Pierwsza jazda: Volkswagen Golf Sportsvan - zaskakująco pewny na drodze (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Volkswagen Golf Sportsvan - pierwsza jazda
Volkswagen Golf Sportsvan - pierwsza jazda
Volkswagen wprowadził na polski rynek model Golf Sportsvan. To rodzinne auto jest następcą VW Golfa Plusa. Od poprzednika jest większy, a jednocześnie lżejszy.
Volkswagen Golf Sportsvan - pierwsza jazda
Volkswagen Golf Sportsvan - pierwsza jazda

To nie jedyne oszczędności, które charakteryzują nowy model Volkswagena. Producent informuje na przykład, że nowa gama silników oferowana w tym aucie zużywa o 20 procent mniej paliwa niż jednostki, które napędzały Golfa Plusa.

Golf Sporstvan jest kolejnym elementem nowej ofensywy Volkswagena w gamie samochodów kompaktowych. Dwa lata temu zapoczątkował ją VW Golf VII, a rok później kontynuował Golf VII Variant.

Sportowe linie

Pod względem technicznym Volkswagen Golf Sportsvan opiera się na modułowej platformie podłogowej MQB (zbudowano na niej także Seata Leona i Skodę Octavię), co pozwoliło na wprowadzenie wyraźnych zmian w porównaniu z poprzednikiem. Poza tym możliwe było obniżenie masy auta, nawet o 90 kg.

Proporcje VW Golfa Sportsvana są lepsze niż u poprzednika, o czym świadczy krótszy niż w Golfie Plusie zwis przedni. Ale jeszcze bardziej wymowne są linie nadwozia, w którym widzimy sporo ostrych krawędzi i przetłoczeń.

W stylistyce nadwozia charakterystyczny jest bardzo długi pas szyb z dwoma dodatkowym oknami (w obszarze słupka A i D), mocno zaznaczona linia na wysokości specjalnie zaprojektowanych dla Golfa Sportsvana klamek, lusterka boczne osadzone na drzwiach.

Tylny zwis został przedłużony o 47 mm, m.in. w celu powiększenia bagażnika. Z długością 4338 mm auto jest o 134 mm dłuższe niż Golf Plus, o 83 mm dłuższe od Golfa hatchbacka i o 224 mm krótsze, niż Golf Variant.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Volkswagena Golfa Sportsvan

Volkswagen Golf Sportsvan - pierwsza jazda
Volkswagen Golf Sportsvan - pierwsza jazda

Przestrzeń w kabinie

We wnętrzu VW Golfa Sporstvana dominującym elementem jest nowa deska rozdzielcza. Co prawda można w niej rozpoznać wiele elementów występujących także w zwykłym Golfie, ale całość została zaprojektowana od nowa.

Między kierowcą a pasażerem jest seryjny podłokietnik (z regulacją wysokości i odległości) ze schowkiem i dwoma uchwytami na napoje. Kolejne schowki umieszczono m.in. na górze deski rozdzielczej (w wersjach bez głośnika centralnego) i w drzwiach (z przodu z możliwością umieszczenia 1,5-litrowej butelki, z tyłu - litrowej). Od wersji Comfortline w seryjnym wyposażeniu są szuflady pod przednimi fotelami oraz kieszenie i składane stoliki w oparciach przednich foteli.

Dzięki przedłużonemu rozstawowi osi i większemu zwisowi tylnemu w kabinie jest więcej miejsca, niż w Golfie Plusie. Ponadto na przestrzeń korzystnie wpłynęła platforma podłogowa MQB. Mimo że wysokość samochodu jest dokładnie taka sama, jak poprzednika, to z przodu wysokość wnętrza wzrosła o 10 mm (do 1017 mm) i o 32 mm z tyłu (do 1008 mm).

Więcej bagażnika

Urósł także bagażnik. W porównaniu z Golfem Plusem jego pojemność wzrosła o 76 litrów, do 500 litrów. A jeśli kanapa jest przesunięta maksymalnie do przodu (od wersji Comfortline), to pojemność bagażnika wynosi 590 litrów. W przypadku wykorzystania przestrzeni bagażowej aż do oparć przednich foteli i załadunku po dach, maksymalna pojemność przestrzeni bagażowej wynosi 1520 litrów (+70 litrów).

Podłogę bagażnika można zdemontować lub zmienić jej wysokość. Pozycja górna to wysokość krawędzi klapy bagażnika. Natomiast wysokość dolna to 130 mm poniżej krawędzi bagażnika. Jeżeli jest potrzeba podniesienia podłogi, aby np. schować pod nią żaluzję przykrywającą bagażnik, to zostanie ona zablokowana w podniesionej pozycji.

Praktyczna jest również funkcja zwalniania blokady oparcia tylnych siedzeń bezpośrednio z bagażnika. Można przy tym złożyć oddzielnie prawą część oparcia (40 procent) i środkową część (20 procent). Lewy element oparcia jest składany razem ze środkową częścią (60 procent).

Silniki z turbodoładowaniem

Pod maskę Golfa Sportsvana może trafić jeden z sześciu silników do wyboru. Cztery, to jednostki benzynowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TSI), które rozwijają moc 85 KM, 110 KM, 125 KM i 150 KM. Spektrum silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem i turbo (TDI) obejmuje jednostki o mocy 110 KM i 150 KM. Do przekazania napędu na przednią oś służą pięcio- lub sześciobiegowe przekładnie manualne. Wszystkie silniki, poza TSI 85 KM, mogą być opcjonalnie połączone z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową DSG.

Według zapewnień producenta, nowe silniki zużywają o 20 proc. mniej paliwa, niż jednostki stosowane w VW Golfie Plusie. Szczególnie oszczędny jest silnik TDI BlueMotion Technology o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM, który wg danych fabrycznych zużywa on tylko 3,9 l/100 km. W ofercie będzie też wersja BlueMotion z modyfikacjami aerodynamicznymi i oponami o niskim oporze toczenia, której średnie zużycie oleju napędowego ma wynosić 3,6 l/100 km.

Wrażenia z jazdy

O tym, jak jeździ VW Golf Sportsvan przekonaliśmy się na przykładzie wersji z silnikiem 2.0 TDI 150 KM. Biorąc pod uwagę wysokie walory trakcyjne zwykłego Golfa spodziewaliśmy się, że i ten Volkswagen pójdzie jego śladem. Nie pomyliliśmy się.

Golf Sportsvan jeździ równie dobrze zwykły Golf. Wygodniejsza jest pozycja za kierownicą, bo siedzi się wyżej i do tego przed dużą szybą czołową. Wydawałoby się, że stosunkowo wysokie nadwozie będzie przeszkodą w szybkim pokonywaniu zakrętów. Jednak dość sztywno zestrojone zawieszenie trzyma auto w ryzach. To ważne, bo turbodiesel o mocy 150 KM lubi podokazywać. Prędkość 100 km/h osiąga po 9,2 sekundy. Przy tym jest przyjemny dla uszu kierowcy i pasażerów jest jego dźwięk.

W danych technicznych wyczytaliśmy, że średnie zużycie paliwa wersji 2.0 TDI 150 KM to 4,8 litra na 100 km. Po przejechaniu nieco ponad 120 km (60 procent poza terenem zabudowanym) wyświetlaczu komputera pokładowego poinformował, że średnie spalanie było o litr wyższe.

Ceny i wyposażenie

Cennik Volkswagena Golfa Sporstvana startuje od kwoty 67 690 zł. Tyle kosztuje auto z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM w wersji Trendline. Zawiera ona takie elementy wyposażenia, jak: siedem poduszek powietrznych, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESC, zagłówki zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa (chronią przed urazem kręgosłupa) oraz nowy hamulec multikolizyjny XDS+, fotel kierowcy z regulacją wysokości, klimatyzację, wskaźnik ciśnienia w oponach, nowy elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, radio z pięciocalowym ekranem dotykowym, dwupoziomową podłogę bagażnika.

Cena 67 690 zł wydaje się być dość wysoką. Podobnie wyposażony Ford Focus C-Max, z silnikiem 1.6 85 KM, jest o 5600 zł tańszy. Z kolei Peugeot 3008 jest o 2000 zł droższy, ale ma bogatsze wyposażenie standardowe i napędza go mocniejszy silnik (1.6 120 KM).

Odnotujmy jeszcze, że Golf Sportsvan w opcji może otrzymać szereg nowoczesnych elementów wyposażenia. Np. jako pierwszy Volkswagen będzie oferowany z nowym systemem Blind Spot Sensor i systemem ułatwiającym wyjechanie z miejsca parkingowego.

Może też mieć systemy Lane Assist, Front Assist i funkcję awaryjnego hamowania w mieście City Brake Assis oraz adaptacyjną regulację zawieszenia DCC.

Plusy
Atrakcyjne nadwozie
Funkcjonalne wnętrze
Dobre walory trakcyjne

Minusy
Cena

Volkswagen Golf Sporstvan 2.0 TDI 150 KM - dane techniczne

Nadwozie: pięciodrzwiowy van
Silnik: turbodiesel, R4, 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 3500 obr/min; 340 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna DSG; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 9,2 s
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Średnie spalanie: 4,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4338/1578/1807/2685 mm
Masa: 1417 kg
Pojemność bagażnika: 500 l
Cena auta testowego: b.d.

Wojciech Frelichowski 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty