Na polskim rynku Skoda odnosi znaczne sukcesy w sprzedaży. Druga generacja Octavii pojawi się na polskim rynku we wrześniu.
Po przejęciu czeskiej firmy przez Volkswagena, Octavię wprowadzono do produkcji w 1996 r. Teraz pojawia się druga generacja tego modelu, która powstała w wyniku modernizacji

poprzedniej. Aby pozostawić klientom wybór, postanowiono dotychczasowy model wytwarzać do 2005 r.
Nową Octavię zaprezentowano po raz pierwszy w marcu tego roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Teraz weszła do produkcji i na polskim rynku pojawi się od września. Ceny jeszcze nie podano, ale odnosząc się do cen w Czechach, będzie chyba kosztowała w najtańszej wersji ok. 62 tys. zł.
Samochód ma sylwetkę pozbawioną modnych akcentów, podkreśla się natomiast ponadczasową stylistykę. W Octavii nowej generacji zastosowano sprawdzone rozwiązania z modeli Volkswagena. Tak więc płyta podłogowa, zawieszenie przednie i tylne pochodzą z Golfa V, silniki są również tego producenta. Wprowadzono też szereg istotnych zmian, np. wzmocniono nadwozie, zwłaszcza słupki międzydrzwiowe, nowe są lampy tylne i wystrój wnętrza. O 65 mm powiększono rozstaw osi, co wpłynęło na zwiększenie ilości miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Wzrosła też o 32 dm3 objętość bagażnika i wynosi 650 dm3.

Octavia będzie zachęcała bogatym wyposażeniem obejmującym m.in. dwustrefową, automatyczną klimatyzację, czujnik zmierzchowy i układ kontroli ciśnienia w ogumieniu. Standardowym wyposażeniem są: system ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania, 4 poduszki powietrzne i aktywne zagłówki.
Do nowoczesnych rozwiązań technicznych należą silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa (oznaczone FS), 6-stopniowa przekładnia automatyczna typu DSG oraz nowe, wielowahaczowe zawieszenie tylne. Według producenta nowa Octavia może być kwalifikowana jednocześnie do dwóch segmentów: średni niższy i średni wyższy - zależnie od wyposażenia.
Pierwsze jazdy potwierdzają przynależność samochodu do klasy średniej, nawet wyższej. Kierowca ma wygodne miejsce, urządzenia sterowania działają płynnie. Szczególnie podoba się

działanie układu kierowniczego wspomaganego elektrycznie. Zawieszenie zapewnia dość dobrą wygodę jazdy, choć na nierównych polskich nawierzchniach mogłoby być lepiej. Silniki wysokoprężne zasilane pompowtryskiwaczami są dość głośne. Pasażerowie siedzący z tyłu mają co prawda więcej miejsca niż w dotychczas wytwarzanej Octavii, ale samochody innych marek tej samej klasy oferują więcej miejsca.
Pierwsze wrażenia z jazd mogą - lub nie - znaleźć potwierdzenie w długotrwałej eksploatacji samochodu. We wrześniu na naszym rynku będzie oferowana Octavia II z silnikami 1,4 l/75KM, 1,6 l/102 KM oraz wysokoprężnym - 1,9 TDI.
Rodzaj silnika | benzynowy | wysokoprężny | ||||
Oznaczenie | 1.4 MPI | 1.6 MPI | 1.6 FS | 2.0 FS | 1.9 TDI | 2.0 TDI |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 75-5000 | 102-5600 | 115-6000 | 150-6000 | 105-4000 | 140-4000 |
Moment maks. (Nm-obr/min) | 126-3800 | 148-3800 | 155-4000 | 200-3500 | 250-1900 | 320-1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,5 | 12,3 | 11,2 | - | 11,8 | 9,6 |
Prędkość maks. (km/h) | 170 | 190 | 198 | - | 192 | 208 |
Średnie zużycie paliwa (dm3/100 km) | 6,9 | 7,2 | 6,6 | - | 5,0 | 5,5 |
Motoshow w Piotrkowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?