdy można polecić jednostki o pojemności 1,2 oraz 1,4 litra. Silniki 1,8 l nadają samochodowi wyśmienitą dynamikę, lecz zużywają duże ilości paliwa. Wolnossący diesel jest głośny, zapewnia tylko umiarkowane przyspieszenia, lecz zdecydowanie mało pali.
Wnętrze
Clio zapewnia dobre warunki podróżowania dla czterech osób. W bagażniku o pojemności 265 litrów pomieszczą się bagaże
podróżne. Po złożeniu tylnych siedzeń objętość bagażnika wzrasta do 1055 litrów, co czyni z Clio lidera pojemności tamtego okresu. Deskę rozdzielczą zaprojektowano zgodnie z tendencjami końca lat osiemdziesiątych. Charakterystyczne są przegięcia płaszczyzn i duże nawiewniki powietrza. Tablica wskaźników umieszczona naprzeciw kierowcy jest czytelna. Tworzywa sztuczne koloru czarnego dość odporne na zarysowania. Siedzenia są miękkie, a materiały tapicerskie użyte do pokrycia opierają się próbie czasu.
Eksploatacja
Zawieszenie pojazdu zestrojono na styl francuski, jest miękkie, dobrze tłumi nierówności drogi, lecz podczas szybkiego pokonywania zakrętów auto znacznie się przechyla. Tą właściwość trzeba brać pod uwagę podczas podejmowania decyzji o zakupie.
W czasie produkcji dokonywano zmian wyglądu karoserii, a także używano jednostek napędowych o różnej pojemności i sposobie zasilania sprzęgniętych z 4- lub 5-biegową skrzynią przekładniową. Dlatego przy zakupie warto zdobyć książkę serwisową zawierającą zalecenia dla konkretnego rocznika.
Wymiany oleju dokonuje się, co 10 (starsze silniki) lub, co 15 tysięcy km (po 1996 roku), świec zapłonowych po przejechaniu 30 tysięcy, a paska rozrządu po przebiegu 105 tysięcy km. Do typowych usterek należą uszkodzenia termicznego włącznika wentylatora chłodnicy i drobne problemy z instalacją elektryczną. Dość szybko zużywają się tarcze hamulcowe, drążki kierownicze i elementy stalowo-gumowe stanowiące części składowe przedniego zawieszenia. Układ wydechowy jest mało odporny na korozję. Pasek rozrządu lepiej wymieniać wcześniej niż zaleca instrukcja. Renault ma rozbudowaną sieć serwisową. Ceny oryginalnych części
zamiennych są na poziomie możliwym do zaakceptowania, zaś rynek oferuje tańsze zamienniki. Ceny robocizny w ASO są wysokie.
Sytuacja rynkowa
Renault Clio nie jest obiektem pożądania amatorów cudzej własności i znajduje się poza czołową piętnastką najczęściej kradzionych marek. Podaż samochodów na rynku aut używanych jest stosunkowo duża, jednak ich stan techniczny jest mocno zróżnicowany, podobnie jak ceny wywoławcze. Do zakupu można polecić samochody po modernizacji wykonanej w 1996, są lepiej wykonane i odporne na korozję. Dzięki przestronności wnętrza i dużej pojemności bagażnika Clio zapewnia przyzwoite możliwości przewozowe. Chociaż dokuczają mu częste drobne usterki, jednak nie jest drogi w utrzymaniu.
Zalety:
- przestronne wnętrze z dużym bagażnikiem.
- duży wybór stosunkowo trwałych silników.
Wady
- słabsze hamulce w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji.
- częste występowanie „małych usterek”.
Przykładowe ceny samochodów używanych w złotych
Rok produkcji | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 |
Clio 1,2 | 4 700 | 6 500 | 7 000 | 8 600 | 10 300 | 12 100 |
Clio 1,4 | - | 7 200 | 7 500 | 9 000 | 11 600 | 12 600 |
Clio 1,9 D | - | - | 9 600 | 10 500 | - | - |
Ceny niektórych części zamiennych w złotych
Reflektor przedni | 420 |
Błotnik przedni | 400 |
Zderzak przedni | 420 |
Klocki hamulcowe | 200 |
Napęd rozrządu | 475 |
Wybrane dane techniczne
| 1,1 | 1,2 | 1,4 | 1,8i | 1,9 Diesel |
Pojemność silnika (ccm) | 1108 | 1149 | 1390 | 1783 | 1870 |
Moc maksymalna (KM) | 49 | 58 | 75 | 109 | 65 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 78 | 93 | 107 | 150 | 121 |
Masa własna (kg) | 830 | 830 | 830 | 955 | 910 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1265 | 1265 | 1375 | 1375 | 1350 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 17,0 | 13,5 | 11,2 | 8,9 | 14,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 145 | 160 | 175 | 195 | 161 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,7 | 7,0 | 7,5 | 10,0 | 6,6 |
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?