Testujemy: Audi A3 Sportback 1.8 TFSI – narowisty charakter

Wojciech Frelichowski
Testujemy: Audi A3 Sportback 1.8 TFSI – narowisty charakter
Testujemy: Audi A3 Sportback 1.8 TFSI – narowisty charakter
Audi A3 Sportback z silnikiem 1.8 TFSI jest dynamicznym autem. Moc 180 koni jest pozwala na przyspieszenia adekwatne do nazwy modelu. Sportowe są także inne cechy tego auta.
Testujemy: Audi A3 Sportback 1.8 TFSI – narowisty charakter
Testujemy: Audi A3 Sportback 1.8 TFSI – narowisty charakter

Aktualne wcielenie Audi A3 w wersji Sportback jest obecne na polskim rynku od początku 2013 r. Jest to trzecia generacja tego modelu, który po raz pierwszy wszedł na rynek w 1996 roku.

Po najnowszych zmianach stylistycznych Audi A3 Sportback – ale także i wersja trzydrzwiowa – niemal upodobniło się do większego i droższego modelu A4. Dotyczy to przede wszystkim przedniej partii nadwozia, w której dominuje wielka osłona chłodnicy w kształcie trapezu otoczona chromowaną listwą. Po bokach towarzyszą jej skośne reflektory o ostrych liniach.

Dzięki obniżającej się ku tyłowi linii dachu i mocno pochylonej pokrywie bagażnika auto wygląda dynamicznie. Nasuwa się też skojarzenie z samochodem typu kombi, a to dzięki trzeciemu bocznemu oknu, które jest pomiędzy tylną partią drzwi a słupkiem C.

W tylnej części nadwozia nad oknem pokrywy bagażnika umieszczono delikatny spoiler, natomiast wygląd kloszy tylnych lamp nawiązuje do przednich reflektorów.

W gustownym stylu

Kabina pięciodrzwiowego A3 jest dość przestronna. Z przodu siedzi się wygodnie. Komfort gwarantują dobrze wyprofilowane fotele. W standardzie oba mają mechaniczną regulację wysokości.

Na brak miejsca na nogi nie można też uskarżać się z tyłu. Ale kanapa jest zbyt wąska, aby wygodnie siedziały tam trzy osoby. Zresztą środkowa część kanapy ma płaskie poszycie i siedzi się tam bardzo niewygodnie. Natomiast co warto podkreślić szyby w tylnych drzwiach opuszczają się całkowicie do dolnej krawędzi okien, co jest rzadkością w samochodach kompaktowych.

Zobacz także Testujemy: Audi A1 1.4 TSI - małe auto z wysoką ceną (zdjęcia) 

Deska rozdzielcza jest taka sama, jak w wersji trzydrzwiowej. W bogatszych wersjach jej centralnym elementem jest system nawigacji GPS i informacji pokładowej, którego głównym elementem jest monitor LCD wysuwany z deski rozdzielczej. Pokrętło, służące do obsługi tego zestawu znajduje się na tunelu pomiędzy przednimi fotelami.

Bagażnik ma pojemność 380 litrów czyli tyle, ile większość aut z tego segmentu. W stosunku do wersji trzydrzwiowej kufer A3 Sportback jest o 15 l większy.

Sportowe ambicje

Testowe Audi A3 miało pod maską benzynowy silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 180 KM. To jednostka z serii TFSI, czyli turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Po mocnym wciśnięciu pedału gazu prędkość rośnie bardzo szybko. Jednocześnie spod maski dochodzi stonowany szum turbosprężarki, która wchodzi na wyższe obroty. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki nie jest oszałamiający. Wynosi 250 Nm, ale jest dostępny już od 1250 obr./min., co oznacza, że auto chętnie przyspiesza.

Udało nam się rozpędzić to auto do setki w 7,5 sekundy, czyli w niemal identycznym czasie jak podaje producent (7,3 s). Audi A3 z silnikiem 1.8 TFSI przyspiesza z entuzjazmem także w trakcie wyprzedzania. Przy tym spod maski nie docierają chropowate dźwięki. Wysoka kultura pracy tej jednostki napędowej to jedna z jej zalet.

Silnik był skonfigurowany z siedmiostopniową przekładnią S tronic, która zmienia biegi niemal niezauważalnie. Dla lubiących ręczną zmianę biegów skrzynia ma tryb sekwencyjny, w którym przełożenia można zmieniać łopatkami przy kierownicy. Jednak naszym zdaniem najlepszy jest automatyczny tryb sport, który pozwala na dynamiczne wyczyny.

Pomimo narowistego charakteru silnik 1.8 TFSI nie jest łapczywy na paliwo. W naszym teście średnie zużycie paliwa wyniosło 6,8 litra na 100 km, czyli nieco ponad litr więcej od danych fabrycznych. Jak na taki samochód nie jest to wysokie spalanie.

Popisy na zakrętach

W parze z dynamicznym napędem idzie zawieszenie. Auto jest zwinne, a przy tym wykazuje sprinterskie predyspozycje. Zakręty można pokonywać bez obawy, że auto zacznie szukać swojej drogi, ale pasażerowie mają zapewniony komfort resorowania. Nie ma mowy o myszkowaniu po jezdni czy wychyłach nadwozia.

W układzie kierowniczym dobrze wyważono proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia. Kierowca panuje nad autem, a przy tym ma frajdę z jazdy, bo samochód wręcz się domaga ostrego wchodzenia w zakręty. Za to trzeba uważać przy podjeżdżaniu do krawężników przodem. Przedni zderzak jest bardzo nisko osadzony i łatwo go uszkodzić.

Ceny i wyposażenie

Podstawowa wersja Audi A3 Sportback (Attraction Premiere Edition 2014, silnik 1.2 TFSI 105 KM) kosztuje 81460 zł. Auto w standardzie wyposażone jest w siedem poduszek powietrznych (w tym kolanową dla kierowcy, ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD), system zapobiegający poślizgowi kół (ASR), elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3, klimatyzacja manualną, szyby boczne i lusterka sterowane elektrycznie oraz centralny zamek.

Natomiast do testu otrzymaliśmy auto w topowej wersji Ambiente. Z silnikiem 1.8 TFSI cena wynosi 127 tys. zł. W wyposażeniu standardowym (poza elementami z wersji podstawowej) znajdziemy m.in. światła przeciwmgielne, światła do jazdy dziennej LED, tylne lampy LED, czujnik parkowania, kierownicę i dźwignię zmiany biegów obszyte skórą, fotele kierowcy i pasażera z regulacją wysokości, centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby i lusterka boczne, system Audi Drive Select, tempomat, system start/stop, usportowione zawieszenie, aluminiowe felgi 16 cali, podwójną końcówkę układu wydechowego.

Testowany samochód doposażono m.in. w system nawigacji MMI touch (12990 zł), automatyczną klimatyzację (2630 zł), monochromatyczne lusterko wsteczne (1180 zł), wielofunkcyjna kierownica (820 zł), 18-calowe aluminiowe felgi (6920 zł), adaptacyjny tempomat, kamerę cofania (1960 zł), ksenonowe reflektory (4630 zł), tapicerka Alcantara (3340 zł), przednie fotele z elektryczną regulacją (3230 zł), szklany dach (4540 zł).

Główni konkurenci Audi A3 Sportback to rodzime, czyli niemieckie marki – BMW i Mercedes. W stajni BMW konkurentem jest model serii 1. Podstawowa, pięciodrzwiowa wersja tego auta 114i, z silnikiem benzynowym 1,6 102 KM, kosztuje 89900 zł. Natomiast wśród Mercedesów konkurentem dla A3 jest model Klasy A – wersja 180 z silnikiem 1.6 122 KM, która kosztuje91200 zł.

Plusy
Atrakcyjna sylwetka
Dynamiczny silnik
Bogate wyposażenie

Minusy
Wąska kanapa
Wysoka cena
Łatwo uszkodzić przedni zderzak

Audi A3 Sportback 1.8 TFSI – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, turbo, 4 cyl., 16V, pojemność 1798 ccm
Moc i moment obrotowy: 180 KM przy 5100 obr/min; 250 Nm przy 1250 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: automatyczna, 7-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 7,3 s
Prędkość maksymalna: 232 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 7,0/4,8/5,6 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4310/1425/1785/2636 mm
Masa i poj. bagażnika: 1280 kg, 380 l
Cena auta testowego: 169150 zł

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty