Pierwsza jazda: nowe Audi TT - sport na co dzień (WIDEO)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Audi TT  - rasowo i sportowo
Pierwsza jazda: Audi TT - rasowo i sportowo
Nowe Audi TT, które właśnie trafiło do sprzedaży w Polsce, wygląda jak rasowe sportowe coupe. Ale to także auto do codziennej eksploatacji.
Pierwsza jazda: Audi TT  - rasowo i sportowo
Pierwsza jazda: Audi TT - rasowo i sportowo

To trzecia generacja Audi TT. Pierwsza pojawiła się w 1998 roku, a druga w 2006. Jednak o ile modele tych dwóch pierwszych generacji wyglądały raczej jak auta do zabawy, o tyle nowe TT prezentuje się niczym rasowe sportowe coupe. I nie kończy się tylko na wyglądzie.

Zadziorna stylistyka

Założenia nadwozia nowego Audi TT są podobne jak wcześniejsze wersje. To m.in. półkolista kabina, muskularny boczny pas, wyraźnie zarysowane progi i szerokie wnęki kół. Ale jednocześnie projektanci Audi zaproponowali szereg elementów, które upodabniają go model do sportowego flagowca tej marki - modelu R8.

Te podobieństwa widać szczególnie w przednim pasie karoserii. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe jest teraz szersza i płaska. Połączone ze sobą wloty powietrza uporządkowano przy pomocy listew. Listwy oddzielające porządkują także reflektory, w których wyraźnie wydzielono światła do jazdy dziennej.

Podobna stylistyka obejmuje również tylne lampy wykonane w technologii LED. Masywna bryła tylnej partii nadwozia kończy się dwiema rurami wydechowymi, które - w odróżnieniu od poprzedniego modelu - umieszczono bliżej siebie. Ciekawie wygląda też trzecie światło stop. To diodowy pas przebiegający przez całą szerokość krawędzi pokrywy bagażnika.

Ozdobą, ale także elementem poprawiającym stabilność auta podczas jazdy jest tylny spoiler, który automatycznie wysuwa się po przekroczeniu prędkości 120 km/h i chowa poniżej 80 km/h. Można tez go wysunąć ręcznie po wciśnięciu przycisku na kokpicie.

Opcjonalnie Audi dostarcza reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix LED. W przypadku tego rozwiązania, światło drogowe pochodzi z pojedynczo sterowanych, małych diod. W kierunkowskazach ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania sygnał świetlny przebiega zawsze od środka na zewnątrz, w kierunku skręcania, co jest dodatkową wskazówką dla innych uczestników ruchu.

Komputerowe wnętrze

Jak informuje producent, głównym założeniem w kabinie było skierowanie wszystkich przyrządów w stronę kierowcy. Pierwsze co rzuca się w oczy na kokpicie, to okrągłe wyloty powietrza, które zresztą odgrywają ważną rolę w całej koncepcji obsługi. Umieszczono w nich elementy obsługi klimatyzacji. Ponadto w ich osiach znajdują się regulatory ogrzewania siedzeń oraz obiegu, temperatury, kierunku i siły nawiewu powietrza.

Kolejną nowinką techniczną jest zestaw zegarów, a w zasadzie ich brak. Analogowe zegary i monitor MMI na konsoli środkowej zastąpiono panelem Audi virtual cockpit – cyfrowym zestawem wskaźników i ekranów informacyjnych umieszczonych przed kierowcą. Można przełączać między dwoma wersjami wyglądu 12,3-calowego cyfrowego wyświetlacza.

W trybie widoku klasycznego na pierwszym planie jest prędkościomierz i obrotomierz. W trybie „Infotainment" na pierwszy plan wysuwa się mapa nawigacji, a wskaźniki są pomniejszone. W topowej wersji TTS dostępna jest jeszcze jedna wersja ekranu, w centrum której jest obrotomierz.

Nowy panel obsługi systemu MMI, który tradycyjnie jest umieszczony pomiędzy fotelami, ma teraz sześć przycisków. System wyposażono w obrotowy regulator MMI smart touch wheel, którego górna powierzchnia reaguje na dotyk. Dzięki temu, kierowca może powiększać i pomniejszać mapę nawigacji oraz ruchem palca wprowadzać znaki.

Zaprojektowane na nowo, głęboko osadzone sportowe fotele, ważą łącznie pięć kilogramów mniej niż siedzenia w poprzednim modelu. Na życzenie (w Audi TTS seryjnie) dostępne są siedzenia sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami i wyraźnie zarysowanymi, regulowanymi pneumatycznie bokami.

Tak jak we wcześniejszych generacjach Audi TT, tak w najnowszej z tyłu w kabinie są dwa wyprofilowane siedziska. I tak jak poprzednio miejsca jest tam bardzo mało, co czyni te miejsca do siedzenia czysto iluzorycznymi.

Za to większy, o 13 litrów, jest bagażnik. Jego pojemność wynosi teraz 305 litrów.

Trzy silniki

Na początek lista silników dostępnych w TT będzie się składać z trzech jednostek napędowych: dwóch benzynowych TFSI i jednej wysokoprężnej TDI - wszystkie o pojemności dwóch litrów.
Podstawowy silnik benzynowy generuje moc 230 KM i rozwija moment obrotowy o wartości 370 Nm. Drugi benzyniak ma moc 310 KM i moment obrotowy 380 Nm. Ta jednostka jest zarezerowana dla modelu TTS.

Jedynym turbodieslem jest silnik o mocy 184 KM, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 380 Nm.
Jak informuje producent wszystkie silniki cechuje niższe zużycie paliwa niż ich poprzedników, a system start-stop to element wyposażenia seryjnego każdego z nich.

Standardowo w Audi TT oraz TTS, silnik 2.0 TFSI współpracuje z sześciobiegową, ręczną skrzynią biegów. Opcjonalnie – z sześciobiegowym automatem S tronic. Ta dwusprzęgłowa przekładnia umożliwia błyskawiczną zmianę biegów bez wyczuwalnych opóźnień. Biegi można zmieniać również manualnie - za pomocą manetek przy kierownicy.

Jeśli system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie „efficiency", w momencie zdjęcia przez kierowcę nogi z pedału gazu, skrzynia S tronic automatycznie wskakuje w tryb wolnego biegu.
Jedyną, na razie, skrzynią biegów, z którą konfigurowany jest silnik 2.0 TDI jest sześciobiegowa przekładnia ręczna.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej nowego Audi TT dostępne do jazd próbnych były tylko auta z silnikiem 2.0 TFSI 230 KM ze stałym napędem na obie osie quattro. To opcja w tym modelu (standard w TTS).
Jak informuje producent, układ działa w ten sposób, że podczas normalnej jazdy hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe przekazuje blisko 100 proc. momentu obrotowego z silnika na koła przedniej osi. W razie potrzeby, np. poślizgu przednich kół, może je jednak błyskawicznie skierować na koła osi tylnej.

Nowością jest to, że zarządzanie napędem na obie osie jest zintegrowane z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select mającym pięć trybów jazdy: comfort, auto, dynamic, efficiency i individual. System kontroluje sposób pracy pedału gazu i wsparcia układu kierowniczego. Może też zawierać kilka opcjonalnych elementów, np. adaptacyjny, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride (element wyposażenia seryjnego w modelu TTS).

Zastosowane mechanizmy sprawiają, że jazda po krętej drodze jest dla Audi TT dziecinną igraszką. Auto posłusznie trzyma się wytyczonego toru jazdy, w czym swój udział ma także nisko osadzony środek ciężkości oraz szeroki rozstaw kół.

Nie ma żadnego problemu z wyprzedzaniem nawet długich kolumn ciężarówek. Mocy ten samochód aż nadto. I jeszcze ciekawostka, przyspieszaniu towarzyszą ciekawe odgłosy wydechu. To z kolei zasługa specjalnego oscylatora dźwiękowego.

Audi TT nadaje się też do codziennej eksploatacji w mieście, ale pod warunkiem, że uważamy na krawężniki. W wyposażeniu są co prawda czujniki parkowania, jednak auto jest dość nisko zawieszone i trzeba ostrożnie podjeżdżać bokiem do krawężników.

Wyposażenie i ceny

W wyposażeniu nowego Audi TT jest wszystko, co potrzebujemy do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Ponarzekać można na przykład na to, że w standardzie klimatyzacja jest manualna, a nie automatyczna.

Podstawowa cena tego samochodu, z benzynowym silnikiem 2.0 TFSI 230 KM i z napędem na przód wynosi 159 100 zł. W wersji z napędem quattro auto kosztuje 183 500 zł. Audi TT z silnikiem 2.0 TDI kosztuje 159 900 zł.

PlusyAtrakcyjna stylistyka
Mocne silniki
Bogate wyposażenie

Minusy
Symboliczna ilość miejsca z tyłu
Ograniczenia przy parkowaniu

Audi TT 2.0 TFSI 230 KM quattro - dane techniczne
Nadwozie: dwudrzwiowe coupe
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 230 KM przy 4500 obr/min; 370 Nm przy 1600 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: DSG, 6-biegowa, napęd na obie osie
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 5,3 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 8,3/5,5/6,4 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4177/1353/1832/2505 mm
Masa własna : 1335 kg
Pojemność bagażnika: 305 l
Cena auta testowego: 183500 zł + dodatki

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Tristar

Tristar SNOWPOWER 195/55R16 87H

302,00 zł170,00 zł-44%
miejsce #2

Dębica

Dębica Frigo Hp2 205/55R16 91H

361,00 zł273,18 zł-24%
miejsce #3

Continental

Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 91H

550,00 zł459,00 zł-17%
miejsce #4

Kormoran

KORMORAN SNOW 205/55R16 91H

296,00 zł256,00 zł-14%
miejsce #5

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 235/55R17 103V

831,00 zł735,54 zł-11%
miejsce #6

Sava

Sava Eskimo S3+ 185/65R15 88T

296,00 zł273,23 zł-8%
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie