Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Astra Sports Tourer. Pierwsza jazda, wrażenia, spalanie i ceny

Kamil Rogala
Przez lata Astra zdążyła nas przyzwyczaić do normalności, poprawności oraz nienagannej ergonomii, niekiedy kosztem stylistyki. Czasy się zmieniają, a wraz z nimi zmieniła się stylistyka nowej Astry. Jest nowocześnie, nieco ekstrawagancko, ale czy wciąż funkcjonalnie? Sprawdzam to testując odmianę Sports Tourer.
Przez lata Astra zdążyła nas przyzwyczaić do normalności, poprawności oraz nienagannej ergonomii, niekiedy kosztem stylistyki. Czasy się zmieniają, a wraz z nimi zmieniła się stylistyka nowej Astry. Jest nowocześnie, nieco ekstrawagancko, ale czy wciąż funkcjonalnie? Sprawdzam to testując odmianę Sports Tourer. Kamil Rogala
Przez lata Astra zdążyła nas przyzwyczaić do normalności, poprawności oraz nienagannej ergonomii, niekiedy kosztem stylistyki. Czasy się zmieniają, a wraz z nimi zmieniła się stylistyka nowej Astry. Jest nowocześnie, nieco ekstrawagancko, ale czy wciąż funkcjonalnie? Sprawdzam to w okolicach Russelsheim, gdzie testowałem odmianę Sports Tourer.

Przy okazji warto zaznaczyć, że nowa Astra pojawiła się na rynku po 30 latach od rynkowego debiutu tego modelu. W 1991 roku do sprzedaży trafiła pierwsza generacja, która zastąpiła w ofercie cieszącego się ogromną popularnością i sentymentem Kadetta. Najnowsza generacja bazuje na modułowej platformie EMP2, która pojawiła się między innymi w technicznym bliźniaku Astry, czyli Peugeocie 308.

Opel Astra Sports Tourer. Stylistyka nadwozia i wnętrze

Już kilkukrotnie mieliśmy okazję jeździć Astrą, choć do tej pory była to odmiana 5-drzwiowa hatchback. Kombi jest siłą rzeczy nieco inne, ale wciąż uważam, że to jeden z najładniejszych przedstawicieli tego typu nadwozia w segmencie. Nowa Astra ustępuje chyba tylko wspomnianemu technicznemu bliźniakowi – Peugeotowi 308. Swoją drogą to ciekawe, jak zmienia się motoryzacja i jak mocno starają się producenci, tworząc modele z segmentu C. Przez wiele lat wyznacznikiem, niemal benchmarkiem dla innych w segmencie C był Volkswagen Golf na spółkę ze Skodą Octavią.

Wróćmy jednak do najważniejszych aspektów, pomijając dokładny opis stylistyki – przerabialiśmy to przy okazji prezentacji hatchbacka. Oczywistą różnicą jest oczywiście tylna część nadwozia i muszę przyznać, że kombi wcale nie ustępuje dynamiką linii oraz estetyką wersji 5-drzwiowej. Styliści wykonali doskonałą robotę i sprawili, że kombi nie kojarzy się tylko z samochodem użytkowym. Nabywcy z pewnością nie będą mieli wrażenia, że wybierając praktyczną odmianę coś tracą i muszą poświęcać ładne i zgrabne nadwozie na rzecz większego, ale brzydszego kombi.

W odmianie Sports Tourer, klapa bagażnika również wykonana jest z tworzyw sztucznych, co zdaniem inżynierów ma same zalety: dowolność w projektowaniu szczegółów stylistycznych, lekkość, sztywność i redukcja kosztów. Faktycznie, klapa jest lekka i bez trudu się ją zamyka/otwiera. Ciekawy zabieg w tym segmencie. A co mamy we wnętrzu?

Stylistykę już znamy i pod tym względem nic się nie zmieniło. W porównaniu do poprzedniczki, to przepaść i głęboki ukłon w kierunku nowoczesności oraz młodszych kierowców, którzy z nowymi technologiami oraz gadżetami są za pan brat. Przemawia za tym między innymi zupełnie nowy system info-rozrywki, opcjonalny duży szklany panel o nazwie Pure Panel z dwoma ekranami o przekątnej 10 cali, bezprzewodowa obsługa Android Auto i Apple CarPlay już w standardzie itp. Wypada również przypomnieć minusy, tj. w kilku miejscach mamy do czynienia z elementami z połyskującego plastiku, jakość niektórych elementów również nie jest idealna, ale nie są to wady, które są wyjątkowo drażniące. Ot, takie czasy.

Jak wspomniałem, auto bazuje na platformie podłogowej EMP2. Jego szerokość to 1860 mm, długość to 4642 mm (+268 mm w stosunku do hatchbacka), rozstaw osi to 2732 mm (+57 mm) a przedni zwis to zaledwie 906 mm. Na uwagę zasługuje tylny zwis – 1004 mm – o 211 mm więcej niż w hatchbacku. To wszystko przekłada się rzecz jasna na przestrzeń we wnętrzu, a głównie bagażnik, który w standardowym ułożeniu foteli ma 597 litrów (w hybrydzie 516 litrów), a wymiary bagażnika to równo 1030 x 1030 milimetrów. Po złożeniu oparć przestrzeń rośnie do 1634 litrów (w hybrydzie 1553 litry), a długość przestrzeni bagażowej to 1850 milimetrów. Całkiem nieźle.

Opel Astra Sports Tourer. Silniki i napędy

Pod maską nowej Astry Sports Tourer pojawią się te same jednostki co w hatchbacku. W grupie silników benzynowych mamy oczywiście 1.2 PureTech o mocy 110 i 130 KM (słabszy tylko z manualem), natomiast silniki wysokoprężne reprezentuje jednostka 1.5 generująca 130 KM. Jeśli chodzi o tą ostatnią, miałem okazję przejechać się modelem z tym silnikiem pokonując kilkanaście kilometrów. Dynamika w zupełności wystarczająca, a średnie spalanie z trasy (głównie autostrada i ograniczenia do 100-120 km/h) nie przekroczyło 5 l/100km.

Nowością w gamie Astry będą naturalnie napędy hybrydowe plug-in w dwóch wersjach. Najmocniejsza wygeneruje 225 KM, ale w chwili obecnej w ofercie jest tylko słabszy, 180-konny wariant. Zasięg na napędzie elektrycznym przy w pełni naładowanych akumulatorach zdaniem producenta ma oscylować w granicach 60 kilometrów. Takim wariantem również pokonałem odcinek testowy, ale o długości niespełna 80 kilometrów. Napęd hybrydowy o mocy systemowej 180 KM (150 KM z silnika spalinowego 1.6 oraz 110 KM i 320 Nm z silnika elektrycznego) w połączeniu z 8-biegowym automatem daje w zupełności zadowalającą dynamikę, choć w trybie domyślnym (hybrydowym), po zdecydowanym naciśnięciu pedału gazu skrzynia i cały system (gdy np. jedziemy na napędzie elektrycznym), potrzebuje dłuższej chwili na reakcję. Sprint do setki zajmuje w tym wariancie 7,6 sekundy a prędkość maksymalna to 225 km/h (135 km/h w trybie elektrycznym). Na takim odcinku testowym trudno określić konkretne spalanie, szczególnie w wersji hybrydowej plug-in, ale po wyczerpaniu baterii i po trasie w zróżnicowanych warunkach, spalanie wyniosło sporo poniżej 7 l/100km.

[poleceny] 23219621 [/polecany]

Opel Astra Sports Tourer. Ceny i wyposażenie

Ceny Opla Astry Sports Tourer zaczynają się od 107 900 złotych za bazową odmianę Edition z silnikiem 1.2 o mocy 110 KM i z manualną skrzynią biegów. Za testowaną przeze mnie hybrydę plug-in trzeba zapłacić co najmniej 174 500 złotych. Będzie to wtedy odmiana Elegance, a za topową wersję Ultimate należy wyłożyć co najmniej 196 500 złotych. W przypadku silnika Diesla, najtańsza odmiana Edition ze skrzynią manualną to koszt 120 900 złotych. A co znajduje się w wyposażeniu bazowej wersji?

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości;
  • czujniki parkowania z przodu i z tyłu;
  • tylna kanapa dzielona w proporcji 40/20/40;
  • klimatyzacja sterowana elektronicznie, jednostrefowa;
  • sportowe koło kierownicy pokryte skórą, spłaszczone u dołu;
  • elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne;
  • system Multimedia Plus z łączami Bluetooth® i USB, tunerem DAB, 6 głośnikami;
  • kolorowy 10” wyświetlacz wskaźników kierowcy i ekran dotykowy 10" Pure Panel;
  • reflektory i światła do jazdy dziennej, światła tylne w technologii LED;
  • reflektory przeciwmgielne w technologii LED.

W opcji dostaniemy m.in.:

  • lakier metaliczny – od 1 500 do 2 700 PLN;
  • kamerę cofania – 1 000 PLN;
  • alarm - 990 PLN;
  • tapicerkę materiałową Modene (podgrzewane fotele i kierownica) – 2 900 PLN;
  • tapicerkę skórzaną Nappa (dla wersji Ultimate) – 5 000 PLN;
  • system audio HiFi (dla wersji Ultimate) – 3 900 PLN;

Opel Astra Sports Tourer. Podsumowanie

Podobnie jak w przypadku pierwszych jazd odmianą hatchback kilka miesięcy temu, tak samo teraz – Opel Astra Sports Tourer pozytywnie zaskakuje. Jest nieźle wykonana, zaskakująco praktyczna i funkcjonalna, bardzo pojemna i przestronna. Trochę szkoda, i to tyczy się praktycznie wszystkich modeli tej klasy w grupie Stellantis, że brakuje silników o mocy około 150-160 KM w tradycyjnym wydaniu i cenie mieszczącej się pomiędzy hybrydą i silnikiem bazowym. Poza tym to naprawdę udane auto.

ZALETY:

  • bardzo przestronny i świetnie przemyślany bagażnik;
  • ładnie zaprojektowane wnętrze;
  • dobrze działające i ładnie wyglądające multimedia;
  • niezłe wyposażenie już w standardzie;
  • oszczędny i wystarczająco dynamiczny silnik wysokoprężny.

WADY:

  • wnętrze z dużymi ekranami może przytłaczać tradycjonalistów;
  • sporo fortepianowej czerni i drobne wpadki jakościowe.

Porównanie Opel Astra Sports Tourer 1.5 Diesel 130 KM (AT8) do wybranych konkurentów:





























































































































 



Opel Astra Sports Tourer 1.5 Diesel 130 KM (AT8)



Volkswagen Golf Kombi 2.0 TDI 150 KM (AT7)



Renault Megane Grandtour 1.5 Blue dCi 115 KM (AT7)



Cena (zł, brutto)



od 141 400



od 152 390



od 124 900



Typ nadwozia/liczba drzwi



kombi/5



kombi/5



kombi/5



Długość/szerokość (mm)



4642/1860



44633/1789



4626/1814



Wysokość (mm)



1443



1498



1449



Rozstaw osi (mm)



2732



2686



2712



Pojemność bagażnika (l)



597/1634



611/1642



449/1504



Liczba miejsc



5



5



5



Masa własna (kg)



1483



1445



1390



Pojemność zbiornika paliwa (l)



52



50



45



Rodzaj paliwa



diesel



diesel



diesel



Napędzana oś



przednia



przednia



przednia



Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń



automatyczna, 8-stopniowa



automatyczna, 7-stopniowa



automatyczna, 7-stopniowa



Osiągi



 



 



 



Moc (KM)



130



150



115



Moment obrotowy (Nm)



300



360



270



Przyspieszenie 0-100 km/h (s)



11



8,9



11.3



Prędkość maksymalna (km/h)



209



223



190



Spalanie (l/100km)



4,6 (WLTP)



4,7 (WLTP)



4,6 (WLTP)



Emisja CO2 (g/km)



120 (WLTP)



122 (WLTP)



120 (WLTP)


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty