Nowe auto z Polski. Produkcja już ruszyła

Wojciech Frelichowski
Volkswagen Crafter Produkcja nowego Craftera już ruszyła, choć na razie jest to tzw. rozruch. Oficjalne otwarcie fabryki nastąpi pod koniec października. Za rok zakład ma działać na pełnych obrotach. Będzie w niej pracować ponad 3000 osób, a roczna produkcja ma wynieść 100 tys. Crafterów.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Crafter Produkcja nowego Craftera już ruszyła, choć na razie jest to tzw. rozruch. Oficjalne otwarcie fabryki nastąpi pod koniec października. Za rok zakład ma działać na pełnych obrotach. Będzie w niej pracować ponad 3000 osób, a roczna produkcja ma wynieść 100 tys. Crafterów.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen oficjalnie zaprezentował nowego Craftera. Dostawczy samochód jest produkowany we Wrześni w Wielkopolsce.
Volkswagen Crafter Produkcja nowego Craftera już ruszyła, choć na razie jest to tzw. rozruch. Oficjalne otwarcie fabryki nastąpi pod koniec października.
Volkswagen Crafter

Produkcja nowego Craftera już ruszyła, choć na razie jest to tzw. rozruch. Oficjalne otwarcie fabryki nastąpi pod koniec października. Za rok zakład ma działać na pełnych obrotach. Będzie w niej pracować ponad 3000 osób, a roczna produkcja ma wynieść 100 tys. Crafterów.

Fot. Wojciech Frelichowski

To druga generacja Volkswagena Craftera, który po raz pierwszy pojawił się na rynku w 2006 roku. Wówczas auto było efektem kooperacji dwóch niemieckich gigantów motoryzacyjnych – Daimlera (jako Mercedes Sprinter) i Volkswagena. Tym razem Crafter jest autorskim dziełem koncernu Volkswagen.

Podczas oficjalnej prasowej premiery tego samochodów, która odbyła się kilka dni temu w Offenbach w Niemczech, dr Eckhard Scholz, prezes marki Volkswagen Samochody Użytkowe podkreślił, że cała koncepcja pojazdu została zaprojektowana od podstaw. Kierowano się przy tym wskazówkami klientów. Ponadto w nowym Crafterze znalazło się kilka nowych rozwiązań, które zastosowano po raz pierwszy w aucie dostawczym, jak np. elektromechniczny układ wspomagania kierownicy, czy system czujników chroniących boki auta przed porysowaniem.

Śladem Transportera

Stylistycznie Crafter nawiązuje do modelu Transporter, a także do osobowych modeli marki Volkswagen. Ten styl podkreśla przede wszystkich przednia partia pojazdu z charakterystycznym grillem i układem reflektorów.

Nowy Crafter będzie oferowany w wielu wersjach, w tym także o bardzo dużym tonażu. W wersji Van (furgon) oraz Kombi auto dostępne będzie z nadwoziem o długości 5986 mm, 6836 mm lub 7391 mm i wysokości 2355 mm, 2590 mm lub 2798 mm. Do tego dochodzą wersje z nadwoziem z pojedynczą lub podwójną kabiną w różnych długościach oraz z możliwością specjalnej zabudowy, jak np. pick-up.

Volkswagen Crafter Produkcja nowego Craftera już ruszyła, choć na razie jest to tzw. rozruch. Oficjalne otwarcie fabryki nastąpi pod koniec października.
Volkswagen Crafter

Produkcja nowego Craftera już ruszyła, choć na razie jest to tzw. rozruch. Oficjalne otwarcie fabryki nastąpi pod koniec października. Za rok zakład ma działać na pełnych obrotach. Będzie w niej pracować ponad 3000 osób, a roczna produkcja ma wynieść 100 tys. Crafterów.

Fot. Wojciech Frelichowski

Maksymalna przestrzeń ładunkowa Craftera w wersji furgon, to 18,4 m3, zaś dopuszczalna masa całkowita wynosi od 3 do 4 ton. Szerokość przestrzeni ładunkowej między nadkolami wynosi 1380 mm, maksymalna wysokość przestrzeni ładunkowej to 2196 mm, zaś długość przedziału ładunkowego może mieć 4855 mm. Jak twierdzi producent, to najlepszy wynik w tej klasie pojazdów.

Pod podwoziem

Płyta podłogowa jest wyposażona z przodu w zawieszenie z kolumnami MacPhersona oraz, w zależności od rodzaju układu przeniesienia napędu, w jeden z pięciu różnych wariantów zawieszenia tylnej osi z resorami piórowymi. W niektórych wariantach zawieszenie tylnej osi jest wyposażone w progresywne resory piórowe.

Po raz pierwszy w aucie z tego segmentu zastosowano elektromechaniczny układ kierowniczy. W standardzie jest system awaryjnego hamowania w mieście oraz asystent bocznego wiatru. Ponadto auto może być wyposażone w pasywne systemy bezpieczeństwa, jak: przednie, boczne oraz kurtynowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kamerę cofania i specjalnie zaprojektowany dla tego modelu system czujników chroniących boki auta przed porysowaniem.

Crafter może też być wyposażony w wiele czynnych systemów bezpieczeństwa oraz wspomagania kierowcy, m.in.: aktywny asystent pasa ruchu (Lane Assist), asystent parkowania (Park Assist) oraz asystent parkowania z przyczepą (Trailer Assist). Inne systemy, które znajdą się na liście wyposażenia dodatkowego to aktywny tempomat ACC z funkcją Follow to stop, system Front Assist oraz asystent świateł drogowych Light Assist.

[page_break]

Rozwiązania użytkowe

Volkswagen Crafter Produkcja nowego Craftera już ruszyła, choć na razie jest to tzw. rozruch. Oficjalne otwarcie fabryki nastąpi pod koniec października.
Volkswagen Crafter

Produkcja nowego Craftera już ruszyła, choć na razie jest to tzw. rozruch. Oficjalne otwarcie fabryki nastąpi pod koniec października. Za rok zakład ma działać na pełnych obrotach. Będzie w niej pracować ponad 3000 osób, a roczna produkcja ma wynieść 100 tys. Crafterów.

Fot. Wojciech Frelichowski

Producent wyposażył Craftera także w szereg rozwiązań dla producentów zabudów specjalnych. Podłoga przestrzeni ładunkowej jest wyposażona w dodatkowe mocowania, które są kompatybilne z tymi stosowanymi do zabudowy przestrzeni ładunkowej dotychczasowego modelu.

Ponadto nowy Crafter jest pierwszym pojazdem w swojej klasie, w którym mogą się znaleźć dodatkowe urządzenia modułowe. W ofercie pojawią się takie elementy, jak druga sprężarka do chłodzenia przestrzeni ładunkowej (przydatna np. w transporcie produktów spożywczych), cztery warianty drugiego akumulatora oraz dodatkowy wymiennik ciepła do systemów korzystających z zewnętrznego zasilania. Auto może być też wyposażone w najnowszy system FMS, czyli interfejs do zarządzania flotą.

Trzy wersje napędu

Nowy Crafter będzie oferowany w trzech wersjach napędowych: tak jak do tej pory z napędem na przód, z napędem na przednią oś (nowość) i z napędem 4x4 (4MOTION). Na początek do sprzedaży trafią auta z napędem na przód. W tej odmianie zastosowanie znajdzie wysokoprężny silni 2.0 TDI (z turbodoładowaniem) dostępny w trzech wariantach mocy – 102, 140 i 177 KM (BiTurbo). Wszystkie wersje wyposażone są standardowo w system Start-Stop oraz spełniają normy emisji EU6.

Volkswagen Crafter Produkcja nowego Craftera już ruszyła, choć na razie jest to tzw. rozruch. Oficjalne otwarcie fabryki nastąpi pod koniec października.
Volkswagen Crafter

Produkcja nowego Craftera już ruszyła, choć na razie jest to tzw. rozruch. Oficjalne otwarcie fabryki nastąpi pod koniec października. Za rok zakład ma działać na pełnych obrotach. Będzie w niej pracować ponad 3000 osób, a roczna produkcja ma wynieść 100 tys. Crafterów.

Fot. Wojciech Frelichowski

Od połowy 2017 roku Crafter oferowany będzie w wersjach z napędem na cztery koła 4MOTION (z silnikiem montowanym poprzecznie) oraz napędem na oś tylną (z silnikiem montowanym podłużnie).

Produkcja we Wrześni

Przedsprzedaż nowego Craftera w Polsce rozpocznie się w grudniu bieżącego roku. Wtedy też zostaną ogłoszone ceny. Auto będzie dostarczane z nowej fabryki koncernu Volkswagen, która powstała we Wrześni, ok. 40 km na wschód od Poznania. Zakład, którego budowę rozpoczęto pod koniec 2014 roku, jest już gotowy. Obiekt zajmuje powierzchnię blisko 220 hektarów, co odpowiada powierzchni około trzystu boisk piłkarskich.

Produkcja nowego Craftera już ruszyła, choć na razie jest to tzw. rozruch. Oficjalne otwarcie fabryki nastąpi pod koniec października. Za rok zakład ma działać na pełnych obrotach. Będzie w niej pracować ponad 3000 osób, a roczna produkcja ma wynieść 100 tys. Crafterów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie