Opel Corsa serii 4 – pierwsza jazda

Zdzisław Podbielski
W lipcu na londyńskim salonie samochodowym zaprezentowano nowego Opla Corsę. Teraz mieliśmy okazję zapoznać się z walorami użytkowymi pojazdu.

 

Nowa Corsa w gamie ofertowej Opla zajmuje ważną pozycję. Jest bowiem kontynuatorem tradycji sięgającej 1982 r., kiedy to po raz pierwszy pojawił się samochód o tej nazwie.

Fot. Opel
Fot. Opel

Trzy generacje Corsy zdobyły dużą popularność wśród nabywców i na europejskim rynku zostały sprzedane w liczbie ponad 9,4 mln egzemplarzy. Producent przewiduje, że czwarta generacja tego modelu również będzie bestsellerem i spodziewa się, że jeszcze w tym roku kupi ją ok. 75 tys. klientów. W 2007 r. powstanie jej aż 375 tys. sztuk.

 

Powiększone wymiary

 

W porównaniu do dotychczas wytwarzanej trzeciej generacji, najnowsza Corsa urosła. Jest dłuższa o 16 cm, szersza o 7 cm w wersji 3-drzwiowej i 9 cm w wersji 5-drzwiowej oraz o 5 cm wyższa. Rozstaw osi wzrósł zaledwie o 2 cm i dlatego niewiele więcej miejsca na nogi zyskali pasażerowie siedzący z tyłu. Za to więcej miejsca mają na ramiona i np. podczas zmiany biegów kierowca nie potrąca obok siedzącego pasażera. Wzrosła też objętość bagażnika, z 260 do 285 l. Jeśli już o bagażniku wspominamy to warto dodać, że jego podłoga może być ustawiona na dwóch różnych wysokościach, co umożliwia poziome dzielenie przestrzeni bagażowej. Jej objętość zwiększamy po złożeniu dzielonego w proporcji 60:40 oparcia tylnej kanapy, do 700 l i aż do 1100 l przy załadunku do wysokości sufitu. Oparcie tylnej kanapy można również pochylać o 7,5 stopnia, dla wygody jadących, jak i przewożenia w bagażniku większych przedmiotów, np. złożonego wózka dziecięcego.

 

Nowa Corsa pod względem wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych dołączyła do grupy pojazdów tworzących segment B plus. Reprezentantami tego segmentu są: Fiat Grande Punto,

Fot. Opel
Fot. Opel

Renault Clio III, Peugeot 207 i Toyota Yaris II. Do tego "powiększonego" segmentu kwalifikujemy ją choćby dlatego, że została zbudowana na tej samej płycie podłogowej co "duże" Punto.

 

Dwa nadwozia

 

Corsa czwartej generacji będzie oferowana w dwóch odmianach nadwoziowych: 5- i 3-drzwiowej. 5-drzwiowa jest przeznaczona dla rodzin, a 3-drzwiowa nosi cechy samochodu sportowego, nawiązującego do coupe. Obie wersje mają dużo wspólnych rozwiązań: przednie błotniki, zderzaki, pokrywę komory silnika i przednie słupki. Różnice dotyczą natomiast ścian bocznych i tylnej części nadwozia, w przypadku odmiany 3-drzwiowej z inaczej przetłoczonymi błotnikami.

Interesującym rozwiązaniem, dostępnym za dodatkową opłatą ok. 2500 zł, jest system transportowy "Flex-Fix", czyli wysięgnik umieszczony w tylnym zderzaku. W razie potrzeby można go szybko, bez konieczności demontażu i przechowywania różnych elementów, rozłożyć i przewozić dwa rowery.

 

Silniki i skrzynie biegów

 

Do samochodu przewidziano duży wybór silników. Są to trzy jednostki benzynowe o mocy od 60 do 90 KM oraz trzy jednostki wysokoprężne o mocy od 70 do 125 KM. Silniki benzynowe są znane z poprzedniej Corsy trzeciej generacji, natomiast do dwóch diesli, produkowanych w Bielsku Białej, od przyszłego roku modelowego przybędzie kolejny 1,7 l o mocy 125 KM. Również od przyszłego roku będzie dostępna 4-przekładniowa, automatyczna skrzynia biegów, która uzupełni mechaniczne 5- i 6-biegowe przekładnie i zautomatyzowaną skrzynię Easytronic.

 

Wrażenia z jazdy
Fot. Opel
Fot. Opel

 

Najnowsze wydanie Corsy będzie interesującą ofertą dla odbiorców, przede wszystkim z powodu możliwości wyboru spośród nadwozia 5- i 3-drzwiowego. Obie odmiany nadwoziowe stylizacją zewnętrzną nawiązują do Astry III, która łatwo znajduje zwolenników. Wydaje się jednak, że w porównaniu z konkurentami, np. Peugeotem 207, ma nieznacznie mniej miejsca z tyłu, zwłaszcza na nogi siedzących tam pasażerów.

Designerzy Opla starali się, aby uatrakcyjnić wnętrze nie tylko kolorystyką poszycia, ale również kształtem deski rozdzielczej. Przy tym ważne jest, że materiały zastosowane do wykonania wnętrza są dobrej jakości.

Podczas jazdy odczuwa się zwartość samochodu, którą uzyskano stosując nową płytę podłogową i nową konstrukcję szkieletu nadwozia. Rozwiązania te bezpośrednio wpływają na stabilność pojazdu w ruchu oraz ochronę jadących w razie zderzenia.

Samochód wykazuje dobre zachowanie się na zakrętach, podobne jak Astra III, i nic dziwnego skoro elementy zawieszenia tylnego pochodzą z większego Opla.

Precyzyjnie działają urządzenia sterowania - dźwignia zmiany biegów i seryjnie stosowane wspomaganie układu kierowniczego. Dynamika natomiast zależy od wybranego silnika, z jednostką 1,0 l jest mierna.

 

Czwarta generacja Opla Corsy na polskim rynku zacznie pojawiać się od połowy września. Najtańsza wersja z nadwoziem 3-drzwiowym i silnikiem 1,0 l/60 KM kosztuje 36 900 zł. Najdroższe wersje przybędą w przyszłym roku, z dieslowskimi silnikami 1,7 l o mocy 125 KM - odmiana 3-drzwiowa za 68 400 zł i 5-drzwiowa za 70 000 zł.

 

 

 

Wybrane dane techniczne

Rodzaj silnika

benzynowy

wysokoprężny

Liczba cyl./zaworów

3/12

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

988

1229

1364

1248

1686

Moc maksymalna (KM)

60

80

90

70

90

125

Maks. moment obr. (Nm)

88

110

125

170

200

280

Rozpędzanie 0÷100 km/h (s)

18,2

13,9

12,4

14,5

12,7

10,1

Prędkość maks. (km/h)

150

168

173

163

172

190

Zużycie paliwa, średnio (dm3
/100 km)

5,6

5,8

5,9

4,6

4,6

4,8

Długość/szer./wysokość pojazdu (mm)

3999/17131)
/1488

Rozstaw osi (mm)

2511

Objętość bagażnika (dm3
)

285÷10502)

1)
odmiana 5-drzwiowa - 1737 mm

2)
odmiana 5-drzwiowa - 1100 mm

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty