
Dostępną obecnie Mazdę 5 wprowadzono do sprzedaży trzy lata temu. W tym roku poddano ją face liftingowi. Zmieniono przedni zderzak, reflektory, tylne światła i atrapę chłodnicy. Nieco przeprojektowano konsolę środkową i zastosowano nowe materiały wykończeniowe wnętrza.
"Piątka" ma przesuwne drzwi tylne, otwierające się na szerokość 70 cm. To rozwiązanie jest praktyczne z punktu widzenia mieszkańców miast, gdzie trudno o znalezienie miejsca parkingowego. Jeśli staniemy blisko innego samochodu, nie ma problemu z przypadkowym uderzeniem go drzwiami podczas wychodzenia z auta.

Mazdę 5 przewidziano dla siedmiu pasażerów podróżujących w konfiguracji 2+3+2. Jeżeli potrzebne jest więcej przestrzeni na bagaż, wystarczy złożyć trzeci rząd foteli, by mieć do dyspozycji pięć miejsc siedzących i bagażnik o pojemności 426 l (przy siedmiu osobach na pokładzie - 112 l).
Możliwa jest również konfiguracja 4-miejscowa. W tym celu należy lekko przesunąć do przodu siedzisko lewego fotela drugiego rzędu, złożyć siedzisko fotela środkowego do powstałego w ten sposób schowka i powrócić z siedziskiem lewego fotela na miejsce. Później trzeba jeszcze złożyć do przodu oparcie środkowego fotela, które zamieni się w dodatkowy, szeroki podłokietnik.
To jeszcze nie koniec niespodzianek. Prawy fotel środkowego rzędu ma wnękę mogącą pomieścić np. dziecięce zabawki i drobne bagaże lub schowek z siatką. Składając fotele drugiego i trzeciego rzędu uzyskuje się przestrzeń bagażową o pojemności 857 l (do dachu - 1566 l).

Testowaną przez nas Mazdę 5 napędzał 2-litrowy turbo-diesel o mocy 110 KM. Jego zaletą jest elastyczność. Wysoki moment obrotowy jest dostępny od 1500 do 2900 obr./min (maksymalny, wynoszący 310 Nm, przy 2000 obr./min). Oznacza to, że nie trzeba często zmieniać biegu, aby sprawnie rozpędzić auto np. podczas wyprzedzania.
Dodatkowy plus należy się inżynierom Mazdy za wyciszenie silnika. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać dopiero przy ok. 3100 obr./min. 6-stopniowa, ręczna skrzynia biegów nie pracuje zbyt precyzyjnie. Skok przełożeń nie jest co prawda długi, ale zdarzają się kłopoty z wybraniem poszczególnych biegów.
W zajęciu wygodnej pozycji za kierownicą nieco przeszkadza jej rozbudowana kolumna, w którą uderza się kolanami. Zarówno z przodu jak i w drugim rzędzie foteli nie brakuje miejsca. Mniej jest go w rzędzie trzecim, gdzie w miarę wygodnie podróż odbędą tylko dzieci.
Zawieszenie zestrojono neutralnie. Z jednej strony jest na tyle twarde, by Mazdę prowadziło się pewnie przy wyższych prędkościach (w czym pomaga precyzyjny układ kierowniczy), a z drugiej całkiem nieźle tłumi nierówności drogi.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | diesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 |
Moc maksymalna (KM przy obr./min) | 110/3500 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min) | 310/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 177 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,4/7,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 450,5 x 175,5 x 161,5 |
Pojemność bagażnika (l) | 112 - 857 |
Cena (zł) | 91 000 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?